Υπέρ της κατασκευής ενός αγωγού που θα συνδέει την Ιβηρική χερσόνησο με την κεντρική Ευρώπη, μέσω Γαλλίας, και θα μπορούσε να βοηθήσει να περιοριστεί η εξάρτηση της περιοχής από το ρωσικό φυσικό αέριο, τάχθηκε ο πρωθυπουργός της Ισπανίας Πέδρο Σάντσεθ.
Η κατασκευή ενός αγωγού που θα περνάει από τα Πυρηναία «είναι κάτι που ζητά η ισπανική κυβέρνηση από την Ευρώπη εδώ και πολύ καιρό», είπε ο Σάντσεθ κατά την επίσκεψη που πραγματοποίησε στο νησί Λα Πάλμα, στο αρχιπέλαγος των Καναρίων. «Ελπίζουμε αυτό το όνειρο να γίνει σύντομα πραγματικότητα», συνέχισε, εκφράζοντας την ικανοποίησή του για τις δηλώσεις που έκανε την περασμένη εβδομάδα ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς, όταν είπε ότι «λείπει από την Ευρώπη μια διασύνδεση» της κεντρικής Ευρώπης με την Ιβηρική, μέσω της Γαλλίας.
Ο Σάντσεθ είπε ότι η Ισπανία θα μπορούσε να βοηθήσει σημαντικά την Ευρώπη να μειώσει την ενεργειακή εξάρτησή της από τη Ρωσία, χάρη στην «τεράστια δυνατότητα επαναεριοποίησης» που διαθέτει, επισημαίνοντας ότι «το ένα τρίτο της συνολικής δυνατότητας επαναεριοποίησης της Ευρώπης βρίσκεται στην Ισπανία». Ο Ισπανός πρωθυπουργός αναφερόταν στο γεγονός ότι η χώρα του διαθέτει έξι τερματικούς σταθμούς για την επαναεριοποίηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) που εισάγεται με υγραεριοφόρα πλοία. Όμως διαθέτει μόνο δύο σημεία διασύνδεσης με τη Γαλλία, χαμηλής δυναμικότητας, στην περιοχή της Χώρας των Βάσκων.
«Εξάγουμε ενέργεια και οι εξαγωγές θα αυξηθούν περισσότερο όταν βελτιώσουμε τις διασυνδέσεις μας», πρόσθεσε ο Σάντσεθ.
Το 2013 είχε ξεκινήσει η κατασκευή ενός αγωγού, του MidCat, που θα συνέδεε την Καταλονία με τη νοτιοανατολική Γαλλία, όμως το σχέδιο εγκαταλείφθηκε το 2019 για διάφορους λόγους, κυρίως οικονομικούς.
Η υπουργός Οικολογικής Μετάβασης Τερέζα Ριμπέρα είπε την περασμένη εβδομάδα ότι η Enagas, η ιδιοκτήτρια και διαχειρίστρια εταιρεία του ισπανικού δικτύου, υπολογίζει ότι χρειάζονται «περίπου οκτώ με εννέα μήνες» ώστε να καταστεί λειτουργικός ένας τέτοιος αγωγός από την ισπανική πλευρά, σημειώνοντας ότι όλα εξαρτώνται πλέον από τη Γαλλία. Ο Γάλλος ομόλογός της ωστόσο δεν φάνηκε να ενθουσιάζεται με την ιδέα, υπενθυμίζοντας ότι “σε κάθε περίπτωση” θα περνούσαν πολλά χρόνια μέχρι να τεθεί σε λειτουργία ο αγωγός αυτός, κάτι που σημαίνει ότι «δεν είναι η απάντηση στην τρέχουσα κρίση».