(Ανανέωση 9:58) «Ανάσα» αναμένεται να ξανά πάρει μέσα στις επόμενες ημέρες η παγκόσμια οικονομία, καθώς το πρωί της Δευτέρας και μετά από έξι ολόκληρες μέρες που παρέμενε «σφηνωμένο» στη Διώρυγα του Σουέζ, το τεράστιο πλοίο Ever Given «αποκολλήθηκε».
Το γιγαντιαίο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given, που προσάραξε και έκλεισε τη Διώρυγα του Σουέζ για σχεδόν μία εβδομάδα, πλέει ξανά, έβαλε μπροστά τις μηχανές του και διασφαλίζεται πως θα μπορέσει να συνεχίσει ομαλά το ταξίδι του, ανέφερε η εταιρεία Inchcape Shipping Services, εξέλιξη που γεννά ελπίδες πως η πολυσύχναστη θαλάσσια οδός θα επανέλθει σε κανονική λειτουργία άμεσα.
Το σκάφος μήκους 400 μέτρων και εκτοπίσματος 220.000 τόνων κατορθώθηκε να επανέλθει σε πλεύση στις 04:30 (τοπική ώρα και ώρα Ελλάδας) και «διασφαλίζεται», ανέφερε η Inchcape, η οποία παρέχει διάφορες ναυτιλιακές υπηρεσίες σε διεθνές επίπεδο.
Βίντεο που μεταφορτώθηκαν σε ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης εικονίζουν το πρυμναίο τμήμα του σκάφους να έχει στρίψει, ανοίγοντας το κανάλι. Σε άλλα βίντεο, που δεν ήταν δυνατό να επαληθευτούν άμεσα, ακούγονται επευφημίες πληρωμάτων και κόρνες άλλων πλοίων που πανηγυρίζουν.
Όπως επισημαίνει το Reuters, η αποκόλληση έγινε στις 4.30 τα ξημερώματα. Ο εξειδικευμένος ιστότοπος εντοπισμού πλοίων Vessel Finder μετέβαλε την κατάσταση του Ever Given σε «εν πλω».
Το φορτηγό προσάραξε διαγώνια στο νότιο τμήμα της Διώρυγας εξαιτίας ριπής ανέμου εν μέσω αμμοθύελλας την Τρίτη. Απέκλεισε έτσι άθελά του την συντομότερη θαλάσσια οδό που συνδέει την Ευρώπη με την Ασία.
Τουλάχιστον 369 άλλα πλοία περιμένουν να περάσουν τη Διώρυγα, ανάμεσά τους δεκάδες με εμπορευματοκιβώτια, χύδην φορτίο, αργό πετρέλαιο και υγροποιημένο φυσικό αέριο ή υγροποιημένο αέριο πετρελαίου.
Από τη Διώρυγα του Σουέζ, μήκους 190 χιλιομέτρων, περνάει περίπου το 10% των εμπορευμάτων που διακινούνται διά θαλάσσης παγκοσμίως και κάθε ημέρα που το κανάλι δεν είναι διαθέσιμο συνεπάγεται μεγάλες καθυστερήσεις και κόστη.
Η σημασία της διώρυγας
Η σημασία της διώρυγας του Σουέζ στην παγκόσμια ναυσιπλοΐα είναι τεράστια. Ενώνει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα, δημιουργώντας μια πραγματικά εμπορική αρτηρία Ευρώπης – ΝΔ, Νότιας και ΝΑ Ασίας μέχρι Άπω Ανατολής. Είναι η μεγαλύτερη διώρυγα του κόσμου, συνολικού μήκους 168 χλμ. Μέσω αυτής περνά περισσότερο από το 10% του όγκου του διεθνούς εμπορίου. Υπολογίζεται ότι σε καθημερινή βάση διακινούνται αγαθά αξίας 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Οι αρχές της Διώρυγας από την πλευρά τους έχουν επισημάνει ότι η Αίγυπτος χάνει από 12 έως 14 εκατ. δολάρια για κάθε ημέρα αποκλεισμού, ενώ η ναυτιλιακή έκδοση Lloyd’s List εκτιμά, ότι το σκάφος μπλοκάρει κάθε ημέρα εμπορεύματα, η αξία των οποίων αντιστοιχεί περίπου σε 8,1 δισεκ. ευρώ.
