ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Τιμή και Δόξα στους Ίκαρους της Κωνσταντινούπολης!
prodeals

Σας πιάνει άγχος για κάθε συνομιλία στο τηλέφωνο; – Πώς να το ξεπεράσετε

Συμβαίνει σε πολλούς

Σας πιάνει άγχος για κάθε συνομιλία στο τηλέφωνο; – Πώς να το ξεπεράσετε

Το να μείνετε σε επαφή με τα αγαπημένα σας πρόσωπα χωρίς να τα βλέπετε από κοντά έχει γίνει ακόμη πιο σημαντικό κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Αλλά για μερικούς ανθρώπους, το να πάρουν ή να απαντήσουν το τηλέφωνο είναι μια αγχωτική εμπειρία.

Το άγχος του τηλεφώνου (phone anxiety) είναι ο φόβος και η αποφυγή των τηλεφωνικών συνομιλιών και είναι κοινό σε όσους έχουν διαταραχή κοινωνικού άγχους.

Το ότι μισείτε τις τηλεφωνικές συνομιλίες δεν σημαίνει απαραίτητα ότι έχετε άγχος του τηλεφώνου, αν και τα δύο μπορεί να σχετίζονται. Υπάρχουν, φυσικά, πολλοί άνθρωποι που απλά δεν τους αρέσει να πραγματοποιούν ή να λαμβάνουν κλήσεις.

Αλλά αν αυτή η δυσαρέσκεια σας προκαλεί ορισμένα συμπτώματα, μπορεί να έχετε άγχος του τηλεφώνου.

Ορισμένα συναισθηματικά συμπτώματα άγχους του τηλεφώνου περιλαμβάνουν:

  • καθυστέρηση ή αποφυγή πραγματοποίησης κλήσεων λόγω αυξημένου άγχους
  • αίσθημα εξαιρετικά νευρικής κατάστασης ή άγχους πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την κλήση και
  • εμμονή ή ανησυχία για το τι θα πείτε

Τα σωματικά συμπτώματα περιλαμβάνουν:

  • Ναυτία
  • αύξηση του καρδιακού ρυθμού
  • δύσπνοια
  • ζάλη και
  • μυϊκή ένταση

Εάν αισθάνεστε έτσι, δεν είστε μόνοι. Μια έρευνα του 2019 για τους εργαζόμενους γραφείων στο Ηνωμένο Βασίλειο έδειξε ότι το 76% των millennials και το 40% των baby boomers έχουν ανήσυχες σκέψεις όταν χτυπά το τηλέφωνό τους.

Εξαιτίας αυτού, το 61% των millennials αποφεύγει εντελώς τις κλήσεις, σε σύγκριση με το 42% των baby boomers. Εάν υποφέρετε από αυτά τα συμπτώματα, υπάρχουν μερικά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να τα μειώσετε.

Αποφυγή τηλεφωνικών κλήσεων

Η συζήτηση στο τηλέφωνο μπορεί να είναι αγχωτική, διότι περιοριζόμαστε μόνο στους ήχους των φωνών μας. Ελλείψει άλλων κοινωνικών ενδείξεων (χειρονομίες, γλώσσα του σώματος, οπτική επαφή) πολλοί επικεντρώνονται υπερβολικά και υπεραναλύουν στο μυαλό τους κάθε ήχο και φωνητική χροιά στη συνομιλία, ενώ αγχώνονται και για την επιλογή των λέξεων.

Χάρη στην τεχνολογία, μπορούμε συχνά να περάσουμε ημέρες, εβδομάδες ή ακόμα και μήνες χωρίς να μιλήσουμε απευθείας με άλλους στο τηλέφωνο. Μια μελέτη έδειξε ότι οι αγχωτικοί άνθρωποι προτιμούν να στέλνουν γραπτά μηνύματα από το να κάνουν τηλεφωνικές κλήσεις. Χαρακτηρίζουν αυτή την επικοινωνία ως ανώτερο μέσο για εκφραστική και οικεία επαφή.

Μερικοί άνθρωποι επιλέγουν τα γραπτά μηνύματα, επειδή τους δίνουν χρόνο να σκεφτούν τη διατύπωση των όσων θέλουν να πουν, ενώ ταυτόχρονα να είναι και σε χαλαρό ύφος η “συνομιλία”. Σε ορισμένες περιπτώσεις, αναπτύσσουν μια διαφορετική προσωπικότητα, ξεχωριστή και σε αντίθεση με την πραγματική τους ζωή.

