Να αποδείξει πως μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών και την επικύρωσή της από την ελληνική Βουλή έχουν ανοίξει διάπλατα νέες αναπτυξιακές προοπτικές για τη βόρεια Ελλάδα θα επιχειρήσει ο πρωθυπουργός κατά την επίσκεψή του στα Σκόπια την ερχόμενη Τρίτη.
Οι δημοσκοπήσεις στη Μακεδονία δεν είναι ενθαρρυντικές για τον ΣΥΡΙΖΑ και το ταξίδι του Αλέξη Τσίπρα θεωρείται πως αποτελεί ένα πρώτο σημαντικό βήμα για την αλλαγή του αρνητικού κλίματος. Έτσι και αλλιώς τρία άρθρα της Συμφωνίας αναφέρονται στη σύσφιξη των οικονομικών σχέσεων των δυο χωρών.
Για αυτό το λόγο θα υπάρξει η συμμετοχή περίπου 80 επιχειρηματιών, που με ειδικά ναυλωμένη πτήση θα μεταβούν στη γειτονική χώρα από την Αθήνα με μια ενδιάμεση στάση στη Θεσσαλονίκη.
Τον πρωθυπουργό αναμένεται να συνοδεύουν δέκα υπουργοί ανάμεσα σε αυτούς ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθακης, ο υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής Νίκος Παππάς, ο υπουργός Άμυνας Ευάγγελος Αποστολάκης, ο υπουργός Υγείας Ανδρέας Ξανθός και η αναπληρώτρια υπουργός Εξωτερικών Σια Αναγνωστοπούλου. Την αποστολή συντονίζει ο διευθυντής του οικονομικού γραφείου του πρωθυπουργού Γιώργος Τσίπρας.
Κρίσιμο τετ α τετ Τσίπρα – Ζάεφ
Ο πρωθυπουργός θα αφιχθεί στο αεροδρόμιο των Σκοπίων το πρωί της 2ας Απριλίου και στη συνέχεια θα μεταβεί στο κυβερνητικό μέγαρο, όπου θα υπάρξει επίσημη τελετή υποδοχής. Ακολούθως, ο κ. Τσίπρας θα έχει κατ’ ιδίαν συνάντηση με τον Ζόραν Ζάεφ.
Η ατζέντα των πολιτικοοικονομικών θεμάτων που έχουν να συζητήσουν οι δυο ηγέτες είναι πολύ μεγάλη και έχει προκύψει σε μεγάλο βαθμό και από την εφαρμογή της Συμφωνίας που υπογράφηκε πέρυσι τον Ιούνιο στους Ψαράδες της Φλώρινας. Σίγουρα την ελληνική πλευρά απασχολεί πάρα πολύ η σωστή χρήση του όρου “Βόρεια Μακεδονία” και η αποφυγή καταγραφής περιπτώσεων απαλοιφής του πρώτου συνθετικού.
Από τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη του Αλέξη Τσίπρα με επιχειρηματίες έγινε ξεκάθαρο πως πρέπει να οριοθετηθεί σύντομα το ζήτημα των εμπορικών μακεδονικών σημάτων. Το πρόβλημα εστιάζεται κυρίως στις πρακτικές που ακολουθούν οι οινοποιοί της Βόρειας Μακεδονίας με κυβερνητικές πηγές να υποστηρίζουν πως η λύση θα δοθεί από την ενεργοποίηση των επιτροπών που θα πρέπει να γίνει γρήγορα.
Οι ίδιες πηγές επεσήμαναν στο newpost.gr πως η κατάσταση δεν έχει επιδεινωθεί σε σχέση με ό,τι γινόταν εδώ και 30 χρόνια συμπληρώνοντας, πως πλέον, μέσω της Συμφωνίας των Πρεσπών, υπάρχει η δυνατότητα το ζήτημα να αντιμετωπιστεί. Οι ενστάσεις που καταγράφηκαν στη συμπρωτεύουσα και η απροθυμία ορισμένων φορέων και εταιριών να συμμετάσχουν στην αποστολή έχει βαρύνει το κλίμα, ωστόσο από το κυβερνητικό στρατόπεδο δεν δείχνουν να ανησυχούν τονίζοντας πως η δίωρη συνάντηση του πρωθυπουργού με τους επιχειρηματίες στη Θεσσαλονίκη ήταν εποικοδομητική.
