Το ΤΑΙΠΕΔ θα αξιοποιήσει όλες τις θεσμικές του δυνατότητες, με προφανή στόχο να μεγιστοποιήσει το προσδοκώμενο όφελος από την ιδιωτικοποίηση λιμενικών υποδομών

Με προσεκτικές κινήσεις η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ σχεδιάζει ήδη τους επόμενους διαγωνισμούς, με έμφαση στα περιφερειακά λιμάνια. Λαμβάνοντας υπόψη τη διαφοροποιημένη δραστηριότητα και εμπορική αξία κάθε λιμανιού, το Ταμείο θα αξιοποιήσει όλες τις θεσμικές του δυνατότητες, με προφανή στόχο να μεγιστοποιήσει το προσδοκώμενο όφελος από την ιδιωτικοποίηση λιμενικών υποδομών.

Σύμφωνα με το capital.gr, η αξιοποίηση τεσσάρων λιμένων, της Αλεξανδρούπολης, της Ηγουμενίτσας, του Βόλου και του Ηρακλείου, θα γίνει μέσω της πώλησης πλειοψηφικών ποσοστών μετοχών των αντίστοιχων Οργανισμών Λιμένων, υλοποιώντας τις αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης. Αντίθετα, σε άλλα λιμάνια, όπως αυτό της Καβάλας, θα αξιοποιηθούν με τη μέθοδο των υπο-παραχωρήσεων.

Ακόμα και μέσα στον Ιούνιο

Σε πρώτη φάση από άποψη ωριμότητας των περιουσιακών στοιχείων και επενδυτικού ενδιαφέροντος αναμένεται να αξιοποιηθούν τρία λιμάνια, με στόχο οι διαγωνισμοί να εκκινήσουν ακόμα και μέσα στον Ιούνιο. Πρόκειται για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Ηγουμενίτσας και της Καβάλας.

Και τα τρία λιμάνια παρουσιάζουν μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης, καθώς έχουν απορροφήσει και σημαντικές επενδύσεις προκειμένου να αναπτυχθούν οι υποδομές τους, ενώ η υφιστάμενη δραστηριότητά τους και το παραγόμενο αποτέλεσμα είναι μέχρι σήμερα περιορισμένα.

Όπως εξηγούν στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ, τα λιμάνια αναμένεται να αναδειχθούν σε οικονομικούς και αναπτυξιακούς πυρήνες των περιοχών τους. Η τεχνογνωσία των επενδυτών και τα σχέδια ανάπτυξης που θα υλοποιήσουν θα επιφέρουν στα περιφερειακά λιμάνια πιο αποτελεσματικές λειτουργίες, υψηλότερη κυκλοφορία και ισχυρό δίκτυο συνεργασιών και απόδοσης. Κάτι που έχει διαφανεί ήδη στη λειτουργία και sτα αποτελέσματα των λιμανιών σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη.

“Στην πρώτη γραμμή”

Το timing της έναρξης αξιοποίησης των περιφερειακών λιμένων είναι εξαιρετικά σημαντικό, καθώς το φθινόπωρο θα σηματοδοτήσει την έναρξη της κρίσιμης προσπάθειας για την επιστροφή στην ισχυρή ανάπτυξη, με ορίζοντα το 2021, και αναμένεται να υπάρξει νέα δέσμη παρεμβάσεων, με ενισχυμένα “ευρωπαϊκά εργαλεία” στήριξης. Κατά συνέπεια, βρισκόμαστε στη χρονική στιγμή που η οικονομία μπαίνει σε πλήρη λειτουργία και πάλι, σε όλα τα επίπεδα.

“Το ΤΑΙΠΕΔ δεν μπορεί παρά να βρίσκεται από τον θεσμικό του ρόλο στην πρώτη γραμμή της προσπάθειας, μέσα από την υλοποίηση του προγράμματός του, και να συμμετέχει μέσω των διαγωνισμών του στην προπαρασκευαστική φάση της ολικής επαναφοράς και στη σύνθετη διαδικασία ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας”, δηλώνει στο Capital.gr ο εκτελεστικός πρόεδρος του Ταμείου, κ. Άρης Ξενόφος.

Το προφίλ και τα πλεονεκτήματα των τριών λιμένων

– Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ήδη προσελκύει αυξημένο ενδιαφέρον, τόσο λόγω της γεωστρατηγικής του θέσης όσο και για την εμπορευματική δραστηριότητα και τις προοπτικές της, καθώς συνδέεται με την Εγνατία Οδό, δίνοντας εύκολη δίοδο στα εμπορεύματα Ανατολής και Δύσης και αντίστροφα. Επιπλέον, μπορεί να αναπτυχθεί ιδιαίτερα το μεταφορικό έργο και η εναπόθεση LNG. Η Αλεξανδρούπολη αποτελεί επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική, μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα.

