Ο ευρωπαίος επίτροπος Διαχείρισης Κρίσεων Γιάνες Λέναρσιτς δήλωσε χθες ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει να υπογράψει φέτος συμβάσεις για την αγορά έως και 12 πυροσβεστικών αεροσκαφών, των πρώτων που θα της ανήκουν πλήρως, για να αποκτήσει περισσότερες δυνατότητες ως προς την αντιμετώπιση πυρκαγιών που επιτείνει η κλιματική αλλαγή.
Η ΕΕ υπερδιπλασίασε τον υπάρχοντα στόλο πυροσβεστικών αεροσκαφών της πέρυσι, μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές στη νότια Ευρώπη το καλοκαίρι του 2022, οι οποίες έδειξαν τα όρια των 13 αεροπλάνων που διέθετε.
Ο σημερινός στόλος περιλαμβάνει 28 αεροσκάφη, τα οποία ενοικιάζονται από κράτη μέλη ή από τον ιδιωτικό τομέα, ώστε να υπάρχουν δυνατότητες συνδρομής την περίοδο των δασικών πυρκαγιών. Το κόστος αυτού του διπλασιασμού των δυνατοτήτων αναμένεται να ανέλθει σε 23 εκατ. ευρώ.
Όμως, καθώς η κλιματική κρίση μεγεθύνει ολοένα περισσότερο τον κίνδυνο ακραίων πυρκαγιών, ο Γ.Λέναρσιτς τόνισε χθες ότι οι Βρυξέλλες σκοπεύουν να υπογράψουν συμβάσεις εντός του 2023 για την αγορά 12 πυροσβεστικών αεροσκαφών που θα ανήκουν στην ίδια την ΕΕ πέραν άλλων 12 που θα ενισχύσουν εθνικούς στόλους.
Τα πρώτα αεροσκάφη «θα μπορούσαν να παραδοθούν σε δυο χρόνια» και «όλος ο στόλος να είναι διαθέσιμος μέχρι το τέλος της δεκαετίας», εξήγησε ο επίτροπος στο πρακτορείο ειδήσεων Ρόιτερς.
Η αεροπορική βιομηχανία De Havilland Canada συμφώνησε να ξαναρχίσει την παραγωγή των πυροσβεστικών αεροσκαφών Canadair αν υποβληθούν παραγγελίες από την ΕΕ, σύμφωνα με τον Γ.Λέναρσιτς.
Συμβάσεις θα υπογράψουν η Κροατία, η Γαλλία, η Ελλάδα, η Ιταλία, η Πορτογαλία και η Ισπανία. Η ΕΕ θα χρηματοδοτήσει την αγορά των 12 δικών της αεροσκαφών και τα κράτη μέλη αυτές των αεροσκαφών που θα ενταχθούν στους εθνικούς στόλους.
Η Ντε Χάβιλαντ ανέφερε πως ολοκλήρωσε τη διαδικασία εξέτασης του σχεδιασμού του DHC-515 και αναμένει την «ολοκλήρωση των συμβάσεων με τους πελάτες τους επόμενους μήνες» και «την πρώτη παράδοση πριν από την περίοδο των πυρκαγιών του 2027».
Ο Γ.Λέναρσιτς δήλωσε: «Η κατάσταση που βλέπουμε στη νότια Ευρώπη δείχνει πως βρισκόμαστε στην κλιματική κρίση. Είναι ήδη εδώ».
Γενικά, αρμόδιες για την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών είναι οι εθνικές αρχές, ωστόσο έχουν τη δυνατότητα να ζητούν βοήθεια του Μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας της ΕΕ, ενώ οι Βρυξέλλες έχουν επίσης την ευχέρεια να προσφέρουν βοήθεια σε κράτη-μη μέλη.
Ο μηχανισμός έλαβε 11 τέτοια αιτήματα το 2022 και 4 μέχρι στιγμής φέτος, συμπεριλαμβανομένων αυτών της Ελλάδας και της Τυνησίας.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.