Επίκεντρο της προσοχής για την εμβληματικότητά τους και άλλα… για την επιεικώς τραγική συντήρηση που τους έχει γίνει από άτομα που μάλλον δεν ήξεραν πολύ καλά τη δουλειά τους!
Το γλυπτό μιας γυναίκας που στολίζει την περίτεχνη πρόσοψη ενός κτιρίου γραφείων στην Παλένθια της Ισπανίας έχει τραβήξει την προσοχή των κατοίκων μετά την επισήμανση ενός ντόπιου ότι το πρόσωπό της έχει παραμορφωθεί μετά την αποκατάσταση που υπέστη.
Αν και ατυχίες τέτοιου βαθμού είναι εξαιρετικά σπάνιες, δεν είναι λίγοι εκείνοιυ που αναρωτιούνται πως μπορεί κάποιος να κάνει κάτι τέτοιο σε ένα έργο τέχνης. Ακόμα και οι πιο γνωστές και εμβληματικές δημιουργίες φαινομενικά δεν προστατεύονται από μια τέτοια… μοίρα.
Ακολουθούν μερικές από τις πιο διάσημες και διαβόητες αποκαταστάσεις που πήγαν εντελώς στραβά.
Τουταγχαμών
Η μάσκα του Αρχαίου Αιγύπτου Φαραώ Τουταγχαμών είχε επιζήσει για χιλιάδες χρόνια, αλλά υπέστη ζημιά σε ένα περιστατικό του 2014 με αποτέλεσμα να του πέσει η «γενειάδα»… στην κυριολεξία. Ωστόσο, αντί να προσλάβει επαγγελματίες, το Μουσείο του Καΐρου ανέθεσε προφανώς το δύσκολο καθήκον αυτό καθήκον σε έναν από τους υπαλλήλους του, ο οποίος υπέθεσε πως ήταν φανταστική ιδέα να κολλήσει πίσω την γενειάδα με.. εποξική ρητίνη. Μόνο που η κόλλα έφτασε μέχρι και το πιγούνι της μάσκα με αποτέλεσμα ο υπάλληλος να χρησιμοποιήσει σπάτουλα να την αφαιρέσει, μαζί με αρκετά μεγάλη επιφάνεια της χρυσής μάσκας. Τον αποτελείωσε…
Σινικό Τείχος της Κίνας
Το θρυλικό Σινικό Τείχος της Κίνας συνεχίζει να φθείρεται παρά τις προσπάθειες του Πεκίνου να διατηρήσει το κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς. Ωστόσο, ενώ ορισμένα μέρη του τοίχου απολαμβάνουν αυξημένη προσοχή όσον αφορά τη διατήρηση της κατάστασης της κατασκευής, άλλα δεν το κάνουν. Ένα τμήμα του τείχους κοντά στα σύνορα μεταξύ επαρχιών Liaoning και Hebei είναι καλυμμένο με ένα στρώμα σκυροδέματος αντί για τις πολυάριθμες σκάλες από πέτρα. Δεν είναι σαφές πόσα κομμάτια του τείχους έχουν χαθεί λόγω των προσπαθειών των εργαζομένων, οι οποίοι αργότερα κατηγορήθηκαν για καταστροφή του πολιτιστικού χώρου.
Χνουδωτός Ιησούς
Ενώ η τοιχογραφία “Ecce Homo” (“See the Man”) από τον Ισπανό καλλιτέχνη Elias Garcia Martinez στο ιερό της εκκλησίας Mercy στην Borja, αρχικά δεν ήταν πολύ διάσημη, έγινε γνωστή σε ολόκληρο τον κόσμο το 2012 μετά την αποτυχημένη προσπάθεια ενός ερασιτέχνη συνηρητή να το «βοηθήσει» λόγω της φθοράς που είχε υποστή.
Το αποτέλεσμα της δουλειάς της δεν ήταν καθόλου ιδανικό. Η εικόνα του Ιησού Χριστού που απεικονίζεται απέκτησε ένα στρώμα γούνας αντί για τα μαλλιά και, όπως αστειεύτηκαν μερικό κάτοικοι, έμοιαζε περισσότερο με έναν «πίθηκο» παρά με «άνθρωπο», πόσο μάλλον με τον Μεσσία!
Μια πιο μοντέρνα έκδοση του St George;
Το ξύλινο γλυπτό του Αγίου Γεωργίου, σε μια εκκλησία στην ισπανική πόλη Estella, γνώρισε παρόμοια μοίρα αφού ένας τοπικός ιερέας ζήτησε να το καθαρίσουν. Προφανώς, όσοι βρίσκονταν πίσω από την αποκατάσταση πίστευαν ότι μπορούσαν και να επέμβουν στο γλυπτό με αποτέλεσμα να το βάψουν με φωτεινά χρώματα και να παραμορφώσουν το πρόσωπο του αγίου στην πορεία.
Παραμορφωμένα πρόσωπα παντού
Τρία γλυπτά πρόσωπα του ρωμαϊκού θεού Ερμή διακοσμούσαν εδώ και πολύ καιρό την πρόσοψη ενός παλιού εμπορικού σπιτιού στο κέντρο της Μόσχας στην οδό Myasnitskaya που σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα Fyodor Schechtel. Αλλά όταν ένα από τα αριστουργήματα χρειάστηκε αποκατάσταση το 2015, το αποτέλεσμα δεν έμοιαζε με το πρωτότυπο. Στην πραγματικότητα, ορισμένοι από τους κατοίκους της Μόσχας πρόσεξαν ότι ο συντηρητής είχε φανταστεί τον ρωμαϊκό θεό… διαφορετικά.
Μια αλλαγή για καλύτερα ή χειρότερα;
Δεν θεωρούνται όλες οι αποκαταστάσεις που έχουν αλλάξει δραματικά την αρχική εμφάνιση ενός κομματιού πολιτιστικής κληρονομιάς, καλές ή κακές. Μία από τις πιο εξέχουσες περιπτώσεις είναι η ανοικοδόμηση του θρυμματισμένου κάστρου Matrera κοντά στο Villamartín στην Ισπανία. Εκείνοι πίσω από την αποκατάσταση επέλεξαν να χρησιμοποιήσουν σύγχρονο σκυρόδεμα για την ανοικοδόμηση των κατεστραμμένων τμημάτων του κτιρίου αντί να μιμηθούν τα αρχικά υλικά.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.