Την ίδια στιγμή, είναι ένα λιμάνι που έχει απορροφήσει σημαντικές επενδύσεις, άνω των 60 εκατ. ευρώ, σε επίπεδο ανάπτυξης υποδομών, καθώς εκτείνεται σε μια περιοχή σχεδόν 250 στρεμμάτων και ουσιαστικά έχει περιορισμένη μεταφορική και εμπορική δραστηριότητα και χωρίς αποθηκευτικούς χώρους. Ο κύκλος εργασιών του λιμένα είναι μικρότερος από 1 εκατ. ευρώ ετησίως και τα κέρδη της τάξεως των 100.000 ευρώ.

Η ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του λιμένα μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην οικονομική ενίσχυση της Αλεξανδρούπολης αλλά και της ευρύτερης περιοχής, προσελκύοντας άμεσες και έμμεσες επενδύσεις και ενδυναμώνοντας το εμπόριο. Η σχετικά νέα και εκτεταμένη λιμενική υποδομή προσφέρει τα θεμέλια για την ανάπτυξη εύρους επιχειρηματικών σχεδίων των υποψήφιων επενδυτών.

– Το νέο λιμάνι της Ηγουμενίτσας εγκαινιάστηκε το 2003. Γεωγραφικά είναι το πλησιέστερο λιμάνι της Ελλάδας με την Ιταλία και τις Βαλκανικές χώρες της Αδριατικής Θάλασσας, αποτελώντας, έτσι, μια σημαντική γέφυρα ανθρώπων και εμπορευμάτων από και προς τη Δυτική Ευρώπη. Ετησίως διακινούνται από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας 2,5 εκατομμύρια επιβάτες και περίπου 250.000 φορτηγά. Κύριες συνδέσεις του λιμένα είναι οι ιταλικοί λιμένες Μπάρι, Μπρίντιζι, Ανκόνα, Βενετία, Τεργέστη και Ραβένα, καθώς και η νήσος της Κέρκυρας. Εκτείνεται σε χερσαία ζώνη 210 στρεμμάτων (130 στρ. χερσαία λιμενική ζώνη και 80 στρ. χώροι στάθμευσης και λοιποί βοηθητικοί χώροι). Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας παράγει ετησίως έσοδα της τάξης των 5 εκατ. ευρώ, με κερδοφορία πλησίον των 2 εκατ. ευρώ. Ένας διαχειριστής λιμένων με τεχνογνωσία και σημαντικό δίκτυο μπορεί να βοηθήσει τα μέγιστα στο να αναπτυχθεί περαιτέρω αυτή η δραστηριότητα και με άμεσα ορατά αποτελέσματα.

Η ανάπτυξή του μπορεί να δημιουργήσει ουσιαστικά οφέλη για την οικονομία και για τους πολίτες της Ηγουμενίτσας και γενικότερα της Ηπείρου, παρέχοντας μια μοναδική ευκαιρία για τη χώρα να το μετατρέψει σε στρατηγικό και αποτελεσματικό κέντρο.

– Το λιμάνι της Καβάλας αναμένεται να είναι το πρώτο που θα αξιοποιηθεί με τη μορφή της υπο-παραχώρησης και μπορεί να αναδειχθεί σε κύρια πύλη εμπορευματική πύλη προς τα ανατολικά Βαλκάνια. Πρόκειται για τις υποδομές του λιμένα “Φίλιππος Β’” στη Νέα Καρβάλη σε απόσταση 8 χλμ. ανατολικά της πόλης, με άμεση σύνδεση στην Εγνατία Οδό, με τη δραστηριότητα να είναι εμπορευματική.

Μια φωτογραφία χίλιες λέξεις: Ακολούθησε το pronews.gr στο Instagram για να «δεις» τον πραγματικό κόσμο!

Με τις υφιστάμενες υποδομές του μπορούν να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα δύο πλοία μήκους 190 μ. και ένα πλοίο Ro-Ro. Μετά την ολοκλήρωση των έργων επέκτασής του, τον Μάρτιο του 2019, μια επένδυση που προϋπολογίστηκε στα 16 εκατ. ευρώ, το εμπορικό λιμάνι διαθέτει κρηπιδώματα μήκους 910 μέτρων, βάθος στα κρηπιδώματα έως και 12 μέτρων και χώρο διαχείρισης και αποθήκευσης φορτίων περίπου 282.000 τ.μ. Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Δεκέμβριο του 2015 ολοκληρώθηκε το έργο της κατασκευής του αποσπασμένου μόλου μήκους 200 μ., προϋπολογισμού περίπου 14 εκατ. ευρώ.