Άρθρο που αναφέρεται στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η κινεζική επένδυση για την αναβάθμιση και επέκταση του λιμανιού του Πειραιά, μετά τον χαρακτηρισμό της ευρύτερης περιοχής ως αρχαιολογικού χώρου από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), φιλοξενούν οι New York Times στην διεθνή ηλεκτρονική έκδοσή τους.
Η κίνηση αυτή, γράφει η εφημερίδα, ενδέχεται να οδηγήσει σε σημαντικές καθυστερήσεις τα έργα υποδομής που έχουν προγραμματίσει οι κινέζοι επενδυτές, συνολικού προϋπολογισμού 612 εκατ. ευρώ.
Τόσο η κινεζική εταιρεία Cosco, όσο και η πρεσβεία της Κίνας στην Ελλάδα αναμένουν να ξεκαθαρίσει τη θέση της επί του ζητήματος η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά, αν δηλαδή θα αποδεχθεί την πρόταση του ΚΑΣ, συνολικά, εν μέρει ή αν θα την απορρίψει.
Από το αποτέλεσμα της απόφασης της υπουργού η Ελλάδα θα μπορούσε να εμπλακεί σε διπλωματική διαμάχη με τον μεγαλύτερο ξένο επενδυτή της, σε μια περίοδο που η χώρα έχει ιδιαίτερη ανάγκη επενδύσεις από το εξωτερικό.
Αναμφίβολα, η αρχαιολογική αξία του Πειραιά είναι μεγάλη και γι’ αυτό ο Οργανισμός Λιμένα Πειραιά έχει εκφράσει την επιθυμία του να σεβαστεί το παρελθόν και να προστατεύσει τις αρχαιότητες.
Σ’ αυτό το πλαίσιο έχουν εξασφαλισθεί 2,5 εκατ. ευρώ από το ελληνικό κοινοβούλιο για τη συντήρηση των αρχαίων τειχών του Πειραιά.
Αλλά ποιος ο λόγος να ανακηρυχθεί αρχαιολογικός χώρος η ευρύτερη περιοχή του Πειραιά; Αξιωματούχοι του υπουργείου Πολιτισμού υποστηρίζουν ότι αν η πρόταση γίνει δεκτή, η ανάπτυξη του λιμανιού δεν θα σταματήσει.
«Αυτό που υποστηρίζουμε όλοι είναι ότι κάτω από αυτή την πόλη βρίσκεται η αρχαία», υπογραμμίζει ένας εξ αυτών.
Όμως η υπόθεση έχει και πολιτική χροιά. Στις επικείμενες δημοτικές εκλογές, ο Νίκος Μπελαβίλας υποψήφιος δήμαρχος για τον Πειραιά από το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ, βρίσκεται πίσω στις δημοσκοπήσεις.
Παρουσιάζοντας τον εαυτό του ως επικριτή των κινεζικών επενδύσεων θα εμφανιστεί ως προστάτης του παρελθόντος της πόλης, ελκύοντας τους αριστερούς ψηφοφόρους που τις αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό.
Ωστόσο, ο Μπελαβίλας είναι προσεκτικός: Υπογραμμίζει ότι υποστηρίζει την κινεζική επένδυση αλλά επίσης χαιρετίζει την πρόταση του ΚΑΣ ως «εφαρμογή του νόμου». «Όταν οι επενδυτές δεν έχουν νοοτροπία κατακτητών ή αποικιοκρατών όλα μπορεί να γίνουν», δήλωσε σε ελληνική ειδησεογραφική ιστοσελίδα.
Η Νέα Δημοκρατία από την άλλη, απέδωσε στο ΚΑΣ «ιδεολογικές αγκυλώσεις», υποστηρίζοντας ότι αυτές «υπονομεύουν τις αναπτυξιακές υποδομές στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας». Ο τωρινός δήμαρχος, Γιάννης Μόραλης, δήλωσε ότι κανείς δεν γνωρίζει πώς η σχετική απόφαση θα επηρεάσει τη ζωή και τις επιχειρήσεις της πόλης.
Ο Τσίπρας στο Πεκίνο τον περασμένο μήνα, παρουσίασε τον Πειραιά ως ένα από τα επενδυτικά σχέδια που ενισχύουν τη σύνδεση της Κίνας με την παγκόσμια οικονομία. Ωστόσο, πριν έλθει στην εξουσία το 2015, ήταν αντίθετος με την επένδυση αλλά ακολούθως υπό την πίεση των πιστωτών, η Ελλάδα αναγκάστηκε να προσαρμοστεί, παραχωρώντας το πλειοψηφικό ποσοστό του λιμένος στους Κινέζους τον Αύγουστο του 2016.
Η κινεζική εταιρεία, για σχεδόν 10 χρόνια, υποστηρίζει ότι οι επενδύσεις της έχουν ήδη δημιουργήσει περισσότερες από 3.000 θέσεις εργασίας και, έμμεσα, άλλες 10.000.
Σχεδόν δυο μήνες μετά την πρόταση του ΚΑΣ, η υπουργός Πολιτισμού δεν έχει ακόμη αποφασίσει – συνδέοντας το δράμα γύρω από την εξέλιξη του Πειραιά με τις δημοτικές εκλογές της Κυριακής και τις ευρωεκλογές.
Επιτρέπει δε στο ΣΥΡΙΖΑ να διαμηνύσει στους ψηφοφόρους του ότι καταπολεμά τα μεγάλα συμφέροντα, ακόμη και όταν υπογράφει συμφωνίες με αυτά.