Ο μέσος χρήστης του Διαδικτύου περνά σχεδόν τρεις ώρες την ημέρα χρησιμοποιώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media).

Είναι σαφές ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γίνονται ολοένα και πιο σημαντικά για την ανταλλαγή σημαντικών πληροφοριών ανάμεσα στους χρήστες, και οι ερευνητές θέλουν να μάθουν τι είναι αυτό που καθιστά ένα μέσο τόσο συναρπαστικό που να ωθεί τους χρήστες να θέλουν να μοιραστούν δεδομένα και να κάνουν post.

Η σημαντικότητα στα social media

Σε πιστημονική μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Experimental Psychology, οι ερευνητές ανέλυσαν τη συμπεριφορά περισσότερων από 3.000 ατόμων για να εξερευνήσουν την ψυχολογία πίσω από την ανταλλαγή πληροφοριών στο διαδίκτυο.

Αποδεικνύεται ότι η απάντηση είναι αρκετά απλή: Οι άνθρωποι μοιράζονται πληροφορίες που θεωρούν ότι έχουν νόημα για τον εαυτό τους ή για τους ανθρώπους που γνωρίζουν.

Ουσιαστικά οι πληροφορίες στο διαδίκτυο μπορούν να γίνουν viral επειδή οι άνθρωποι τις βρίσκουν εγγενώς πολύτιμες, είτε για τον εαυτό τους είτε για την κοινωνία. Αυτό το εύρημα είναι το κλειδί για τη δημιουργία αποτελεσματικών μηνυμάτων για κοινωνικούς λόγους, επισημαίνουν οι ερευνητές.

Η γνώση των ψυχολογικών επιδράσεων που κάνουν ένα άτομο να μοιράζεται μια ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να βοηθήσει τους επιστήμονες να μοιραστούν γεγονότα σχετικά με την κλιματική αλλαγή ή για θέματα υγείας, με στοιχεία που μπορούν για παράδειγμα να «ξεδιαλύνουν» τους μύθους για τα εμβόλια.

Ποιες αναρτήσεις προσελκύουν την μεγαλύτερη προσοχή

Η έρευνα δείχνει ότι οι άνθρωποι δίνουν μεγαλύτερη προσοχή σε πληροφορίες που αντιλαμβάνονται ότι σχετίζονται με τον εαυτό τους.

Ομοίως, οι άνθρωποι είναι κοινωνικά όντα και αγαπούν να συνδέονται μεταξύ τους. Η κοινή χρήση πληροφοριών ενεργοποιεί κέντρα ανταμοιβής στον εγκέφαλό μας.

Και όταν επικοινωνούμε με άλλους, εξετάζουμε τι σκέφτεται ή θέλει να ακούσει ο άλλος, μια ιδιότητα γνωστή ως κοινωνική συνάφεια.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι ανεξάρτητα από το θέμα που καλύπτεται ή το μέσο του μηνύματος, οι άνθρωποι ήταν πολύ πιθανό να πουν ότι θα μοιράζονταν μηνύματα που θεωρούσαν ότι είχαν σχέση με τον εαυτό τους ή την κοινωνία. Περαιτέρω, διαπίστωσαν ότι όταν ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να γράψουν ρητά γιατί ένα μήνυμα ήταν σχετικό με τους ίδιους ή με άτομα που γνωρίζουν, ήταν ακόμη πιο πιθανό να το μοιραστούν από ό,τι όταν απλώς αναλογίζονταν το θέμα.

Κομβικές για την συλλογική δράση

«Η κοινή χρήση πληροφοριών είναι ένα κρίσιμο συστατικό της ατομικής και συλλογικής δράσης», επισημαίνουν οι ερευνητές. «Στην αρχή της πανδημίας, χρειαζόμασταν να διαδώσουμε γρήγορα ακριβείς πληροφορίες σχετικά με το τι συνέβαινε, πώς να προστατευτούμε, πώς να προστατεύσουμε ο ένας τον άλλον.

Η διάδοση πληροφοριών στα κοινωνικά δίκτυα μπορεί να είναι πραγματικά επιδραστική στην αλλαγή της ατομικής μας συμπεριφοράς και επίσης στην αλλαγή της συλλογικής μας συμπεριφορά μεταβάλλοντας τις αντιλήψεις μας για το τι είναι κανονιστικό» συμπληρώνουν.

«Αυτή η έρευνα υπογραμμίζει τα βασικά ψυχολογικά συστατικά που παρακινούν τους ανθρώπους να μοιραστούν πληροφορίες σχετικά με θέματα που επηρεάζουν την ευημερία μας. Η κοινή χρήση είναι ένας βασικός μοχλός για τη μετατόπιση των πολιτιστικών κανόνων και την παροχή κινήτρων για δράση μεγαλύτερης κλίμακας, επομένως είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε τι το κάνει να συμβεί» καταλήγουν.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!