Μεγάλες αυξήσεις καταγράφονται το τελευταίο διάστημα στις τιμές των καυσίμων που σε συνδυασμό με την πτώση στην κατανάλωση και τα τουριστικά έσοδα (που κάποιοι θεωρούσαν ότι θα είναι μεγάλα) προμηνύουν έναν βαρύ οικονομικό χειμώνα που θα θυμίζει εποχές 2012-2013.
Εδώ θα πρέπει να προσθέσουμε ότι η αύξηση της τιμής της βενζίνης έχει φέρει και δυσανάλογες αυξήσεις των προϊόντων.
Σε μία περίοδο όπου δεν υπάρχουν δουλειές και εάν υπάρχουν κακοπληρώνονται διότι δεν υπάρχουν χρήματα για να πληρωθούν.
Ο κ. Γιώργος Ασμάτογλου, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων επιχείρησε να αποσαφηνίσει τους λόγους πίσω από την σταθερά ανοδική τιμή των καυσίμων, εκτιμώντας πως κατά κύριο λόγο οφείλεται στις αυξήσεις των διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου.
«Τον Ιανουάριο η τιμή ανά βαρέλι ανερχόταν στα 55 δολάρια, πλέον έχει ξεπεράσει τα 78 με αποτέλεσμα αυτή η διαφορά να μεταφέρεται και στο διυλισμένο προϊόν. Αναφορικά με το πόσο αυτή η διαφορά επιβαρύνει το διυλισμένο προϊόν θα σας πω ότι επιβαρύνει στην αξία που έχει στο προ φόρων, η οποία είναι περίπου το 35% που βλέπουμε στους πίνακες των τιμών των πρατηρίων», σημειώνει.
Άνοδος 20 με 22% στην τιμή της βενζίνης
Όπως λέει ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ: «Αυτή η επιβάρυνση έχει σημειώσει μια αύξηση της τάξεως του 20 με 22% από την αρχή του χρόνου. Ακριβότερη βενζίνη λοιπόν και ακριβότερο πετρέλαιο από την αρχή του έτους (17%)».
Σύμφωνα με τον ίδιο, λόγω της ανόδου του πετρελαίου κίνησης «επιβαρύνεται η παραγωγή, οι μεταφορές, ακόμη και οι υπηρεσίες. Εμείς αυτό που βλέπουμε και εισπράττουμε είναι ότι υπάρχουν αυξήσεις ακόμα και στα καταναλωτικά αγαθά» .«Σε εμάς είχε αντίκτυπο το lockdown, πλέον όσο και να έχει η βενζίνη μετά την καραντίνα ο κόσμος δεν θα μείνει μέσα τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι δικαιολογούνται οι αυξήσεις στα καύσιμα».
«Στην Ελλάδα υπάρχουν υψηλοί φόροι κατανάλωσης που επιβαρύνονται και με ΦΠΑ. Ωστόσο αυτό είναι κάτι ανελαστικό. Είναι ένα κόστος σταθερό για όλα τα χρόνια, είτε η βενζίνη είναι ακριβή είτε η φθηνή. Πάντως έχουμε καταταχθεί στις 3 πρώτες χώρες της Ευρώπης τους υψηλότερους φόρους κατανάλωσης», επισημαίνει ο κ. Ασμάτογλου, τονίζοντας ωστόσο ότι ούτε άλλες χώρες της ΕΕ τα καύσιμα είναι φθηνά.
Ενδεικτικά, όπως λέει «αυτή τη στιγμή στη Γαλλία το πετρέλαιο βρίσκεται στο 1,5 ευρώ το λίτρο, στη Γερμανία το ίδιο, ενώ φθηνότερο είναι σε Αυστρία και Λουξεμβούργο. Εμάς εδώ μας πονάει».
Κιούσης (ΟΒΕ): Αύξηση τιμής, πτώση κατανάλωσης
Από την πλευρά, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, Μιχάλης Κιούσης τόνισε ότι αύξηση στις τιμές των καυσίμων τους τελευταίους 3 μήνες επηρεάζει τόσο τους ίδιους τους βενζινοπώλες, όσο και την οικονομία, τους καταναλωτές και τους επαγγελματίες. «Εάν αυξάνεται η τιμή της βενζίνης, πέφτει και η κατανάλωση. Εμείς κερδίζουμε από την κατανάλωση», υποστηρίζει, κάνοντας λόγο για διεθνή κερδοσκοπία.
«Η αύξηση στην τιμή των καυσίμων είναι περίπου στα 320 ευρώ τα 1.000 λίτρα μέσα στο εξάμηνο ή 32 λεπτά το λίτρο», προσθέτει ο κ. Κιούσης, κάνοντας και αυτός αναφορά στους υψηλούς φόρους κατανάλωσης που υπάρχουν στη χώρα μας. «Η τιμή της βενζίνης πέρυσι ήταν 1,25 λίτρο. Τώρα έχει φτάσει στο 1,70 και το ένα που είναι φόροι μας πονάει», καταλήγει.