Στο δικαστήριο της Αμβέρσας παραπέμφθηκε ο Βέλγος καλλιτέχνης Γιαν Φαμπρ, που διώκεται για σεξουαλική παρενόχλήση στην εργασία και προσβολή της αιδούς, μετά τις καταγγελίες συνεργατών του από τον χορευτικό θίασο Troubleyn.
Ο Γιαν Φαμπρ είχε προκαλέσει σάλο για την περίφημη σκηνή με τα «Παλλόμενα Πέη» κατά την παράστασή του «Mount Olympus». Στην Ελλάδα είχε γίνει γνωστός, όταν διορίστηκε ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και αναγκάστηκε σε παραίτηση, λόγω του προγράμματός του, το οποίο έφερε βελγική ταυτότητα.
Οι περιπέτειές του με τη βελγική δικαιοσύνη ξεκίνησαν το 2018, όταν περίπου 20 χορευτές και χορεύτριες, πρώην συνεργάτες του, είχαν καταγγείλει με ανοικτή επιστολή «ταπεινώσεις» που υπέστησαν, καθώς και εκβιασμό σεξουαλικού χαρακτήρα. Τότε, η επιθεώρηση εργασίας της Αμβέρσας ξεκίνησε έρευνα και αποφασίστηκε η παραπομπή του Φαμπρ.
Διώκεται για βία και σεξουαλική παρενόχληση σε βάρος 12 εργαζομένων.
Ο καλλιτέχνης θα δικασθεί κυρίως για «βία» και «σεξουαλική παρενόχληση στην εργασία» σε βάρος «δώδεκα εργαζομένων» και για «προσβολή της αιδούς», διευκρινίζεται σε ανακοίνωση της εισαγγελίας.
Μια πρώτη διαδικαστική ακροαματική συνεδρίαση θα πραγματοποιηθεί στο δικαστήριο στις 21 Σεπτεμβρίου, αναφέρεται στην ανακοίνωση. Θα έχει στόχο να ορισθεί ένα χρονοδιάγραμμα για τη δίκη και δεν θα περιλάβει αναγκαστικά εμφάνιση του κατηγορουμένου.
Ο 62χρονος Γιανβ Φαμπρ είναι γνωστός για τον προκλητικό χαρακτήρα της τέχνης του, ενώ επιλέγει θέματα που θίγουν ανοιχτά το ζήτημα της σεξουαλικότητας.
Στο κείμενό τους, που είχε δημοσιοποιηθεί τον Σεπτέμβριο 2018 στον ιστότοπο του ολλανδόφωνου περιοδικού τέχνης rekto:verso, οι πρώην συνεργάτες και ασκούμενοι κατήγγειλαν συστηματικές πράξεις «παρενόχλησης» εκ μέρους του φλαμανδού καλλιτέχνη. Οι υπογράφοντες, στην πλειοψηφία γυναίκες, υπογράμμιζαν πως «η ταπείνωση ήταν ο επιούσιος άρτος» στους κόλπους του θιάσου Troubleyn.
Τους προσκαλούσε σπίτι και επιχειρούσε «σεξουαλική προσέγγιση»
Οι ίδιοι εξηγούσαν πώς ο Γιαν Φαμπρ προσκαλούσε στο σπίτι του καλλιτέχνες με πρόσχημα παραστάσεις αναπαραστατικής τέχνης και επιχειρούσε τότε μια «σεξουαλική προσέγγιση».
Ορισμένοι συνεργάτες είδαν να τους προσφέρεται ένα σημαντικό χρηματικό ποσό έπειτα απ’ αυτές τις προσκλήσεις. Αυτοί που αρνούνταν τα χρήματα, έβλεπαν το ρόλο τους στις παραστάσεις να περιορίζεται.
«Ουδέποτε είχα την πρόθεση να εκφοβίσω ή να τραυματίσω τους ανθρώπους ψυχολογικά ή σεξουαλικά», είχε δηλώσει εκείνη την εποχή ο Φαμπρ μιλώντας στην ίδια εξειδικευμένη έκδοση.