Χθες, ξεκίνησαν κι επισήμως οι κατεδαφίσεις εντός της έκτασης του Ελληνικού παρουσία του ίδιου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη αλλά και μελών του κυβερνητικού επιτελείου που είχαν ενεργό συμμετοχή για την προώθηση των απαραίτητων εγκρίσεων όλο το προηγούμενο διάστημα όπως οι υπουργοί Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας και Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη καθώς και οι υφυπουργοί Ανάπτυξης Νίκος Παπαθανάσης και Περιβάλλοντος Δημήτρης Οικονόμου.
«Γκρεμίζοντας αυτά τα παλιά άχρηστα κτίρια του παλιού αεροδρομίου βάζουμε τα θεμέλια για το νέο Ελληνικό, ίσως το μεγαλύτερο έργο στη Μεσόγειο. Θα δημιουργηθεί εδώ σε αυτόν τον επί 19 χρόνια εγκαταλειμμένο χώρο το μεγαλύτερο παράκτιο πάρκο στη Μεσόγειο, 2.500 στρεμμάτων. Αλλά, ταυτόχρονα, ο χώρος αυτός έγινε μία κυψέλη ανάπτυξης», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης.
Τρείς μεγάλες εκκρεμότητες μένουν τώρα για να μπούν οι υπογραφές και να ξεκινήσει η πρώτη φάση του έργου, αφού όπως προβλέπεται η αξιοποίηση του «Ελληνικού», ή ορθότερα του «Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά», θα ξεκινήσει μόλις το ΤΑΙΠΕΔ μεταβιβάσει στους επενδυτές τις μετοχές της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε., η οποία έχει το δικαίωμα να εκμεταλλεύεται τον εν λόγω Μητροπολιτικό Πόλο.
Πρώτο προαπαιτούμενο η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την άδεια καζίνο και το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα (IRC) εντός της έκτασης για το οποίο είναι αυτή την περίοδο σε εξέλιξη ο σχετικός διαγωνισμός για την παραχώρηση της άδειας από το ελληνικό Δημόσιο με μοναδικό διεκδικητή πλέον την Mohegan από κοινού με τον όμιλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Χθές, μάλιστα ταυτόχρονα με την επίσημη έναρξη των κατεδαφίσεων, γινόταν η εκδίκαση στο Συμβούλιο της Επικρατείας της αίτησης ακύρωσης κατά της απόφασης της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών που είχε καταθέσει, ο έτερος διεκδικητής, η Hard Rock, η οποία έχει αποκλειστεί από τη διαδικασία. Παράλληλα, ο διαγωνισμός βρίσκεται αυτή την στιγμή στο στάδιο της εξέτασης της τεχνικής προσφοράς από την αρμόδιο Επιτροπή ώστε να ανοίξει εν συνεχεία η οικονομική προσφορά. To IRC εκτιμάται ότι μπορεί να προσεγγίσει ως επένδυση το 1 δισ. ευρώ και θα περιλαμβάνει ξενοδοχείο 5 αστέρων, καζίνο, συνεδριακούς εκθεσιακούς χώρους κ.τ.λ..
Δεύτερο προαπαιτούμενο είναι να έχουν αρθεί όλες οι δικαστικές εκκρεμότητες επί των πράξεων διοίκησης για το έργο. Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται απόφαση του ΣτΕ επί της αίτησης ακύρωσης της Κοινής Υπουργικής Απόφασης έγκρισης πολεοδομικών μελετών και η εκδίκαση στις 16.09.2020 επί τριών αιτήσεων ακύρωσης των ΚΥΑ: α) έγκρισης χωρικής οργάνωσης της Ζώνης Ανάπτυξης που βρίσκεται στην περιοχή του πρώην αεροδρομίου και σχετίζεται με το διαγωνισμό χορήγησης άδειας λειτουργίας καζίνο, β) έγκρισης χωρικής οργάνωσης του Μητροπολιτικού Πάρκου και γ) έγκρισης χωρικής οργάνωσης των Ζωνών Ανάπτυξης που βρίσκονται στο παράκτιο μέτωπο.
