Πρώτοι για άλλη μία χρονιά αναδείχτηκαν οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι πραγματοποίησαν τις μεγαλύτερες επενδύσεις παγκοσμίως σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τάνκερ.
Με μεγάλες επενδύσεις σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τάνκερ ενίσχυσαν, το 2018, τη θέση τους στη διεθνή αγορά οι Έλληνες εφοπλιστές, που αναδείχθηκαν και πάλι πρωταθλητές στην επενδυτική δραστηριότητα.
Ειδικότερα, κεφάλαια ύψους 4,6 δισ. δολαρίων για την αγορά 305 πλοίων, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 28,22 εκατ. τόνων dwt δαπάνησαν κατά την διάρκεια του 2018 οι Έλληνες πλοιοκτήτες, περισσότερα από κάθε άλλη χώρα.
Είναι μάλιστα χαρακτηριστική η προτίμηση των Ελλήνων εφοπλιστών σε μεγάλα μεγέθη πλοίων, που προσφέρουν μεγαλύτερες οικονομίες κλίμακας, κάτι που πιστοποιείται από το ότι τα 28,2 εκατ. μεταφορικής ικανότητας που προστέθηκαν στον ελληνόκτητο στόλο ήταν υπερδιπλάσιο μέγεθος σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Συνολικά, το 2018 αγοράστηκαν παγκοσμίως 1.628 πλοία κάθε τύπου, συνολικής μεταφορικής ικανότητας άνω των 90 εκατ. τόνων dwt, ενώ το κόστος ανήλθε σε σχεδόν 20,5 δισ. δολάρια.
Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε για λογαριασμό του Economistas, η VesselsValue, διεθνής εταιρεία εκτιμήσεων αξιών πλοίων, με βάση την αξία των κεφαλαίων που δαπανήθηκαν, στη δεύτερη θέση παγκοσμίως βρέθηκαν το 2018, οι Νορβηγοί εφοπλιστές, οι οποίοι επένδυσαν συνολικά 2,76 δις δολάρια, αποκτώντας 113 πλοία, μεταφορικής ικανότητας όμως μόλις 5,3 εκατ. τόνων.
Οι Κινέζοι βρέθηκαν στην τρίτη θέση παγκοσμίως, με βάση την αξία των πλοίων που απέκτησαν (2,5 δις δολάρια), αλλά στην δεύτερη αναφορικά με τον αριθμό και την μεταφορική τους ικανότητα με 247 μονάδες και 15,4 εκατ. τόνους αντίστοιχα. Συνολικά το 2018, σε παγκόσμιο επίπεδο, επενδύθηκαν συνολικά κεφάλαια 20,4 δις δολαρίων για την απόκτηση 1.628 πλοίων, μεταφορικής ικανότητας 90 εκατ. τόνων dwt.
Ανάλογη εικόνα πρωτοκαθεδρίας για τα ελληνικά συμφέροντα καταγράφεται και στις επιμέρους κατηγορίες πλοίων, με εξαίρεση τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τομέας όμως που ανέκαθεν δεν συγκαταλεγόταν μεταξύ των προτιμήσεων των Ελλήνων πλοιοκτητών.
Έτσι, στα φορτηγά πλοία, οι Έλληνες τοποθέτησαν σχεδόν το 40% των συνολικών κεφαλαίων που δαπάνησαν φέτος, με σχεδόν 2 δις δολάρια να διοχετεύονται στη διεθνή αγορά για την απόκτηση 167 πλοίων, μεταφορικής ικανότητας 14,34 εκατ. τόνων dwt. Στην συγκεκριμένη κατηγορία, δεύτεροι βρέθηκαν οι Κινέζοι με αγορές 158 πλοίων, 10,5 εκατ. τόνων και αξίας 1,78 δις δολαρίων.
Αντίστοιχα, στα δεξαμενόπλοια, οι Έλληνες επένδυσαν 1,78 δις δολάρια για την απόκτηση 89 πλοίων, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 11,8 εκατ. τόνων dwt, σχεδόν το 1/3 παγκοσμίως, με βάση τον όγκο των αγοραπωλησιών που πραγματοποιήθηκαν στη συγκεκριμένη αγορά πέρσι (32,47 εκατ. τόνοι).
Είναι προφανές ότι με τις αξίες των δεξαμενόπλοιων σε ελεύθερη πτώση, λόγω της κρίσης στην ναυλαγορά και των χαμηλών εσόδων, τα ελληνικά συμφέροντα διέκριναν μια σημαντική επενδυτική ευκαιρία.
Στη δεύτερη θέση με βάση την αξία των πλοίων που αποκτήθηκαν βρέθηκαν κι εδώ οι Νορβηγοί με 731 εκατ. δολάρια και 26 πλοία. Χαμηλότερης αξίας δεξαμνόπλοια (κατά βάση μεγαλύτερων ηλικιών και μικρότερης χωρητικότητας) απέκτησαν οι Κινέζοι, οι οποίοι αγόρασαν μεν 49 πλοία, αλλά η αξία τους δεν ξεπέρασε τα 342 εκατ. δολάρια.
Σταθερά ανοδική ήταν και η επενδυτική κινητικότητα των Ελλήνων εφοπλιστών στην ανερχόμενη αγορά των πλοίων μεταφοράς φυσικού αερίου ή υγραερίου, τομείς που μέχρι πριν λίγα χρόνια θεωρούνταν ιδιαίτερα εξειδικευμένοι και απαιτητικοί και αποφεύγονταν από τα ελληνικά συμφέροντα. Πλέον, πρωταγωνιστούν κι εδώ, με επενδύσεις 307 εκατ. δολαρίων για την απόκτηση έξι πλοίων, συνολικής χωρητικότητας 493.056 κυβικών μέτρων.
Πηγή: VesselsValue