Σχεδόν έναν χρόνο μετά το κλείσιμό τους, από σήμερα αναμένεται να λειτουργήσουν κανονικά οι παραδοσιακές εαρινές δημοπρασίες στη Νέα Υόρκη.
Τα “Νούφαρα” του Μονέ έναντι 40 εκ. δολαρίων; Ή μήπως κάποιο έργο του Ζαν Μισέλ Μπασκιά για 50 εκ. δολάρια; Μήπως καλύτερα πίνακες με νεκρή φύση από τον Σεζάν για 35 εκ. δολάρια;
Με προσφορές σε τέτοιες τιμές οι οίκοι δημοπρασιών της Νέας Υόρκης απογείωσαν τις προσδοκίες των ενδιαφερομένων εν όψει της σημερινής (11/10) επιστροφής τους στην -σχεδόν- κανονικότητα. Μέχρι τώρα πορεύτηκαν όπως κι άλλες δραστηριότητες με πολύ κόσμο: ακύρωσαν, ανέβάλαν ή “μετακόμισαν” τις δημοπρασίες έργων τέχνης στο διαδίκτυο.
Επιστροφή στην κανονικότητα
Οι δείκτες θετικότητας στη Νέα Υόρκη πέφτουν, η εμβολιαστική καμπάνια συνεχίζεται με γοργούς ρυθμούς, η Frieze, η μεγαλύτερη έκθεση τέχνης της Νέας Υόρκης μόλις άνοιξε τις πύλες της και οι υπεύθυνοι των οίκων δημοπρασιών ελπίζουν να δώσουν κι αυτοί από την πλευρά τους ένα μήνυμα επιστροφής στην κανονικότητα.
Τιμές ρεκόρ τριψήφιων εκατομμυρίων δολαρίων του 2019, όπως ενός πίνακα του Μονέ, για τον οποίο καταβλήθηκε το ποσό των 110 εκ. ευρώ, έμειναν όμως μόνο στη σφαίρα της φαντασίας. Το μεγαλύτερο ποσό για το “Τρίπτυχο” του Φράνσις Μπέικον που πέτυχε ο οίκος Sotheby´s ήταν γύρω στα 85 εκ. δολάρια. Σε κάθε περίπτωση περισσότερα από το αναμενόμενο. Ο συνολικός αριθμός των δημοπρασιών μειώθηκε, αλλά οι οίκοι έδειξαν να είναι πιο ανθεκτικοί στην κρίση από ό,τι υπέθεταν οι ειδικοί και η πανδημία έγινε και γι’ αυτούς καταλύτης στο δρόμο προς την ψηφιοποίηση.
Παρόλα αυτά το ερώτημα παραμένει: Πώς θα βγει η αγορά τέχνης από την κρίση; Θα επιστρέψουν οι τιμές στα επίπεδα προ πανδημίας καταγράφοντας ρεκόρ; «Αυτή η εποχή εξελίξεων επηρέασε βαθιά τον κόσμο της τέχνης» παραδέχεται ο Αλεξάντερ Ρότε, υπεύθυνος τέχνης του 20ου και 21ου αιώνα του οίκου Christie´s. «Μετέβαλε το είδος τέχνης που γίνεται σήμερα και άλλαξε την κατανόησή μας για την τέχνη του παρελθόντος. Ο οίκος μας επιδιώκει να συνδέσει τις φετινές δημοπρασίες με αυτό το πνεύμα εξέλιξης και επανάστασης».
Σε αναζήτηση νέων πηγών κέρδους
Ο συγκεκριμένος οίκος περιλαμβάνει στις προσφορές του μεταξύ άλλων τον πίνακα “Η Γέφυρα του Βατερλώ”, έργο του Γάλλου ζωγράφου Κλοντ Μονέ (1840-1926), που φιλοτεχνήθηκε μεταξύ 1899 και 1903. Γι αυτό το έργο αναμένεται η τιμή να φτάσει γύρω στα 35 εκ. δολάρια. Για ένα από τα αγάλματα του Γερμανού καλλιτέχνη Μάρτιν Κιπενμπέργκερ (1953-1997), ενός από τους σημαντικότερους, ο οίκος Christie´s ελπίζει να εισπράξει μέχρι και 15 εκ. δολάρια. Πρόκειται για ένα άγαλμα με τον περίεργο τίτλο “Μάρτιν, στη γωνιά και ντροπή σου” του 1989. Ο γλύπτης απεικονίζει έτσι μία αντίδραση σε αρνητική κριτική στο έργο του. Αλλά και οι ανταγωνιστές, όπως ο οίκος Sotheby´s, προσδοκούν διψήφιο αριθμό εκατομμυρίων.
Μέχρι 50 εκ. δολάρια ελπίζει να εισπράξει από τον έργο Versus Mdici του πρωτοποριακού Αμερικανού καλλιτέχνη Ζαν Μισέλ Μπασκιά, (1960-1988), που ζωγράφισε σε ηλικίας μόλις 22 χρονών. Ο πίνακας “Νούφαρα” του Ζαν Μονέ έχει εκτιμώμενη αξία 40 εκ. ευρώ. Ένα πορτρέτο της τότε φίλης του Φρανσουάζ Γκιλό από τον Πάμπλο Πικάσο (1881-1973) προσφέρεται στην εκτιμώμενη αξία των 18 εκ. ευρώ. Το ίδιο ισχύει και για έργα των Γάλλων Πολ Σεζάν και Εντγκάρ Ντεγκά.
Τέτοια ξεχωριστά έργα τέχνης είναι και θα παραμείνουν για τους οίκους δημοπρασιών κομμάτια προσέλκυσης ενδιαφερομένων. Αλλά για τη δημιουργία πρόσθετου κέρδους αναζητούν συνεχώς νέους τομείς δράσης και βγάζουν τακτικά στο σφυρί κοσμήματα, ρολόγια χειρός, αθλητικά παπούτσια, τσάντες ντιζάιν, κρασιά και τελευταία NFΤs ((non-fungible token).
Στις φετινές εαρινές δημοπρασίες ο οίκος Sotheby´s προτίθεται να χρησιμοποιήσει για πρώτη φορά ένα κρυπτονόμισμα ως μέσο πληρωμής για έργο του Βρετανού καλλιτέχνη Streetart με το ψευδώνυμο Μπάνκσι, και με εκτιμώμενη αξία άνω των 5 εκ. δολαρίων. Τέλος ο μικρός οίκος Guernsey’s προσφέρει φέτος κάπως πιο underground έργα τέχνης: Μια μουτζουρωμένη πόρτα ψυγείου του Αμερικανού καλλιτέχνη Κιθ Χάρινγκ (1958-1990) και κάποιο άλλο έργο του Άντι Γουόρχολ (1928-1987). Η αξία και των δύο εκτιμάται σε εξαψήφια ποσά.