Τριγμοί στην παγκόσμια οικονομία
Οι πρώτες επιπτώσεις έχουν ήδη αρχίσει να φαίνονται. Περισσότερα από 300 πλοία ήταν εγκλωβισμένα και στις δύο άκρες του καναλιού, με αγαθά 10 δις δολαρίων ανά ημέρα. Ναι μεν υπάρχει εναλλακτική δίοδος, αλλά αυτή είναι χρονοβόρα και επικίνδυνη εξαιτίας των πειρατών. Αυτό έχει προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις. Μεταξύ των πλοίων που βρίσκονται σε αναμονή, είναι πολλά πετρελαιοφόρα.
Οι ναύλοι για τα πετρελαιοφόρα έχουν σχεδόν διπλασιαστεί και η τιμή του πετρελαίου αυξάνεται. Η Συρία ανακοίνωσε ότι θα επιβάλει δελτίο στη διανομή καυσίμων, εξαιτίας της καθυστέρησης στην παράδοση ενός φορτίου πετρελαίου. Το ατύχημα αυτό δημιουργεί και σημαντικές καθυστερήσεις στις αφίξεις στον Πειραιά και άλλα λιμάνια της Μεσογείου.
«Οι περισσότερο κερδισμένοι ενός παρατεταμένου ΄μπλοκαρίσματος’ της διώρυγας του Σουέζ θα ήταν οι ναυτιλιακές με εμπορευματοφόρα πλοία», σύμφωνα με την JPMorgan. Τα ναύλα για τα δεξαμενόπλοια διπλασιάστηκαν μέσα σε λίγες ημέρες. Οι τιμές του πετρελαίου στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη αντέδρασαν σε αυτή τη συγκυρία με άνοδο πάνω από 4% την Παρασκευή.
Η ιστορία της διώρυγας
Την ιδέα για μία διώρυγα που θα συνδέει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα είχε ο Φαραώ Σέτης Α΄ ή κατ’ άλλους Ραμσήτον Β΄. Τα σχέδια προέβλεπαν την ένωση του δέλτα του Νείλου με την Ερυθρά θάλασσα. Ο Ηρόδοτος έχει καταγράψει πως είχε διασχίσει το κανάλι και μάλιστα σε διάστημα τεσσάρων ημερών.
Επί Ρωμαίων ονομάστηκε Διώρυγα του Τραϊανού. Οι Οθωμανοί ασχολήθηκαν με τη δημιουργία αυτής της διώρυγας το 16ο αιώνα, αλλά έκριναν ότι το έργο ήταν αδύνατο να υλοποιηθεί. Όταν ο Ναπολέων εκστράτευσε στην Αίγυπτο έδωσε εντολή στους μηχανικούς του να μελετήσουν τη δυνατότητα να δημιουργηθεί διώρυγα που θα συνέδεε την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο αξιοποιώντας τις λίμνες Αμέρ, Τιμσάχ.
Τελικά, τον 19ο αιώνα ο Γάλλος μηχανικός Φερντινάρντ ντε Λεσέψ ήταν εκείνος που υλοποίησε το σχέδιο. Στις 17 Νοεμβρίου 1869 πραγματοποιούνται τα επίσημα εγκαίνια. Το συνολικό κόστος της κατασκευής της έφθασε τα τότε 100 εκατομμύρια δολάρια. Σήμερα, τα μηνιαία έσοδα που καταγράφει η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ ξεπερνούν τα 500 εκατ. δολάρια με μηνιαία διέλευση καθαρού φορτίου άνω των 100 εκατ. τόνων και το 12% των εμπορευματοκιβωτίων.