Ένα ακόμη βασικό προαπαιτούμενο για την οριστική μεταβίβαση σχετίζεται με την ιδιοκτησιακή ωρίμανση και τη διανομή του δικαιώματος κυριότητας μεταξύ των συνιδιοκτητών (30% της έκτασης θα μεταβιβαστεί κατά πλήρη κυριότητα και 70% ως δικαίωμα επιφανείας) που ολοκληρώνεται σύντομα.
Αθανασίου: «Ξεκινάμε τις υποδομές το α’ εξάμηνο του 2021»
«Την επόμενη χρονιά στο πρώτο εξάμηνο, θα αρχίσουμε τα έργα υποδομών, ανάμεσα στα οποία θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα παράκτια πάρκα στον κόσμο κι ένα παραλιακό μέτωπο που θα αφήσει πίσω του μια για πάντα αυτό το γκρίζο τοπίο που έχουμε ζήσει εδώ τα τελευταία 20 χρόνια», δήλωσε χθές από το Ελληνικό ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda, ο κ. Οδυσσέας Αθανασίου. Ο ίδιος πίστεψε εξ’ αρχής στο «όραμα», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, της μεταμόρφωσης του πρώην αεροδρομίου πρίν από μία οκταετία κι έχει «τρέξει» με την ομάδα του, ως επικεφαλής της Lamda από την πρώτη στιγμή όλες τις διαδικασίες μέχρι τη χθεσινή μέρα.
Όπως ανέφερε ο κ. Αθανασίου, στους επόμενους μήνες, θα κατεδαφιστεί το 1/3 από τα κτήρια που βρίσκονται σε όλη αυτή την περιοχή. «Είναι πολλά, είναι πάνω από 900 κτήρια, είναι πάνω από 400.000 τ.μ.. Αυτό θα μας φέρει σε θέση, την επόμενη χρονιά να αρχίσουμε τα έργα υποδομών. Για να γίνει το όραμα μας πραγματικότητα θέλει ψυχραιμία, είναι ένας μαραθώνιος, και θέλει να μείνουμε προσγειωμένοι στο έδαφος. Τα οράματα από τη φύση τους είναι μακροχρόνια, ενέχουνε ρίσκα, πολλά από αυτά δεν μπορεί καν να τα προβλέψει κανείς- ο κορωνοϊός είναι ένα κλασικό παράδειγμα», ανέφερε ο κ. Αθανασίου δίνοντας και το στίγμα για την επόμενη μέρα.
Από πλευράς της Lamda επισημαίνεται ότι η πρώτη φάση του έργου θα απαιτήσει κεφάλαια ύψους 2 δισ. ευρώ που έχουν ήδη εξασφαλιστεί από τον όμιλο ως εξής:
-Δανειακά κεφάλαια 850 εκατ. ευρώ
-Κεφάλαια ύψους 600 εκατ. ευρώ από την αύξηση κεφαλαίου
-Κεφάλαια 400 εκατ. από έσοδα ενοικίων και τις πωλήσεις κατοικιών κατά τη διάρκεια κατασκευής,
-Κεφάλαια από έκδοση ομολόγου έως 320 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 150 θα είναι για το Ελληνικό.
Τα έργα της πρώτης φάσης
Στα έργα της πρώτης φάσης περιλαμβάνονται η ανάπτυξη της παραλιακής ζώνης, τμήματος του Πολεοδομικού Κέντρου επί της Λεωφόρου Βουλιαγμένης καθώς και ένα σημαντικό τμήμα του Μητροπολιτικού Πάρκου. Ειδικότερα προβλέπεται:
– Η υλοποίηση της ζώνης ανάπτυξης «Γειτονιά Ενυδρείου Αγίου Κοσμά» στην οποία περιλαμβάνονται χρήσεις τουρισμού αναψυχής με μέγιστη εκτιμώμενη επιφάνεια δόμησης περίπου 24.600 τ.μ. τα οποία αφορούν στην κατασκευή ενός παραθαλάσσιου πολυτελούς ξενοδοχείου (5 αστέρων) 170 περίπου δωματίων και το ενυδρείο – κέντρο θαλασσίων ερευνών.
