Εν μέσω πολιτικού χάους, με τρεις πρωθυπουργούς να αναλαμβάνουν την ηγεσία της χώρας μέσα σε επτά εβδομάδες, η Βρετανία βρίσκεται τώρα αντιμέτωπη με κινητοποιήσεις εργατών και απεργίες σε κλίμακα άνευ προηγουμένου.
Απεργίες έχουν προκηρυχθεί σχεδόν για κάθε μέρα του Δεκεμβρίου, από νοσηλευτές, εργαζόμενους στον τομέα της υγείας, οδηγούς ασθενοφόρων, εργαζόμενους στα ταχυδρομεία, εξεταστές οδήγησης, οδηγούς λεωφορείων, εργαζόμενους σε σιδηροδρόμους και αυτοκινητοδρόμους, χειριστές αποσκευών και εργαζόμενους στις συνοριακές δυνάμεις.
Την Πέμπτη, μάλιστα, πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη απεργία νοσηλευτών στην ιστορία της Βρετανίας, με τον αριθμό των εργαζομένων που συμμετείχαν σε αυτή να εκτιμάται πως ξεπέρασε τις 100.000. Η απεργία θα επαναληφθεί στις 20 Δεκεμβρίου και αφορά τους νοσηλευτές και τις νοσηλεύτριες στην Αγγλία, την Ουαλία και τη Βόρεια Ιρλανδία.
Κάθε μέρα απεργία τον Δεκέμβριο στην Βρετανία
Οι εργαζόμενοι στον όμιλο λεωφορείων Abellio, που λειτουργεί σε όλο το Λονδίνο, απεργούν 16-17 Δεκεμβρίου και ξανά στις 24, 27 και 31 Δεκεμβρίου. Οι εργαζόμενοι στον αυτοκινητόδρομο επίσης 16-17 Δεκεμβρίου, 22-25 Δεκεμβρίου, στη συνέχεια ξανά από τις 30 έως τις 31 Δεκεμβρίου και ξανά από τις 4 έως τις 7 Ιανουαρίου, σε διάφορες περιοχές της χώρας. Η απεργία «κινδυνεύει να ακινητοποιήσει το οδικό δίκτυο», λέει το συνδικάτο PCS.
Οι εργαζόμενοι στους σιδηροδρόμους σε όλη τη χώρα ξεκίνησαν σειρά απεργιών στις 13 Δεκεμβρίου, οι οποίες συνεχίζονται στις 16-17, 24-29 Δεκεμβρίου και 3-4 και 6-7 Ιανουαρίου. Ακολούθως έρχεται η μεγάλη απεργία των Συνοριακών Δυναμέων, υπηρεσία για τον έλεγχο της μετανάστευσης και των διαβατηρίων στα σύνορα του Ηνωμένου Βασιλείου. Οι εργαζόμενοι σε αυτό το κυβερνητικό τμήμα θα απεργήσουν από τις 23 έως τις 26 Δεκεμβρίου και ξανά από τις 28 έως τις 31 Δεκεμβρίου.
Και όλα αυτά ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο πλήττεται από ισχυρό κρύο, με τους δρόμους να κλείνουν εξαιτίας των χιονοπτώσεων και οι πτήσεις στα αεροδρόμια να ακυρώνονται, να καθυστερούν ή να αναβάλλονται λόγω παγετού.
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι πρόκειται για έναν τοξικό συνδυασμό από τις περικοπές θέσεων εργασίας λόγω της πανδημίας, την παγκόσμια κρίση κόστους ζωής, τον υψηλό πληθωρισμό του Ηνωμένου Βασιλείου και από μια κυβέρνηση που αρνείται να προσφέρει παραχωρήσεις στους εργαζόμενους.
«Είναι η χειρότερη κατάσταση των σιδηροδρόμων τα τελευταία 30 χρόνια που παρακολουθώ την κατάσταση», λέει στο CNN ο Christian Wolmar, αναλυτής σιδηροδρόμων και συγγραφέας πολλών βιβλίων για τα τρένα.
Ο Wolmar κατηγορεί τους πολιτικούς, οι οποίοι, σύμφωνα με τον ίδιο, έχουν βάλει στον «ίδιο κουβά» τις τακτικές διαπραγματεύσεις για τις αμοιβές με τις διαρθρωτικές αποφάσεις σχετικά με τη μείωση του κόστους, τη συντήρηση και τον αριθμό προσωπικού. «Η κυβέρνηση θα μπορούσε να το λύσει αυτό, αν είχε μια πιο ελπιδοφόρα άποψη για το τι θα μπορούσε να επιτευχθεί, αντί να αναμιγνύει συμφωνίες παραγωγικότητας με την επίλυση του ζητήματος των αυξήσεων των μισθών», λέει.
«Έχει γίνει εχθρική, μπλέκοντας τις πολλές απαιτήσεις για την περικοπή του κόστους. Δεν χρειάζεται να είναι τόσο περίπλοκο -να διαπραγματεύεται την αύξηση των μισθών, στο ίδιο πλαίσιο με την κρίση κόστους ζωής και τον πληθωρισμό», συμπληρώνει ο Βρετανός αναλυτής.
Ο πληθωρισμός στο Ηνωμένο Βασίλειο έφτασε στο ρεκόρ 41ετίας του 11,1% τον Οκτώβριο, με τα συνδικάτα να έχουν αφήσει υπαινιγμούς ότι οι απεργίες θα μπορούσαν να συνεχιστούν για μήνες, αφού η κυβέρνηση αρνήθηκε ότι κατέρρευσε μια συμφωνία της τελευταίας στιγμής πριν ξεκινήσουν οι απεργίες.