Σύμφωνα με την απόφαση 1477/2021 που εξέδωσε χθες η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, αναδρομικά διετίας από την επιστροφή κρατήσεων της Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων με ποσά που ξεκινούν από τα 600 ευρώ και φτάνουν (ή και ξεπερνούν) τις 11.760 ευρώ κλείδωσαν οριστικά για 400.000 συνταξιούχους του Δημοσίου.
Ειδικότερα σύμφωνα με το Ελεγκτικό συνέδριο “η Ολομέλεια αποφαίνεται, επί του πρώτου σκέλους του προδικαστικού ερωτήματος, ότι η παρακράτηση της ΕΑΣ από τις συντάξεις των δημοσίων λειτουργών και υπαλλήλων, για τη χρηματοδότηση του ελλείμματος του συνταξιοδοτικού κεφαλαίου, κατά το χρονικό διάστημα από την υπαγωγή τους στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης έως τις 31.12.2018, δεν ενσωματώνεται με συνέπεια και συνεκτικότητα στη μεταρρύθμιση του ν. 4387/2016, επιπροσθέτως δε, δεν αιτιολογείται η αναγκαιότητα διατήρησής της για τον σκοπό για τον οποίο θεσμοθετήθηκε, ούτε η επιλογή των βαρυνομένων με την παρακράτησή της προσώπων και, ως εκ τούτου, όπως έχει κριθεί, υπό το προϊσχύσαν νομικό καθεστώς, με τη 244/2017 απόφαση της Ολομέλειας, έστω και με διαφορετική αιτιολογία, εξακολουθεί, για το εν λόγω χρονικό διάστημα, να αντίκειται στην αρχή της ισότητας ενώπιον του νόμου και της ισότητας στα δημόσια βάρη (άρθρα 4 παρ. 1 και 5 και 25 παρ. 4 του Συντάγματος), καθώς και στην αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 25 παρ. 1 του Συντάγματος)”.
Έτσι δικαιούται αναδρομικά δύο ετών από την ΕΑΣ οι συνταξιούχοι του Δημοσίου.
Δικαιούχοι είναι οι πολιτικοί συνταξιούχοι του Δημοσίου (υπουργείων, οργανισμών, Δήμων κ.λπ.), οι απόστρατοι καθώς και οι συνταξιούχοι των ειδικών μισθολογίων (δικαστικοί, γιατροί ΕΣΥ, πανεπιστημιακοί, καθηγητές ΑΕΙ-ΤΕΙ κ.ά.) που θα έχουν τα μεγαλύτερα ποσά (11.760 ευρώ).
Η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου είναι οριστική και δεν πρόκειται να υπάρξει άλλη για την ΕΑΣ.
Το συνολικό ποσό που θα πρέπει να επιστραφεί σε αυτή την περίπτωση έχει υπολογιστεί και ανέρχεται στα 240 εκατ. ευρώ ετησίως, δηλαδή κοντά στα 500 εκατ. ευρώ για τη διετία των αναδρομικών της ΕΑΣ.
Να δοθούν διά του συμψηφισμού με τις προσωπικές διαφορές που έχουν οι συνταξιούχοι, αν και αυτό το σενάριο δεν φαίνεται να είναι εφαρμόσιμο γιατί μετά τον νέο επανυπολογισμό με τα ποσοστά αναπλήρωσης του νόμου Βρούτση υπάρχουν συνταξιούχοι που έχουν μηδενική προσωπική διαφορά και η τυχόν επιστροφή της ΕΑΣ θα σήμαινε μόνιμη αύξηση, ενώ όσοι έχουν προσωπική διαφορά θα τη δουν απλώς να μειώνεται χωρίς όμως να πάρουν αύξηση από την ΕΑΣ.
Όλη η απόφαση
Τα σημεία 69 και 79 της απόφασης:
69. Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η Ολομέλεια αποφαίνεται, επί του πρώτου σκέλους του προδικαστικού ερωτήματος, ότι η παρακράτηση της ΕΑΣ από τις συντάξεις των δημοσίων λειτουργών και υπαλλήλων, για τη χρηματοδότηση του ελλείμματος του συνταξιοδοτικού κεφαλαίου, κατά το χρονικό διάστημα από την υπαγωγή τους στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης έως τις 31.12.2018, δεν ενσωματώνεται με συνέπεια και συνεκτικότητα στη μεταρρύθμιση του ν. 4387/2016, επιπροσθέτως δε, δεν αιτιολογείται η αναγκαιότητα διατήρησής της για τον σκοπό για τον οποίο θεσμοθετήθηκε, ούτε η επιλογή των βαρυνομένων με την παρακράτησή της προσώπων και, ως εκ τούτου, όπως έχει κριθεί, υπό το προϊσχύσαν νομικό καθεστώς, με τη 244/2017 απόφαση της Ολομέλειας, έστω και με διαφορετική αιτιολογία, εξακολουθεί, για το εν λόγω χρονικό διάστημα, να αντίκειται στην αρχή της ισότητας ενώπιον του νόμου και της ισότητας στα δημόσια βάρη (άρθρα 4 παρ. 1 και 5 και 25 παρ. 4 του Συντάγματος), καθώς και στην αρχή της αναλογικότητας (άρθρο 25 παρ. 1 του Συντάγματος).
79. Εν όψει των ανωτέρω, η Ολομέλεια αποφαίνεται, επί του δεύτερου σκέλους του προδικαστικού ερωτήματος, ότι η παρακράτηση της ΕΑΣ από τις συντάξεις των δημοσίων λειτουργών και υπαλλήλων, για την ενίσχυση του ΑΚΑΓΕ, ήτοι Αποθεματικού Εθνικής Σύνταξης που έχει συσταθεί για τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του συνταξιοδοτικού συστήματος, κατά το χρονικό διάστημα από την 1.1.2019 και εφεξής, δεν αντίκειται, ως εκ της εντεύθεν μεταβολής του προορισμού της Εισφοράς, προς τα άρθρα 4 παρ.1 και 5 και 22 παρ. 5 και 25 παρ. 1 και 4 του Συντάγματος και τις από αυτά απορρέουσες αρχές.
Αποφαίνεται, κατά τα αναφερόμενα στη σκέψη 69, υπέρ της αντίθεσης των άρθρων 38 του ν. 3863/2010 και 11 του ν. 3865/2010, 44 παρ. 10 του ν. 3986/2011 και 2 παρ. 13 του ν. 4002/2011 προς τις διατάξεις των άρθρων 4 παρ. 1 και 5 και 25 παρ. 1 και 4 του Συντάγματος και στις από αυτά απορρέουσες αρχές, για το χρονικό διάστημα έως τις 31.12.2018.
Αποφαίνεται, κατά τα αναφερόμενα στη σκέψη 79, υπέρ της μη αντίθεσης των άρθρων 38 του ν. 3863/2010 και 11 του ν. 3865/2010, 44 παρ. 10 του ν. 3986/2011 και 2 παρ. 13 του ν. 4002/2011 προς τις διατάξεις των άρθρων 4 παρ. 1 και 5, 22 παρ. 5 και 25 παρ. 1 και 4 του Συντάγματος 70 και στις από αυτά απορρέουσες αρχές, για το χρονικό διάστημα από την 1.1.2019 και εφεξής.