Ο πρωτοποριακός πλωτός πυρηνικός σταθμός, το «Ακαντέμικ Λομονόσοφ», έφτασε, το Σάββατο, στο λιμάνι Πεβέκ που βρίσκεται στον Αρκτικό Κύκλο και είναι έτοιμο να μεταφέρει ενέργεια στους κατοίκους.
Το ταξίδι της φορτηγίδας, που ναυπηγήθηκε στο Μουρμάνσκ, διήρκεσε 22 ημέρες και χρειάστηκαν μερικά ρυμουλκά για να τη συνοδεύσουν, έχοντας και τα απαραίτητα παγοθραυστικά.
Το «Ακαντέμικ Λομονόσοφ» βρίσκεται σε έναν ειδικά διαμορφωμένο προβλήτα, που έχει συνδεθεί με το τοπικό ηλεκτρικό δίκτυο και διαθέτει όλα τα απαραίτητα συστήματα επικοινωνιών. Απομένουν κάποιες εργασίες, αλλά -σύμφωνα με την εταιρεία Rosenergoatom, ο σταθμός θα είναι πλήρως λειτουργικός πριν από το τέλος του έτους.
Το εν λόγω πλοίο είναι το πρώτο από μια σειρά πλωτών σταθμών, τα οποία είναι εργοστασιακά έτοιμα να προμηθεύσουν ενέργεια και θέρμανση απομακρυσμένα σημεία ιδίως στον Αρκτικό Ωκεανό, όπου δεν υπάρχουν φθηνές εναλλακτικές λύσεις. Μεταξύ των δυνητικών πελατών είναι μεμονωμένα νησιά και μεγάλες υπεράκτιες εγκαταστάσεις πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Άλλωστε, σύμφωνα με τη Μόσχα, τα διάσπαρτα λιμάνια κατά μήκος του ρωσικού Αρκτικού Ωκεανού εξυπηρετούν τη διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας, μια πλωτή οδό που η Ρωσία θεωρεί ως βιώσιμη εναλλακτική λύση για το Σουέζ ως προς τη θαλάσσια κυκλοφορία μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.
Το Πεβέκ επιλέχθηκε επειδή η ενεργειακή κατάστασή του είναι ιδιαίτερη, μιας και ολόκληρη η περιοχή εξυπηρετείται από δύο παλαιούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής, έναν άνθρακος και έναν πυρηνικό, οι οποίοι και οι δύο πρέπει να παροπλιστούν σύντομα.
Η Τσουκότκσ θα είναι η πρώτη ρωσική περιοχή με δύο διαφορετικούς πυρηνικούς σταθμούς που λειτουργούν ταυτόχρονα, μόλις προστεθεί στο συγκεκριμένο ενεργειακό σύστημα.
Το «Ακαντέμικ Λομονόσοφ» έχει δύο αντιδραστήρες KLT-40S που έχουν σχετικά χαμηλή απόδοση, παράγουν 35MW ηλεκτρικής ενέργειας ο καθένας, αλλά εξακολουθούν να μπορούν να συνδράμουν μια πόλη με 100.000 κατοίκους.
Ο δεύτερος πλωτός πυρηνικός σταθμός θα χρησιμοποιήσει έναν διαφορετικό τύπο, τον RITM-200M, ο οποίος παράγει περισσότερη ισχύ και απαιτεί μικρότερο χώρο, πράγμα που σημαίνει ότι το πλοίο που θα τον μεταφέρει, μπορεί να γίνει μικρότερο και έτσι ευκολότερα να ρυμουλκηθεί και να βρεθεί στην αποβάθρα χωρίς να διακυβεύεται η ασφάλεια