Η συντριβή του αεροσκάφους της Ethiopian Airlines δε θα αφήσει σε καμία περίπτωση ανεπηρέαστη τη Boeing.
Πρόκειται για μια κρίση την οποία η εταιρεία καλείται να αντιμετωπίσει και εκτιμάται πως μπορεί να είναι χειρότερη κι από εκείνη που είχε καθηλώσει το 2013 τα Dreamliner.
Απρόβλεπτος παράγοντας είναι οι συνέπειες στη φήμη της εταιρείας μετά τα δύο πολύνεκρα δυστυχήματα με τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκαφών.
Το βραχυπρόθεσμο κόστος της πιθανής επιδιόρθωσης του λογισμικού είναι μάλλον διαχειρίσιμο για τη Boeing, αλλά το μεγαλύτερο οικονομικό κόστος είναι άγνωστο καθώς εξαρτάται από το εάν θα κλονιστεί η εμπιστοσύνη των αεροπορικών εταιρειών στο εν λόγω τζετ, το οποίο καταγράφει και τις μεγαλύτερες πωλήσεις.
Σύμφωνα με τους New York Times, υπάρχουν παραγγελίες για 4.600 τέτοια αεροπλάνα, που μεταφράζονται σε μελλοντικά έσοδα ύψους 550 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Μετά το δεύτερο δυστύχημα, που σημειώθηκε στην Αιθιοπία την Κυριακή, οι μετοχές της Boeing κατέγραψαν πτώση σχεδόν 11%.
Με όλα τα αεροσκάφη Max να είναι πλέον καθηλωμένα διεθνώς, προτεραιότητα της Boeing είναι να διορθώσει το πρόβλημα. Στην κατεύθυνση αυτή η εταιρεία συνεργαζόταν ήδη με τις αμερικανικές αρμόδιες αρχές για να αναπτυχθούν το update του λογισμικού και νέες οδηγίες εκπαίδευσης, μετά το δυστύχημα στην Ινδονησία, τον Οκτώβριο. Η ενημέρωση του λογισμικού αναμένεται τον επόμενο μήνα, αλλά η τελική λύση μπορεί να χρειαστεί ακόμα περισσότερο χρόνο, ανάλογα με το τι θα καθορίσουν οι αναλυτές ως αίτιο της συντριβής στην Αιθιοπία.
Όσο περισσότερος χρόνος χρειαστεί για να βρεθεί η λύση, τόσο μεγαλύτερο θα είναι το τίμημα. Η επιδιόρθωση της μπαταρίας του Dreamliner σήμανε 465.000 δολάρια ανά αεροσκάφος, σύμφωνα με αναλυτές. Με βάση αυτό, η Boeing μπορεί να χρειαστεί να ξοδέψει 1 δισεκατομμύριο δολάρια για να επιλύσει τα ζητήματα των Boeing 737 Max.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, αεροπορικές εταιρείες που έχουν 350 συνολικά τέτοια αεροσκάφη στον στόλο τους, έχουν αρχίσει να ζητούν αποζημιώσεις για τις απώλειές τους, όσο τα αεροπλάνα παραμένουν στο έδαφος. Πιστεύεται πως κοστίζει ένα εκατομμύριο δολάρια το να δοθεί τζετ αντικατάστασης για τρεις μήνες.
Η Boeing είναι πιθανό να αντιμετωπίσει νομικές ενέργειες και από τις οικογένειες των επιβατών που σκοτώθηκαν στα δύο δυστυχήματα.
Ασφαλώς, μία εταιρεία του μεγέθους της Boeing, με έσοδα που ξεπερνούν τα 100 δισεκατομμύρια δολάρια τον χρόνο- πιθανότατα μπορεί να απορροφήσει αυτά τα κόστη. Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι όμως το πώς θα διαχειριστεί τις μελλοντικές παραγγελίες. Εάν οι παραδόσεις θα καθυστερήσουν, επειδή θα απαιτηθεί κάποιος ανασχεδιασμός του αεροσκάφους, η κατασκευάστρια εταιρεία θα κληθεί να προσφέρει μειωμένες τιμές στους πελάτες της.
Υπάρχει κι ένας ευρύτερος κίνδυνος, εάν το πλήγμα στα Max διαρκέσει. Η Boeing να χάσει ορισμένους στρατηγικούς πελάτες μακροπρόθεσμα. Αυτό θα έδινε πλεονέκτημα στον ευρωπαϊκό ανταγωνιστή της, την Airbus. Δεν φαίνεται πάντως να επίκεινται ακυρώσεις παραγγελιών αυτή τη στιγμή.
Αυτό που είναι υπαρκτό, και μπορεί να βλάψει την Boeing, είναι η υποψία πως είχε προνομιακές σχέσεις με την εποπτεύουσα αρχή της, την αμερικανική Federal Aviation Administration.
Ο Dan Elwell, διοικητής της FAA, δήλωσε την Τετάρτη ότι «κατέστη σαφές σε όλα τα μέρη ότι η πτήση της Αιθιοπίας Airlines συμπεριφέρθηκε παρόμοια με την πτήση του Lion Air».
Πρόσθεσε ότι «τα στοιχεία που βρήκαμε στο έδαφος έκαναν ακόμη πιο πιθανό το ενδεχόμενο η πορεία της πτήσης να είναι πολύ παρόμοια με εκείνη του Lion Air».
#FAA statement on the temporary grounding of @Boeing 737 MAX aircraft operated by U.S. airlines or in a U.S. territory. pic.twitter.com/tCxSakbnbH
— The FAA ✈️ (@FAANews) March 13, 2019
Ποιες περιοχές επηρεάζονται περισσότερο
Οι αναλυτές σύμφωνα με το BBC θεωρούν ότι κυρίως η Βόρεια Αμερική θα αντιμετωπίσει τις περισσότερες διαταραχές, καθώς οι εταιρείες Southwest Airlines, Air Canada και American Airlines είναι οι τρεις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες στον κόσμο με αεροσκάφη 737 Max .
Ο Ellis Taylor, συντάκτης στο περιοδικό Flight Global, δήλωσε ότι η απόσυρση του συγκεκριμένου μοντέλου αεροσκάφους «θα έχει κάποιο αντίκτυπο» στα χρονοδιαγράμματα των ΗΠΑ.
Τι έχουν πει οι πιλότοι για το 737 Max 8;
Σϋμφωνα με δημοσίευμα του BBC, oι πιλότοι στις ΗΠΑ είχαν διαμαρτυρηθεί στα τέλη του περασμένου έτους σχετικά με τα προβλήματα ελέγχου του Boeing 737 Max 8 κατά την απογείωση.
Αναφέρθηκαν δυσκολίες παρόμοιες με εκείνες που συνέβαλαν στη συντριβή του Lion Air στην Ινδονησία τον Οκτώβριο.
Το αεροπλάνο της Ethiopian Airlines συνετρίβη λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του.
Το Flightradar24, παρατηρητής εναέριας κυκλοφορίας, αναφέρει ότι η “κάθετη ταχύτητα του αεροσκάφους ήταν ασταθής μετά την απογείωση”.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.