Πέρα από το «ο πελάτης έχει πάντα δίκιο» (που μεταξύ μας δεν ισχύει), υπάρχουν κάποια βασικά δικαιώματα που έχει ένας καταναλωτής στις επιχειρήσεις εστίασης.
Και επειδή στις διακοπές επισκεπτόμαστε συχνότερα ταβέρνες, εστιατόρια, καφέ-μπαρ κλπ, ας τα δούμε αναλυτικά, όπως τα παρουσιάζει και η Ένωση Καταναλωτών – Η Ποιότητα Ζωής (Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ.).
Τιμοκατάλογος
* Όλα τα εστιατόρια είναι υποχρεωμένα να έχουν αναρτημένο ενημερωμένο τιμοκατάλογο στην είσοδο του καταστήματος (Απόφαση Α2-718/ΦΕΚ2090/Β/31-7-2014 άρθρα 89, 90, 91 & 92).
* Είναι υποχρεωμένα να έχουν έναν τιμοκατάλογο ανά δύο τραπέζια και να τον διαθέτουν σε κάθε πελάτη πριν από την παραγγελία.
* Ο τιμοκατάλογος πρέπει να είναι γραμμένος υποχρεωτικά στα Ελληνικά και προαιρετικά σε κάποια άλλη γλώσσα.
* Πρέπει πάντα να αναγράφονται οι τελικές τιμές, καθώς και η ένδειξη: «Ο καταναλωτής δεν έχει υποχρέωση να πληρώσει εάν δε λάβει το νόμιμο παραστατικό στοιχείο (απόδειξη-τιμολόγιο)».
* Εάν διαθέτουν κατεψυγμένα ψάρια, κρέατα ή λαχανικά, πρέπει να αναγράφονται στον κατάλογο με την ένδειξη «κατεψυγμένο» καθώς και «προμαγειρεμένο» ή «προτηγανισμένο» για φαγητό.
* Πρέπει να αναγράφεται το είδος των ελαίων που χρησιμοποιείται σε ωμή μορφή στα φαγητά.
Χρέωση κουβέρ
* Δεν επιτρέπεται η χρέωση κουβέρ ενώ κανένα προϊόν (π.χ. εμφιαλωμένο νερό και ψωμί) δεν προσφέρεται και χρεώνεται χωρίς τη συναίνεση του πελάτη.
* Οι παραβάτες τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο 500€ ανά είδος.
Δελτίο Παραπόνων
Τα εστιατόρια υποχρεούνται να τηρούν «Δελτίο Παραπόνων» σε ειδική θήκη, σε εμφανές σημείο στην έξοδο του καταστήματος εις τριπλούν, ώστε να συμπληρώνεται από τον καταναλωτή εφόσον έχει παράπονο και να αποστέλλεται στο αρμόδιο Τμήμα Εμπορίου κάθε Περιφέρειας.
Ηλεκτρονική πληρωμή
Τα εστιατόρια υποχρεούνται να διαθέτουν τρόπο ηλεκτρονικής πληρωμής στους καταναλωτές.
Τέλος, πρέπει πάντα να ζητάτε απόδειξη και να ελέγχετε ότι έχουν χρεωθεί αποκλειστικά και μόνο τα είδη που παραγγείλατε.