Το βαθυσκάφος Titan, που κατευθυνόταν προς το ναυάγιο του Τιτανικού, εξαφανίστηκε την Κυριακή με τους πέντε επιβαίνοντες να βρίσκουν τραγικό τέλος μετά από μια «εσωτερική κατάρρευση», δήλωσε την Πέμπτη ο υποναύαρχος Τζον Μάουγκερ της ακτοφυλακής των ΗΠΑ.
Ο κώνος της ουράς και άλλα υπολείμματα από το εξαφανισμένο βαθυσκάφος βρέθηκαν από ένα τηλεχειριζόμενο όχημα 1.600 μέτρα από την πλώρη του Τιτανικού, που είναι σχεδόν σε 4.000 μέτρα βάθος στον Βόρειο Ατλαντικό Ωκεανό.
Η απορία όλων είναι πως μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα και χωρίς να το καταλάβουν καν οι επιβάτες του σκάφους, το Titan σχεδόν εξαϋλώθηκε. Αυτό οφείλεται στο φαινόμενο της «ενδόρρηξης».
Τι είναι η ενδόρρηξη
Η «εσωτερική κατάρρευση» ή «ενδόρρηξη» (implosion) είναι το αντίθετο από μια έκρηξη (explosion), δηλαδή μια έκρηξη όταν ένα αντικείμενο ξαφνικά και βίαια καταρρέει μέσα του. Σε αυτά τα βάθη, το βαθυσκάφος βρίσκεται υπό τεράστια πίεση και ακόμη και το μικρότερο δομικό ελάττωμα θα μπορούσε να είναι καταστροφικό, λένε ειδικοί που επικαλείται το CNN
«Έτσι, σε αυτό το βάθος, η πίεση είναι πιθανώς πάνω από 2 τόνους ανά τετραγωνικό εκατοστό, πάνω από 350 φορές της πίεσης στη Γη. Κάθε μικρή ρωγμή θα μπορούσε να προκαλέσει άμεση έκρηξη, η οποία θα κατέστρεφε το σκάφος», είπε ο Tom Maddox, CEO και ιδρυτής της Underwater Forensic Investigators καθώς και συγκυβερνήτης της αποστολής το 2005 στον Τιτανικό.
Η επιφανειακή πίεση μετριέται ως 1 ατμόσφαιρα, που είναι περίπου 7 κιλά ανά τετραγωνικό εκατοστό. Καθώς πηγαίνετε πιο βαθιά κάτω από το νερό, αυτή η πίεση αυξάνεται προοδευτικά. Στο βάθος στο οποίο βρίσκεται το ναυάγιο του Τιτανικού, η πίεση είναι σχεδόν 2,7 τόνοι ανά τετραγωνικό εκατοστό.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
«Ξαφνικά εξαϋλώθηκαν»
«Οι άνθρωποι δεν κατάλαβαν τίποτα. Ξαφνικά εξαϋλώθηκαν. Όλα έγιναν σε κλάσματα δευτερολέπτου» δήλωσε ο Σπυρίδων Περβαινάς, αντιναύαρχος εν αποστρατεία μιλώντας για την άσχημη τύχη που είχαν οι πέντε επιβαίνοντες του τουριστικού βαθυσκάφους Titan.
«Είχαμε το χειρότερο επίλογο από ότι μπορούσαμε να έχουμε. Εάν επικρατούσε το σενάριο ότι ήταν μέσα στο σκάφος και κάποια στιγμή είχε τελειώσει το οξυγόνο, κάποια στιγμή θα μπορούσαν να τους βρουν. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει τίποτα» δήλωσε στην εκπομπή «Συνδέσεις» στην ΕΡΤ ο κ. Περβαινάς εξηγώντας ότι το ναυτικό αυτό δυστύχημα οφείλεται σε προβλήματα στην κατασκευή του πειραματικού βαθυσκάφους «Τιτάνας» της εταιρείας Οcean Gate Expeditions.
«Το βαθυσκάφος είχε κάποια αστοχία υλικού, συμπιέστηκε, έσπασε το περίβλημά του και συνεθλίβη από την τεράστια πίεση του νερού. Δεν έχει μείνει τίποτα από τον κύλινδρο στον οποίο βρίσκονταν οι άνθρωποι» είπε ο κ. Περβαινάς προσθέτοντας ότι από την συμπίεση το βαρέλι στο οποίο επέβαιναν δεν θα βρεθεί ποτέ γιατί διαλύθηκε και από τα δυόμισι μέτρα σε διάμετρο που ήταν έγινε μια κουκίδα «Το βαρέλι έχει επιπεδωθεί», σχολίασε χαρακτηριστικά.
Όσον αφορά το υλικό κατασκευής δήλωσε ότι ήταν από τιτάνιο που είναι το ανθεκτικότερο μέταλλο και σε ορισμένα σημεία είχε ανθρακoνήματα. «Προφανώς το αδύναμο σημείο ήταν το γυαλί. Αυτό είναι πειραματικό. Το σκάφος είχε ήδη κάνει εφτά αποστολές και αυτή ήταν η όγδοη και ίσως, με τη χρήση στις προηγούμενες αποστολές, να είχε υποστεί κάποια φθορά και αυτή φάνηκε έντονα στην τελευταία αποστολή, με αποτέλεσμα να διαρρηχθεί το σκάφος».
Όσον αφορά τα συντρίμμια που βρέθηκαν εξήγησε ότι αυτά δεν εξαϋλώθηκαν από την τεράστια πίεση του νερού γιατί βρίσκονταν σε σημείο που κυκλοφορούσε νερό στην κατασκευή και δεν ήταν στεγανά.
Σχολιάζοντας το ηχητικό μοτίβο που κατέγραψαν τα σόναρ των ερευνητικών σκαφών εξήγησε ότι «ο θόρυβος που άκουσαν (σ.σ. το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ) ήταν προφανώς ο θόρυβος που έκανε το μέταλλο όταν συνεθλίβη». Και όπως τόνισε οι «γδούποι» που είχαν καταγραφεί δεν προερχόταν από το βαθυσκάφος αλλά από κάποια άλλη αιτία.
Αναφορικά με το παράτολμο του εγχειρήματος της τουριστικής κατάδυσης σε βάθος 3.800 μ. και την ταυτότητα των πέντε εύπορων εξερευνητών της Αβύσσου ο αντιναύαρχος του Πολεμικού Ναυτικού υποστήριξε ότι χάρη σε τέτοιους παράτολμους ανθρώπους πάει μπροστά η επιστήμη και ανακαλύπτουμε χρήσιμα στοιχεία για τους Ωκεανούς.
«Αυτοί οι άνθρωποι, οι “τρελοί” όπως τους λέμε, είναι αυτοί που προχωρούν την επιστήμη. Από το ναυάγιο αυτό θα βγουν συμπεράσματα που θα χρησιμοποιηθούν στα επόμενα βαθυσκάφη ώστε να βελτιώσουν την έρευνα των Ωκεανών. Έχουν πάει περισσότεροι άνθρωποι στο διάστημα από ότι έχουν πάει άνθρωποι σε τέτοια βάθη. Ενώ έχουμε εξερευνήσει το διάστημα, τη γη και τη θάλασσα που είναι πηγή ζωής δεν την έχουμε εξερευνήσει ακόμη. Αυτοί οι άνθρωποι βοηθάνε στο να προχωράει η εξερεύνηση, η εκμετάλλευση των πόρων» δήλωσε ο κ. Περβαινάς τονίζοντας ότι η εξερεύνηση του διαστήματος είναι πιο ασφαλής από την εξερεύνηση του βυθού.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.