Το να είναι κανείς καλός στην επικοινωνία είναι πολύ σημαντικό. Τον βοηθά σε μια συνέντευξη για δουλειά, σ’ ένα πρώτο ραντεβού ή ακόμα και να συσφίξει τις σχέσεις τους με τους υπάρχοντες φίλους τους. Ωστόσο, δεν είναι πάντα εύκολο να κάνουμε την κουβέντα να ρέει αβίαστα, αφού πολλές φορές η αμήχανη σιωπή χτυπά την πόρτα και παγώνουμε.
Όπως ανέφερε ο Bernardo J. Carducci, καθηγητής ψυχολογίας και διευθυντής του Shyness Research Institute στο Indiana University Southeast, σε συνέντευξή του στο The Venture, «Κάθε επαγγελματική συμφωνία, κάθε υπέροχη ιστορία αγάπης ξεκινά με μια συζήτηση». Οπότε, η επικοινωνία είναι πολύ σημαντική.
Ας δούμε λοιπόν 5 από τα πιο σημαντικά σημεία που πρέπει να προσέξετε όταν ξεκινάτε μια συζήτηση.
Μάθετε ν’ ακούτε σε κάθε συζήτηση
Αρχικά, για να γίνει κανείς ένας καλός συνομιλητής, πρέπει να γίνει πρώτα ένας καλός ακροατής. Πρέπει να φαίνεστε ότι σας ενδιαφέρει πραγματικά αυτό που έχει να πει ο άλλος και ότι του δίνετε την αμέριστη προσοχή σας. Μη χάνετε την οπτική επαφή και μην πιάνετε τον κινητό σας την ώρα που σας μιλά ο άλλος, για να τσεκάρετε τα social media. Πέρα από το γεγονός ότι είναι αγένεια, ίσως χάνετε και σημαντικά στοιχεία από όσα σας λέει ο απέναντί σας, με αποτέλεσμα να βρεθείτε στη δύσκολη θέση είτε να του ζητήσετε να επαναλάβει την τελευταία πρόταση είτε να απαντήσετε κάτι του στιλ «ναι» ή «συμφωνώ». Και αυτό, σίγουρα δε σας κάνει ενδιαφέροντες. Μάλλον το εντελώς αντίθετο.
Αποφύγετε ερωτήσεις με μονολεκτικές απαντήσεις
Ακόμα και αν είστε super ενημερωμένοι σε θέματα επικαιρότητας, είναι σημαντικό να ξέρετε πώς να κάνετε μια ερώτηση, όχι μόνο να φροντίσετε αυτή να είναι ενδιαφέρουσα. Δηλαδή σε μια ερώτηση του στιλ «Πιστεύεις ότι η εικόνα που προωθεί η Μέγκαν Μαρκλ είναι γνήσια;» είναι πολύ πιθανό η απάντηση να είναι ένα ξερό «όχι» ή «ναι». Οκ, ύστερα μπορείτε να ρωτήσετε και γιατί, αλλά δε θέλετε να νιώθετε ότι του παίρνετε συνέντευξη. Δοκιμάστε κάτι σαν «Ποια είναι η άποψή σου για την εικόνα που προωθεί στα media η Μέγκαν Μάρκλ», αμέσως δίνετε το περιθώριο στον άλλον να εκφραστεί, σχολιάζοντας κι εσείς με τη σειρά σας τα key points. Ιδού, έχετε ξεκινήσει μια ενδιαφέρουσα συνομιλία.
Μοιραστείτε δικές σας ιστορίες με τον συνομιλητή σας
Φυσικά, αν απέναντί σας έχετε κάποιον που γνωρίζετε πρώτη φορά ή έχετε δει δυο-τρεις φορές στη ζωή σας, δε χρειάζεται να μοιραστείτε πολύ προσωπικές σας πληροφορίες. Μάλιστα, αυτό μπορεί να φέρει και τον άλλον σε δύσκολη θέση. Απλώς, αν ο άλλος πρόσφατα έχει βρεθεί στο εξωτερικό, πείτε του κι εσείς για την τελευταία χώρα που επισκεφτήκατε, αναφέροντας όμως κάτι πιο συγκεκριμένο: ένα εστιατόριο με ιδιαίτερο ντεκόρ, ένα περιστατικό σε κάποιο μέσο μεταφοράς ή κάτι που σας έτυχε στο αεροδρόμιο. Μη φοβάστε να «τσαλακωθείτε» και να πείτε ακόμα και κάτι αστείο που σας έτυχε -αρκεί να νιώθετε άνετα. Το γέλιο είναι από τα πιο διαχρονικά ice-breakers!
Μη μονοπωλείτε τη συζήτηση
Εννοείται ότι δεν πρέπει να πάτε στην αντίπερα όχθη και να μιλάτε συνεχώς εσείς -χωρίς να δώσετε την ευκαιρία στον συνομιλητή σας να εκφραστεί. Επίσης, μη τον διακόπτετε συνεχώς. Ακόμα και αν αυτό που λέει έχει συμβεί και σε εσάς, περιμένετε να τελειώσει και ύστερα να του το πείτε. Για να φαίνεται ότι τον ακούτε με προσοχή και ότι σας ενδιαφέρει αυτό που λέει, μπορείτε να διανθίσετε τη διήγηση του περιστατικού με ερωτήσεις τύπου «Και μετά τι έγινε;», «Πώς αντέδρασες» κ.ά. Στο τέλος, μη μειώνετε αυτό που ακούτε με φράσεις όπως «Αυτό δεν είναι τίποτα, κάτσε να σου πω τι έγινε σε μένα». Αυτό, ίσως να μπλοκάρει τον συνομιλητή σας, καθώς θα του δημιουργηθεί η εντύπωση ότι όσα έχει να πει, δεν τα βρίσκετε άξια αναφοράς.
Τηρήστε τους τύπους
Σε κάθε περίπτωση, ο συνομιλητής σας αλλάζει. Σε όποιο πλαίσιο και να γίνεται η κάθε συζήτηση, υπάρχουν μερικοί «άγραφοι» κανόνες, στους οποίους εσείς μπορεί να μη δίνετε σημασία και να τους θεωρείτε απαρχαιωμένους, αλλά κάποιοι άλλοι εκτιμούν. Για παράδειγμα, ακόμα και αν ο ένας πιθανός εργοδότης ή προϊστάμενος είναι μικρότερος από εσάς, περιμένετε να σας πει εκείνος ότι μπορείτε να του μιλάτε στον ενικό. Προσπαθήστε να κρατήσετε τη συζήτηση όσο πιο επαγγελματική γίνεται, χωρίς ωστόσο να διστάσετε να μοιραστείτε κάποιες πληροφορίες σας, σχετικά με πράγματα που δεν αφορούν τη δουλειά, όπως τον τόπο καταγωγής σας και τα χόμπι σας εκτός γραφείου.