Η παγκόσμια κοινότητα, μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπη με ένα κραχ στα επίπεδα προσφοράς πετρελαίου, καθώς οι περισσότερες εταιρείες του κλάδου φοβούνται να επενδύσουν σε έργα αύξησης της παραγωγής ορυκτών καυσίμων λόγω των πράσινων πιέσεων που δέχονται.
Την προειδοποίηση αυτή έκανε, μιλώντας στο Reuters στο περιθώριο του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός, o επικεφαλής του πετρελαϊκού κολοσσού της Saudi Aramco, Αμίν Νάσερ.
Όπως εξήγησε, ο επικεφαλής του σαουδαραβικού ομίλου ο κλάδος έχει φτάσει στα όρια παραγωγής του και δεν μπορεί να αυξήσει την παραγωγή πιο γρήγορα από ότι έχει υποσχεθεί.
Αυτό αιτιολογεί, κατά την άποψη του, το γιατί το Ριάντ (όπως και ευρύτερα οι χώρες παραγωγής) δεν ανταποκρίνονται στις πιέσεις της Δύσης να ανεβάσουν γρήγορα και αρκετά τα επίπεδα προσφοράς για να αντιμετωπιστεί η ενεργειακή κρίση και το ράλι των τιμών.
«Δεν θα σας χρειαστούμε από το 2030»
«Αν μπορούσαμε να αυξήσουμε τη δυνατότητα παραγωγής πριν το 2027, θα το είχαμε κάνει. Αυτό λέμε στους κυβερνώντες. Χρειάζεται χρόνος» εξήγησε.
Και μαζί με το χρόνο και σημαντικές νέες επενδύσεις, κάτι στο οποίο πολλές εταιρείες δεν ανταποκρίνονται.
«Χρειαζόμαστε έναν εποικοδομητικό διάλογο. Μας λένε, δεν θα σας χρειαστούμε από το 2030, οπότε γιατί να πάμε και να εργαστούμε για ένα project που χρειάζεται 6-7 χρόνια. Ο μέτοχος σου δεν θα το επιτρέψει» υποστήριξε ο κ. Νάσερ.
Υπό την έννοια αυτή η διαδικασία της ενεργειακής μετάβασης μπορεί συχνά να αποδειχτεί χαοτική και αποδιοργανωτική.
«Όταν δεν έχεις έτοιμο ένα πλάνο Β, δεν δαιμονοποιείς το πλάνο Α» επεσήμανε.
Μάλιστα, υποστήριξε πως τα εμπόδια και οι καθυστερήσεις στην ενεργειακή μετάβαση το μόνο που θα καταφέρουν είναι να ενθαρρύνουν τελικά την χρήση άνθρακα (που είναι πιο ρυπογόνος) από πολλές ασιατικές χώρες.
«Για τους κυβερνώντες στις χώρες αυτές η προτεραιότητα είναι να υπάρχει τροφή στο τραπέζι για τον κόσμο τους. Εάν ο άνθρακας μπορεί να το πετύχει στην μισή τιμή, τότε θα το κάνουν με άνθρακα».
Η ίδια η Saudi Aramco παραμένει εστιασμένη στον στόχο της αύξησης της παραγωγής της στα 13 εκατ. βαρέλια πετρελαίου την ημέρα, από τα σημερινά επίπεδα των 12 εκατ., μέχρι όμως το 2027.