Τρίτο σημαντικό ζήτημα που απασχολεί την ελληνική πλευρά είναι η στρατιωτική συνεργασία με τους γείτονες με το βλέμμα στραμμένο στην Άγκυρα. Η διοίκηση της τουρκικής εταιρείας TAV από το 2010 διαχειρίζεται τον αερολιμένα των Σκοπίων. Αυτό το γεγονός είναι φυσικό να “νομιμοποιεί” την Τουρκία να “λοξοκοιτάζει” προς τους βόρειους γείτονες αφού είναι ξεκάθαρο πως μόνο ο Ταγίπ Ερντογάν στην περιοχή έχει τις υποδομές για να στηρίξει αμυντικά τη Βόρεια Μακεδονία. Ένα πρώτο βήμα για την Ελλάδα αναμένεται να γίνει την Τρίτη, καθώς θα υπογραφεί ανάμεσα στις δυο χώρες διακρατική συμφωνία για την ασφάλεια και την επιτήρηση του εναέριου χώρου της Β. Μακεδονίας από την ελληνική πολεμική αεροπορία στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ.
Μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης των πρωθυπουργών θα πραγματοποιηθεί συνεδρίαση του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας των δυο χωρών και στη συνέχεια Αλέξης Τσίπρας και Ζόραν Ζάεφ θα κάνουν δηλώσεις στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Ακολούθως, ο Έλληνας πρωθυπουργός θα συναντηθεί με τον πρόεδρο της Βουλής, Ταλάτ Τζαφέρι.
Οι εμπορικές συμφωνίες
To απόγευμα της ίδιας ημέρας οι κ.κ Τσίπρας και Ζάεφ θα συμμετάσχουν σε επιχειρηματικό φόρουμ. Συμφωνίες διακρατικές και μη αναμένεται να υπογραφούν για ζητήματα υποδομών, που θα αφορούν τη σιδηροδρομική διασύνδεση των δυο χωρών, το φυσικό αέριο (μεταξύ του ΔΕΣΦΑ και της κρατικής εταιρείας της γείτονας χώρας ΜΕR), αλλά και το άνοιγμα νέας διασυνοριακής οδού.
Τρόφιμα, ποτά, κατασκευές, logistics, αλλά και μεταφορά “knowhow”, δηλαδή τεχνογνωσίας για τη δημόσια διοίκηση, θα βρεθούν στην ατζέντα των συναντήσεων που θα διεξαχθούν. Βούληση υπάρχει για να γίνει και ένα πρώτο βήμα σχετικά με το ζήτημα της διπλής φορολόγησης, ωστόσο λόγω τεχνικών ζητημάτων θα χρειαστεί ίσως και ένας χρόνος προκειμένου το υπάρχον καθεστώς να αλλάξει. Το πρόβλημα εστιάζεται στο γεγονός πως μια ελληνική επιχείρηση που δραστηριοποιείται και στις δυο χώρες καλείται να πληρώνει φόρους και στην Ελλάδα και στη Βόρεια Μακεδονία.
Τα αγάλματα
Το ζήτημα των αγαλμάτων που βρίσκονται στα Σκόπια και παραπέμπουν στην εποχή Γκρούεφσκι παραμένει ανοιχτό και ήρθε στην επιφάνεια μετά τον “Δρομέα” και τη συζητήση που άνοιξε για πιθανή μεταφορά του στη γειτονική χώρα. Προβλέψεις θα πρέπει να υπάρξουν για αρκετά γλυπτά που κοσμούν τους δρόμους της Β.Μακεδονίας. Πηγές εξηγούσαν στο newpost.gr πως οι τρόποι το θέμα να λυθεί είναι τρεις:
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.