– Η υλοποίηση τμήματος της ζώνης ανάπτυξης «Γειτονιά Μαρίνας Αγίου Κοσμά» συνολικής επιφανείας 334.854 τ.μ. με συνολική επιτρεπόμενη δόμηση περίπου 67.000 τ.μ. με χρήσεις τουρισμού – αναψυχής. Ειδικότερα προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης μαρίνας του Αγίου Κοσμά 308 θέσεων ελλιμενισμού, η ανάπτυξη εμπορικού κέντρου – καταστημάτων εκτιμώμενης δόμησης περίπου 30.000 τ.μ., στον χερσαίο χώρο της μαρίνας, η ανέγερση παραθαλάσσιου πύργου κατοικιών σε περιοχή με χρήσεις αμιγούς κατοικίας, που γειτνιάζει με τη «Γειτονιά Μαρίνας Αγίου Κοσμά», με επιτρεπόμενο ύψος έως 200 μ. από την επιφάνεια της θάλασσας και μέγιστη εκτιμώμενη επιφάνεια δόμησης περίπου 45.000 τ.μ. Το κτήριο αυτό θα αποτελέσει τοπόσημο της περιοχής (πύργος κατοικιών στη μαρίνα).
– Η ανέγερση παραθαλάσσιου οικισμού κατοικιών ήπιας δόμησης (μονοκατοικίες, συγκροτήματα κατοικιών – διαμερισμάτων μέγιστου ύψους 11 μ.), σε περιοχή με χρήσεις αμιγούς κατοικίας, που γειτνιάζει με τη «Γειτονιά Ενυδρείου Αγίου Κοσμά», με μέγιστη εκτιμώμενη επιφάνεια δόμησης περίπου 43.500 τ.μ.
– Η τμηματική ανέγερση συγκροτημάτων κατοικιών διαφόρων τύπων (κτίρια ύψους έως 50 μ., διαμερίσματα, κ.λπ.), εκτιμώμενης δόμησης περίπου 40.000 τ.μ. (περίπου 800 κατοικίες) εντός της Πολεοδομικής Ενότητας Α-Π1 «Γειτονιά πρώην Ολυμπιακής Αεροπορίας».
– Η ανάπτυξη εμπορικού κέντρου εντός του πολεοδομικού κέντρου επί της Λεωφόρου Βουλιαγμένης, πλησίον της στάσης μετρό «Ελληνικό» και εκτιμώμενη μεικτή εκμισθώσιμη επιφάνεια περίπου 72 χιλ. τ.μ.
– Η υλοποίηση ενός σημαντικού τμήματος του Μητροπολιτικού Πάρκου με χρήσεις πρασίνου, αναψυχής, ελευθέρων χώρων, αθλητισμού, πολιτισμού, κοινωφελών λειτουργιών και πρότυπων αστικών υποδομών ως προς την λειτουργία τους και των λοιπών έργων υποδομής όπως η ανάπλαση και διαμόρφωση αμμώδους παραλίας σε μήκος 1 χλμ., λιμενικά έργα, το έργο παράκαμψης και υπογειοποίησης τμήματος της παραλιακής λεωφόρου Ποσειδώνος (έργο που θα επιτρέψει την ενοποίηση του μητροπολιτικού πάρκου με το παραλιακό μέτωπο), έργα ανασύστασης και διευθέτησης ρεμάτων, εγκαταστάσεις διαχείρισης στερεών αποβλήτων κ.α.