Δεν προχωρά η συμφωνία μεταξύ ΗΑΕ και Ισραήλ για την κατασκευή χερσαίου αγωγού πετρελαίου από τον Κόλπο στο Ισραήλ και από εκεί στην Ευρώπη και ταυτόχρονα δέχεται μεγάλο πλήγμα ο αγωγός EastMed, που υποτίθεται όταν κατασκευαστεί θα πέρναγε από την Κρήτη και θα κατέληγε μέσω του χερσαίου ελληνικού εδάφους στην Αδριατική και την Ιταλία.
Σύμφωνα με τους όρους της αρχική συμφωνίας, οι εταίροι θα αύξαναν σημαντικά την ποσότητα αργού πετρελαίου που αποστέλλεται από τον Κόλπο στο λιμάνι της Ερυθράς Θάλασσας της EAPC στο Eilat, όπου θα διοχετευόταν μέσω ξηράς σε τερματικό σταθμό EAPC στο Ashkelon.
Από εκεί, το αργό θα μεταφερόταν μέσω της Μεσογείου και με τον EastMed για πώληση στην Ευρώπη.
Η συμφωνία, η οποία ανακοινώθηκε αμέσως μετά την απόφαση των ΗΑΕ να εξομαλύνει τους διπλωματικούς του δεσμούς με το Ισραήλ πέρυσι, έχει προβληθεί ως ένα από τα πιο άμεσα προσοδοφόρα αποτελέσματα των “Συμφωνιών του Αβραάμ”.
Ωστόσο, αντιμετώπισε επίσης εγχώρια αντίθεση στο Ισραήλ για περιβαλλοντικές ανησυχίες, και τον Ιούλιο η ισραηλινή κυβέρνηση καθυστέρησε την εφαρμογή της συμφωνίας παρά την εκτίμηση ότι κάτι τέτοιο θα μπορούσε να βλάψει τους δεσμούς των δύο χωρών.
Μετά τις συμφωνίες και την εξομάλυνση των σχέσεων του Ισραήλ με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Μπαχρέιν, το Ισραήλ επιδίωκε την δημιουργία μιας χερσαίας γέφυρα μεταξύ Σαουδικής Αραβίας και ευρωπαϊκών αγορών πετρελαίου χρησιμοποιώντας έναν παλιό αγωγό που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα (στο Eilat) με τη Μεσόγειο (στο Ashkelon).
Ωστόσο, σύμφωνα με την Brenda Shaffer, διεθνή εμπειρογνώμονα στον τομέα της ενέργειας στο Πανεπιστήμιο Georgetown και σύμβουλο της ισραηλινής κυβέρνησης, ο αγωγός East Med είναι απίθανο να υλοποιηθεί και η ιδέα της χερσαίας γέφυρας μπορεί να εφαρμοστεί, αλλά μόνο για επείγουσα χρήση.
Τον Ιούλιο, η ισραηλινή εταιρεία που συμμετείχε στη συμφωνία, η Europe Asia Pipeline Company (πρώην… ισραηλοΐρανική από το 1979), είπε στο Ανώτατο Δικαστήριο ότι η ακύρωση της συμφωνίας θα μπορούσε να οδηγήσει σε «σημαντική ζημιά στις εξωτερικές σχέσεις του κράτους του Ισραήλ», σε απάντηση της αναφοράς που κατέθεσαν “πράσινες οργανώσεις” για να κηρύξουν τη συμφωνία άκυρη.
Ωστόσο, σύμφωνα με έναν ανώτερο αξιωματούχο στην πρεσβεία των ΗΑΕ στο Ισραήλ, η συμφωνία για τον αγωγό δεν επηρεάζει τη σχέση μεταξύ Ιερουσαλήμ και Αμπού Ντάμπι και όντως η σχέση Ισραήλ-ΗΑΕ είναι πολύ πιο σημαντική από την τύχη του αγωγού, όσο και αν αυτό ακούγεται αρνητικό για τα ελληνικά συμφέροντα που είχαν οικοδομήσει πολλά στον EastMed.
«Έχουμε ξεκαθαρίσει στην ισραηλινή κυβέρνηση ότι αυτό δεν είναι κυβερνητικό σχέδιο. Υπάρχει πολύ στενή επικοινωνία στο υψηλότερο επίπεδο», είπε ο αξιωματούχος στους Times of Israel την Πέμπτη, μιλώντας υπό τον όρο της ανωνυμίας. «Το Ισραήλ γνωρίζει ότι δεν πρόκειται για κυβερνητικό έργο των ΗΑΕ αλλά για μια ιδιωτική εμπορική συμφωνία».
Τα σχόλια αντικατοπτρίζουν την ανησυχία των Εμιράτων με την πρόσφατη δημοσιότητα γύρω από τη συμφωνία του αγωγού.