Η Γαλλία ετοιμάζεται την Πέμπτη 18/1 για μια ημέρα μαζικών κινητοποιήσεων με 24ωρη απεργία κατά της συνταξιοδοτικής μεταρρύθμισης. Ένα σχέδιο στο οποίο δοκιμάζεται η ικανότητα του προέδρου Μακρόν να προωθήσει τις αλλαγές αλλά και η πολιτική αξιοπιστία του σε μια διαιρεμένη χώρα.
Το συνταξιοδοτικό σχέδιο που προβλέπει αύξηση του ορίου ηλικίας από τα 62 στα 64 έτη, προσκρούει σε ένα ενιαίο συνδικαλιστικό μέτωπο και στην αποδοκιμασία της κοινής γνώμης.
Σε πολιτικό επίπεδο, το στοίχημα είναι μεγάλο για μια κυβέρνηση που δεν διαθέτει την πλειοψηφία της Εθνοσυνέλευσης. Η Αριστερά και η Δεξιά είναι αντίθετες, με μόνο την παραδοσιακή Δεξιά να προσφέρει μια πιθανότητα συμβιβασμού.
Τουλάχιστον 10.000 αστυνομικοί και χωροφύλακες, εκ των οποίων 3.500 στο Παρίσι, θα κινητοποιηθούν για να διασφαλίσουν την ασφάλεια των διαδηλώσεων, ανακοίνωσε ο υπουργός Εσωτερικών Ζεράλντ Νταρμανέν.
Ο υπουργός πρόσθεσε ότι οι αρχές αναμένουν την άφιξη στο Παρίσι «περίπου χιλίων» διαδηλωτών «που μπορεί να είναι βίαιοι», κάνοντας λόγο για «υπερ-αριστερούς» και «υπερ-κίτρινους», μια αναφορά στα πιο ριζοσπαστικά μέλη του κινήματος κοινωνικής και οικονομικής διαμαρτυρίας των «κίτρινων γιλέκων» που συγκλόνισε τη Γαλλία το 2018-2019.
Ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης Ολιβιέ Βεράν ζήτησε από την πλευρά του να μην μετατραπεί η κινητοποίηση «σε μπλοκάρισμα» της χώρας.
«Θα είναι μια Πέμπτη ισχυρών διαταράξεων στις μεταφορές», εκτίμησε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κλεμάν Μπον, καλώντας τους πολίτες που χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ, να αναβάλουν τις μετακινήσεις τους ή να εργαστούν εξ’ αποστάσεως εάν έχουν τη δυνατότητα.
Η πολιτική αεροπορία ζήτησε από τις αεροπορικές εταιρίες να ακυρώσουν προληπτικά μία στις πέντε πτήσεις στο αεροδρόμιο Ορλί του Παρισιού, λόγω απεργίας των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας.
Στους σιδηροδρόμους, η εθνική εταιρία σιδηροδρόμων SNCF προβλέπει σοβαρά προβλήματα στην κυκλοφορία ενός στα τρία τρένα υψηλής ταχύτητας (TGV), ακόμη και ενός στα πέντε ανάλογα με τη γραμμή και μόλις ενός στα δέκα περιφερειακά τρένα κατά μέσο όρο.
Το μετρό του Παρισιού θα υπολειτουργεί, με τρεις γραμμές κλειστές, άλλες δέκα ανοικτές «μόνο τις ώρες αιχμής» και «κίνδυνο κορεσμού» τις τρεις τελευταίες, σύμφωνα με τις μεταφορές RATP.
Απευθυνόμενος στους οδηγούς που εκφράζουν φόβους για έλλειψη καυσίμων λόγω στάσεων εργασίας στα διυλιστήρια, ο υπουργός εκτίμησε πως «δεν πρέπει να ληφθούν προληπτικά μέτρα» γιατί τώρα δεν υπάρχει κανένας αποκλεισμός.
Στην πράξη, ορισμένα βενζινάδικα έχουν ήδη αδειάσει επειδή πολλοί οδηγοί γέμισαν τα ρεζερβουάρ τους για την περίπτωση έλλειψης καυσίμων.
Απεργίες προβλέπονται και στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας με πιθανές διακοπές παραγωγής.
Πολλοί θα χρειαστεί να μείνουν σπίτι με τα παιδιά τους, καθώς το 70% των δασκάλων θα απεργήσουν και πολλά σχολεία θα κλείσουν εντελώς -«τουλάχιστον το ένα τρίτο» στο Παρίσι- σύμφωνα με το μεγαλύτερο συνδικάτο των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας.
Παραδεχόμενος ότι είναι αδύνατο να προβλεφθεί το μέγεθος της κινητοποίησης στον ιδιωτικό τομέα, ο επικεφαλής του ισχυρού συνδικάτου CGT, Φιλίπ Μαρτινέζ, εκτίμησε ότι θα υπάρξουν «σε ορισμένους μεγάλους ομίλους, ποσοστά απεργών που θα πλησιάζουν το 60, 70%» και ευχήθηκε τη συνέχιση της κινητοποίησης «εκεί όπου είναι δυνατό».
Το συνταξιοδοτικό αποτελεί τμήμα των προεκλογικών υποσχέσεων του προέδρου Μακρόν που επανεξελέγη πέρυσι. Η πρωθυπουργός Ελιζαμπέτ Μπορν θα υπεραμυνθεί του μέτρου απέναντι στα συνδικάτα και στους βουλευτές.
Τα συνδικάτα προβάλλουν θέματα που συνδέονται με εργαζομένους που άρχισαν να εργάζονται από πολύ νέοι, ή που ασκούν επαγγέλματα που καταβάλλουν σωματικά.
Από την πλευρά της η Μπορν κάνει λόγο για ένα «δίκαιο σχέδιο», διαβεβαιώνοντας πως «τέσσερις στους δέκα Γάλλους που είναι πιο ευάλωτοι, πιο φτωχοί, εκείνοι που ασκούν δύσκολα επαγγέλματα, θα μπορούν να αποχωρήσουν από την εργασία πριν από τα 64 έτη».
Ένα προηγούμενο σχέδιο, το 2019, αποσύρθηκε υπό την ισχυρή κοινωνική πίεση και την ανάδυση της πανδημίας της Covid-19.