Έρευνες δείχνουν επίσης ότι το άγχος του τηλεφώνου σχετίζεται με την ανησυχία για το τι μπορεί να σκέφτεται το άλλο άτομο. Με την εξάλειψη της άμεσης αντίδρασης άλλων σε προφορικές συνομιλίες, τα γραπτά μηνύματα μπορούν να προσφέρουν σε όσους έχουν άγχος του τηλεφώνου έναν τρόπο να έχουν κοινωνική επαφή χωρίς το φόβο της απόρριψης.

Ένας άλλος λόγος για τον οποίο μερικές φορές οι τηλεφωνικές κλήσεις μπορεί να είναι αγχωτικές είναι η πίεση που έρχεται με το να γινόμαστε το κέντρο της προσοχής κάποιου άλλου. Στις συνομιλίες πρόσωπο-με-πρόσωπο, έχουμε πολλούς περισπασμούς στο περιβάλλον μας: κοιτάζουμε αλλού, ή τσεκάρουμε δήθεν το κινητό μας, ή πίνουμε καφέ κλπ.

Αυτό μπορεί να κάνει την αλληλεπίδραση πιο απλή και η συνομιλία να ρέει φυσικά. Σε μια κλήση, δεν υπάρχουν εξωτερικοί περισπασμοί, οπότε μπορεί πολλοί αισθάνονται ότι γίνονται το επίκεντρο της προσοχής του άλλου για να απαντήσουν άμεσα.

Οι παύσεις σε μια τηλεφωνική κλήση μπορεί επίσης να μας κάνουν να αισθανόμαστε άβολα. Σε επαφή πρόσωπο-με-πρόσωπο μπορούμε να δούμε πότε κάποιου η προσοχή αποσπάται ή να μαντέψουμε τι σκέφτεται. Αλλά στην τηλεφωνική επικοινωνία οι σιωπές γίνονται άβολες.

Επίσης, έχουμε συνηθίσει να ελέγχουμε δύο και τρεις φορές ένα email, ένα γραπτό μήνυμα ή κάτι που γράψαμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προτού πατήσουμε το κουμπί αποστολής. Αυτό δεν ισχύει σε μια τηλεφωνική συνομιλία και έτσι πολλοί αισθάνονται άγχος.

Είναι εύκολο να αναβάλλετε ή να αποφύγετε εντελώς τις κλήσεις όταν αισθάνεστε άγχος, αλλά όσο δεν το αντιμετωπίζετε, τόσο χειρότερο γίνεται το άγχος σας. Τα καλά νέα είναι ότι δεν χρειάζεται να υποφέρετε σιωπηλά. Υπάρχουν πολλές χρήσιμες τεχνικές που μπορεί να σας βοηθήσουν να σπάσετε αυτό το αγχωτικό μοτίβο.

Απαντήστε το τηλέφωνο

Ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για να ξεπεραστεί το άγχος του τηλεφώνου είναι να εκτεθείτε σε περισσότερες τηλεφωνικές κλήσεις. Όσο περισσότερο το κάνετε, τόσο λιγότερο αγχωτικό θα γίνεται. Είναι επίσης πιθανό ότι το άγχος του τηλεφώνου να συνδέεται απλά με έλλειψη εμπειρίας. Όσο περισσότερη εξάσκηση κάνετε, τόσο λιγότερο ανήσυχοι και πιο σίγουροι θα νιώσετε.

Μπορείτε να ξεκινήσετε αυτήν τη διαδικασία κάνοντας μια λίστα με τα άτομα με τα οποία πρέπει να μιλήσετε στο τηλέφωνο, όπως φίλους ή συναδέλφους, και να σκεφτείτε μετά από κάθε τηλεφώνημα τι σας έκανε να νιώσετε ανησυχία.

Για παράδειγμα, μπορεί να σκεφτείτε ότι είπατε κάτι λάθος, ή να νιώσατε ότι ο συνομιλητής σας έκρινε κάπως. Όταν τελειώσει η κλήση, η αναγνώριση του τι έγινε θα σας δώσει κίνητρο να προχωρήσετε στην επόμενη κλήση.

Εάν έχετε προσπαθήσει να καταπολεμήσετε το άγχος του τηλεφώνου, ή νομίζετε ότι μπορεί να επωφεληθείτε από την αναζήτηση επαγγελματικής βοήθειας, η παροχή συμβουλών είναι μια εξαιρετική επιλογή και υπάρχουν πολλές διαθέσιμες θεραπείες ομιλίας. Η γνωστική συμπεριφορική θεραπεία είναι μια πολύ αποτελεσματική θεραπεία για το κοινωνικό άγχος.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΕΑ
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ

Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.

Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com

Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.