
Η Ευρωπαϊκή Ένωση φέρεται να «κάνει πίσω» όσον αφορά την απαγόρευση στις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035.
Οι αυξανόμενες αντιδράσεις από αυτοκινητοβιομηχανίες, πολιτικούς κύκλους και εθνικές κυβερνήσεις αναγκάζουν τις Βρυξέλλες να αναθεωρήσουν τους αυστηρούς στόχους εκπομπών ρύπων.
Όπως αναφέρει το Politico, υπό την πίεση της αυτοκινητοβιομηχανίας, η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα χαλάρωση των στόχων εκπομπών CO₂ για το 2024, επιτρέποντας στις εταιρείες να συμμορφωθούν με μέσο όρο τριών ετών αντί για ετήσιο στόχο. Η απόφαση αυτή αποτελεί σημαντική νίκη για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, που απειλούνταν με απώλειες δισεκατομμυρίων σε πρόστιμα για μη επίτευξη των στόχων.
Ο CEO της Renault, Λούκα ντε Μέο, χαιρέτισε την απόφαση, τονίζοντας ότι η Κομισιόν πλέον ακολουθεί τη λογική της τεχνολογικής ουδετερότητας. «Μας λένε πού θέλουν να πάμε, αλλά δεν μας λένε πώς να πάμε εκεί», δήλωσε χαρακτηριστικά, αφήνοντας να εννοηθεί ότι η αγορά πρέπει να έχει περισσότερες επιλογές πέρα από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ενθαρρυμένες από την υποχώρηση της Κομισιόν, μεγάλες χώρες όπως η Γερμανία, η Ιταλία και η Πολωνία πιέζουν για ακόμα μεγαλύτερες εξαιρέσεις:
Η Γερμανία επιδιώκει να εξαιρεθούν τα e-fuels, συνθετικά καύσιμα που είναι πιο ακριβά από τα ορυκτά καύσιμα και παράγονται σε περιορισμένες ποσότητες.
Η Ιταλία προωθεί τα βιοκαύσιμα, παρότι περιβαλλοντικές οργανώσεις προειδοποιούν για επιπτώσεις όπως αποψίλωση δασών και διάβρωση εδαφών.
Η Πολωνία συντάσσεται με την Ιταλία, ζητώντας περισσότερες ευελιξίες για τα παραδοσιακά καύσιμα.
Δεν είναι όμως, όλοι οι κατασκευαστές ευχαριστημένοι. Η Volvo, η οποία ανήκει πλέον στην κινεζική Geely, εξέφρασε τη διαφωνία της με την αλλαγή των στόχων, δηλώνοντας ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες που «έχουν κάνει την προετοιμασία τους δεν πρέπει να τιμωρούνται από τελευταίες αλλαγές στη νομοθεσία».
Η Γαλλία συνεχίζει να στηρίζει την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης, αλλά υποστηρίζει τη χαλάρωση των φετινών στόχων εκπομπών ώστε να δοθεί χρόνος στις αυτοκινητοβιομηχανίες να προσαρμοστούν.
Η Κομισιόν συμφώνησε επίσης να προχωρήσει σε αναθεώρηση του νόμου του 2035 δύο χρόνια νωρίτερα, το 2024 αντί για το 2026, κάτι που δίνει νέο έδαφος στους πολέμιους της νομοθεσίας.
Ο Ιταλός Υπουργός Βιομηχανίας, Αντόλφο Ούρσο, χαρακτήρισε την εξέλιξη «την αρχή του τέλους για την παράνοια της Πράσινης Συμφωνίας».
Ο Τσέχος ευρωβουλευτής Φίλιπ Τουρέκ, δήλωσε ότι η απόφαση «βάζει ταφόπλακα» στην απαγόρευση των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης.
Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ανησυχούν ότι οι επεμβάσεις στη νομοθεσία θα την καταστήσει άνευ σημασίας. Ο ευρωβουλευτής των Πρασίνων, Μίκαελ Μπλος, προειδοποίησε ότι η Κομισιόν ανοίγει τον ασκό του Αιόλου, υποκύπτοντας στις πιέσεις του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, που θέλει «να ξηλώσει ολοκληρωτικά την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης».
Από την πλευρά τους, οι Σοσιαλιστές ανησυχούν ότι η επανεξέταση του νόμου το 2024 μπορεί να καταλήξει στην πλήρη κατάργησή του. «Πρέπει να είναι μια διαδικασία αναθεώρησης, όχι μια διαδικασία εγκατάλειψης», δήλωσε ο ευρωβουλευτής Φρανσουά Καλφόν.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο info3@pronews.gr και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.