Τα περί διαρροής ραδιενέργειας σε πυρηνικό σταθμό στο πρωτογενές κύκλωμα του αντιδραστήρα Νο 1 στο πυρηνικό εργοστάσιο της Ταϊσάν επιβεβαίωσε η Κίνα.
Συγκεκριμένα με ανακοίνωσή του την Τετάρτη, και με 48 ώρες καθυστέρηση, το υπουργείο Οικολογίας και Περιβάλλοντος της Κίνας αναφέρει ότι πράγματι υπήρξε αύξηση των επιπέδων ραδιενέργειας στο πρωτογενές κύκλωμα του αντιδραστήρα Νο 1 στο πυρηνικό εργοστάσιο της Ταϊσάν, ωστόσο παρέμεινε εντός των ορίων ασφαλούς λειτουργίας.
Η αποκάλυψη του CNN την περασμένη Δευτέρα περιέγραφε το πώς η Francatome, θυγρατρική του γαλλικού κολοσσού της EDF που παρείχε την τεχνογνωσία, συμμετείχε στην κατασκευή και ελέγχει το 30% της εταιρείας διαχείρισης της μονάδας, είχε οδηγηθεί να ενημερώσει τις αμερικανικές Αρχές για πρόβλημα που είχε προκύψει τουλάχιστον μία εβδομάδα νωρίτερα, ζητώντας τεχνογνωσία και άδεια για την χρήση μέσων αντιμετώπισής της.
Την ίδια ώρα, δεν είχε υπάρξει καμία παραδοχή από κινεζικής πλευράς (από την κυβέρνηση ή την εταιρεία που ελέγχει το υπόλοιπο 70%).
Το συμβάν σύμφωνα με την σημερινή ανακοίνωση αφορά την ζημιά που υπέστησαν ράβδοι καυσίμου εντός του αντιδραστήρα. Αυτό περιγράφεται ως «σύνηθες» κατά την παραγωγή, μεταφορά και φόρτωση των καυσίμων.
«Η παρακολούθηση του περιβάλλοντος χώρου δεν εντόπισε ανωμαλίες … έδειξε ότι δεν προέκυψε καμία διαρροή», αναφέρει η η ίδια πηγή. Ο αριθμός των προβληματικών ράβδων ήταν 5, από τις συνολικά 60.000 του αντιδραστήρα της μονάδας 1.
Το όριο ασφαλείας είναι 25απλάσιο. Η Κίνα παραδέχεται παράλληλα ότι αυξήθηκαν τα όρια ακτινοβολίας για ευγενή αέρια μέσα στο σύστημα ψύξης του αντιδραστήρα, αλλά αυτό δεν σχετίζεται με τον εντοπισμό ραδιενέργειας έξω από τη μονάδα. Παράλληλα, δεσμεύεται για στενή συνεργασία τόσο με την Διεθνή Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας όσο και με την αντίστοιχη της Γαλλίας.
Σημειώνεται ότι η Γαλλία έχει κάθε λόγο να ανησυχεί για την εξέλιξη του συγκεκριμένου συμβάντος, καθώς η μονάδα της Ταϊσάν είναι η πρώτη όπου τέθηκε σε λειτουργία ο νέος γαλλικού σχεδιασμού πυρηνικός αντιδραστήρας EPR «τρίτης γενιάς». Οι επόμενοι είναι σε υπό κατασκευή μονάδες ή εργοστάσια σε Φινλανδία, Βρετανία και φυσικά την ίδια την Γαλλία.