Μια «μυστική» σιδηροδρομική γραμμή με κόστος μεγαλύτερο των δύο δισεκατομμυρίων δολαρίων. Ενα μεγάλο έργο στην καρδιά της Ευρώπης, για το οποίο δεν θα γνωρίζουμε σχεδόν τίποτα για τα επόμενα δέκα χρόνια τουλάχιστον. Είναι η «νέα γραμμή Οριάν Εξπρές», μια σιδηροδρομική γραμμή που θα συνδέει τη Βουδαπέστη με το Βελιγράδι, με απώτερο στόχο να φτάσει μέχρι τον Πειραιά. Με χρηματοδότηση από την Κίνα.
Τέλη Απριλίου, η κυβέρνηση του Βίκτορ Ορμπαν υπέγραψε με το Πεκίνο ένα δάνειο ύψους 1,9 δισ. δολαρίων για τον εκσυγχρονισμό της γραμμής, μέσω της κινεζικής Exim Bank, που θα καλύψει ένα 85% του συνολικού κόστους – με το ουγγρικό κράτος να βάζει τα υπόλοιπα, 256 εκατομμύρια. Οπως επισημαίνει ωστόσο η ιταλική «La Repubblica», την περασμένη εβδομάδα, στις 19 Μαΐου, με απαίτηση του ίδιου του Ορμπαν, το επίμαχο συμβόλαιο με το Πεκίνο ανακηρύχτηκε κρατικό μυστικό. Εως το 2030. Χάρη στις υπερεξουσίες που διεκδίκησε ο απολυταρχικός ηγέτης της Ουγγαρίας με άλλοθι την πανδημία του κορωνοϊού, το ελεγχόμενο από το κόμμα του κοινοβούλιο της χώρας κατέστησε, μυστικά, μυστικές τις λεπτομέρειες της συμφωνίας. Το μόνο που γνωρίζουμε είναι ότι τη δουλειά στην ουγγρική επικράτεια θα την αναλάβει μια εταιρεία υπό τον έλεγχο του πάμπλουτου Λόριντς Μέτζαρος, παιδικού φίλου του Ορμπαν. Και πως το κινεζικό δάνειο είναι 20ετές, με επιτόκιο 2,5% – αν και πολλοί θεωρούν πως η Ουγγαρία θα χρειαστεί τουλάχιστον 120 χρόνια προκειμένου να το αποπληρώσει.
Η νέα γραμμή, όμως, θα εξυπηρετεί πρωτίστως τα κινεζικά αγαθά: ο εκσυγχρονισμός της είναι στην πραγματικότητα μέρος της πρωτοβουλίας «Ζώνη και Οδός», του νέου Δρόμου του Μεταξιού που προωθεί το Πεκίνο. Απώτερος στόχος είναι να συνδεθεί το – ελεγχόμενο από την COSCO – λιμάνι του Πειραιά με την Κεντρική Ευρώπη για τη διευκόλυνση της μεταφοράς των made in China αγαθών.
Οι κανονισμοί και το «κλείδωμα» της σύμβασης από τον Ορμπαν
Αυτή η «μυστική» σιδηροδρομική γραμμή έχει στην πραγματικότητα μια ταραχώδη ιστορία που ξεκίνησε πριν από έξι χρόνια. Το πρότζεκτ παρουσιάστηκε το 2014 με τις υπογραφές της Κίνας, της Ουγγαρίας και της Σερβίας, δυο χρόνια αργότερα ωστόσο η ΕΕ το πάγωσε λόγω μη συμμόρφωσης με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς περί δημόσιων συμβάσεων. Ίσως να είναι και αυτός ένας λόγος που ο Ορμπαν κρατάει σήμερα τη σύμβαση με το Πεκίνο κλειδωμένη. ΄Πσο για τα έργα στη σερβική πλευρά (τα 200 από τα συνολικά 350 χιλιόμετρα της νέας γραμμής), αυτά ξεκίνησαν πέρυσι με χρηματοδότηση τόσο από την Κίνα (συνολικά 943 εκατομμύρια δολάρια), όσο και από τη Ρωσία, που χορήγησε στο Βελιγράδι δάνειο ύψους 800 εκατομμυρίων δολαρίων.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.