Σύμφωνα με έκθεση που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα η Κομισιόν η Ελλάδα έχει σημειώσει πρόοδο στον τομέα της ενεργείας.
Υπογραμμίζονται μεταξύ άλλων τα σημαντικά βήματα για την υλοποίηση του σχεδιασμού της απολιγνιτοποίησης (με την κατάρτιση του masterplan που βγαίνει τις επόμενες ημέρες σε δημόσια διαβούλευση αλλά και το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα), η πρόοδος στις υποδομές, την ηλεκτροκίνηση, καθώς και η εφαρμογή του νέου μοντέλου λειτουργίας της αγοράς ενέργειας (target model).
Σε ό,τι αφορά την μακροχρόνια εκκρεμότητα που σχετίζεται με την πρόσβαση των ανταγωνιστών της ΔΕΗ στη λιγνιτική παραγωγή, σύμφωνα με την ΕΕ η πρόταση που εξετάζεται προβλέπει την πρόσβαση σε συγκεκριμένο μερίδιο του φορτίου βάσης της ΔΕΗ. Αρμόδιες πηγές ανέφεραν πάντως στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «η συμφωνία δεν πρόκειται να κλείσει αν δεν υπάρξει συνολική ρύθμιση για τα θέματα της ΔΕΗ, η οποία θα διασφαλίζει ότι η επιχείρηση δεν θα υποστεί την παραμικρή ζημιά».
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόσβαση σε φορτίο βάσης που εξετάζεται, δεν θα έχει καμμία σχέση με τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ που εφαρμόστηκαν μετά το 2015 ζημιώνοντας την επιχείρηση και καταργήθηκαν από την σημερινή κυβέρνηση. Επίσης, η συνολική λύση που επιδιώκεται θα περιλαμβάνει στοιχεία από τις πρακτικές άλλων χωρών της ΕΕ που προχωρούν σε σταδιακή κατάργηση της παραγωγής ρεύματος από άνθρακα, με αντισταθμιστικά μέτρα για τους παραγωγούς που κλείνουν πρόωρα τις μονάδες.
Στην έκθεση της ΕΕ τονίζεται πως το γεγονός ότι οι εν λειτουργία λιγνιτικές μονάδες δεν μπαίνουν πια συχνά στην αγορά, συνέβαλε στη μείωση των χονδρεμπορικών τιμών ηλεκτρισμού κατά το α’ εξάμηνο του έτους, παρότι αυτές παραμένουν μεταξύ των υψηλότερων της ΕΕ. Υπενθυμίζεται ότι στο θέμα αυτό αναφέρθηκε πρόσφατα ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, που έθεσε τη μείωση του κόστους της ενέργειας ως προτεραιότητα, με την έναρξη του Target Model να αποτελεί βασικό εργαλείο προς την κατεύθυνση αυτή. Η Επιτροπή στην έκθεσή της αναφέρει ότι η «τελική ημερομηνία» για την εκκίνηση των νέων αγορών είναι η 1η Νοεμβρίου.
Στο θέμα των υποδομών, η Κομισιόν αναδεικνύει την έναρξη των εργασιών για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής που αναμένεται να συμβάλλει όχι μόνο στη διείσδυση των ΑΠΕ, αλλά και στην δραστική μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ. Για το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων, αναφέρεται το ισχυρό ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορίας κατά την πρώτη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας, με το ΤΑΙΠΕΔ να αποφασίζει τον Ιούνιο να προχωρήσει στη δεύτερη φάση (πρόσκληση υποβολής δεσμευτικών προσφορών) και για τις δυο εταιρείες.
Τέλος επισημαίνεται ότι «Η Ελλάδα κοιτά προς την ηλεκτροκίνηση με τη ψήφιση ενός φιλόδοξου νομοσχεδίου, που θέτει τα θεμέλια για την ανάπτυξη της εν λόγω αγοράς και των σχετικών υποδομών, ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα. Η ύπαρξη επενδυτικού ενδιαφέροντος από ιδιώτες αποτελεί κρίσιμη παράμετρο και το σχέδιο της ΔΕΗ για ανάπτυξη δικτύου φόρτισης είναι ενθαρρυντική είδηση προς την κατεύθυνση αυτή».
Ειδική αναφορά γίνεται στη μελέτη και στο πρόγραμμα επιδοτήσεων «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ», το οποίο όπως σημειώνει «έχει προσελκύσει μεγάλο ενδιαφέρον».