Την ώρα που τα τιμολόγια ρεύματος συνεχίζουν να ανεβαίνουν, όλα τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις, αναζητούν τρόπους προκειμένου να μειώσουν τα κόστη τους.
Ένας από τους τρόπους είναι η σύγκριση των τιμών των παρόχων ηλεκτρικού ρεύματος για να βρούμε εκείνον με την πιο συμφέρουσα τιμή και ενδεχομένως να αλλάξουμε και πάροχο.
Πρέπει ωστόσο να προσέξουμε οτι το ‘’αλλάζω ρεύμα’’ είναι μια έκφραση που ακούγεται συχνά αλλά είναι λάθος. Η αλλαγή παρόχου ρεύματος επιφέρει αλλαγές μόνο στο λογιστικό κομμάτι (κόστος κιλοβατώρας και παγίου).
Ότι έχει να κάνει με την ‘’ποιότητα’’ του ρεύματος, τις βλάβες, την διακοπή ρεύματος, και την μέτρηση, αρμόδιος φορέας είναι ο ΔΕΔΔΗΕ και προσφέρει τις ίδιες υπηρεσίες ανεξαρτήτως παρόχου.
Το νέο πλαίσιο που έχει υιοθετηθεί επιτρέπει τις «μετεγγραφές» από τη μία εταιρεία στην άλλη ώστε να δίνεται στους καταναλωτές η δυνατότητα να συνεργάζονται με τη φθηνότερη εταιρεία, δεδομένου ότι 10 ημέρες πριν από την έναρξη εκάστου μηνός, θα γνωρίζουν την τιμή χρέωσης της κάθε εταιρείας.
Το ερώτημα είναι πόσο εξοικειωμένοι μπορούν να είναι οι καταναλωτές με μια τέτοια διαδικασία και πόσο συχνά είναι διατεθειμένοι να μπαίνουν στη διαδικασία της αλλαγής.
Τα δικαιολογητικά για να αλλάξει κάποιος πάροχο
Τα δικαιολογητικά που πρέπει να προσκομιστούν στο νέο πάροχο είναι τα εξής:
- Αντίγραφο διαβατηρίου ή δελτίου αστυνομικής ταυτότητας ή άδειας παραμονής /άδειας διαμονής.
- Λογαριασμός ρεύματος του ακινήτου ή οποιοδήποτε έγγραφο (ΔΕΔΔΗΕ) που να εμφανίζει τον αριθμό παροχής του ακινήτου ή Αποδεικτικό σχέσης με το ακίνητο.
- Ένδειξη του μετρητή (π.χ. φωτογραφία) υποχρεωτικά εφόσον το νούμερο παροχής είναι έως 25KVA.
- Γνωστοποίηση ΑΦΜ και Δ.Ο.Υ.
- Αποδεικτικό πληρωμής ή της ρύθμισης του τελευταίου λογαριασμού ρεύματος.
- Η παραπάνω διαδικασία γίνεται και από εξουσιοδοτημένο άτομο, αρκεί να έχει μαζί του:
- Επικυρωμένη εξουσιοδότηση (πρωτότυπη ή απλή φωτοτυπία) από ΚΕΠ ή την αρμόδια Προϊσταμένη Αρχή (Εκκλησία, Δημόσιο, Πρεσβεία κλπ.) ή Αστυνομική Αρχή.
- Διαβατήριο ή άδεια παραμονής/διαμονής, Αστυνομική ταυτότητα.
Τα ψιλά γράμματα και οι παγίδες
Σύμφωνα με τη δικηγόρο Αριάδνη Δούκα η οποία μίλησε στο OPEN πριν από λίγες μέρες, ο καταναλωτής πρέπει να δίνει ιδιαίτερη προσοχή στα παρακάτω:
Μηνιαία πάγια χρέωση 5 ευρώ: «Οι καταναλωτές πρέπει να προσέξουν στη σύμβαση αν τα πάγια των 5 ευρώ σε πρώτη φάση αναφέρονται σε κάποιους μήνες ή αναφέρονται για όλη τη διάρκεια της σύμβασης.
Εκπτώσεις παρόχων ρεύματος: «Οι τιμές που δίνουν οι πάροχοι πρέπει να είναι διακριτές από τις εκπτώσεις που δίνει η κρατική επιδότηση.Άλλωστε θυμόμαστες τις προειδοποιήσεις της ΡΑΕ για παρόχους που παρουσίαζαν τις επιδοτήσεις ως εκπτώσεις ρίχνοντας μάλιστα καμπάνες
Όριο στις κιλοβατώρες: «Κάποιοι πάροχοι μπορεί να δίνουν μία ελκυστική τιμή για ένα χρονικό διάστημα για 500, 1.000 κιλοβατώρες και από εκεί και πέρα η τιμή να αυξάνεται και μάλιστα σε αρκετό ύψος. Οπότε πρέπει να διαβάσετε προσεκτικά τη σύμβαση
Συμβάσεις με σταθερή τιμολόγηση: «Κάποιοι άνθρωποι έχουν συμβάσεις με σταθερή τιμολόγηση, π.χ. έκανε κάποιος συμβόλαιο τον Ιούνιο του 2022. Αυτό επ’ ουδενί δεν μπορεί να αλλάξει αν είναι ετήσιο το συμβόλαιο μέχρι τον Ιούνιο του 2023. Παρατηρήθηκε ότι κάποιοι πάροχοι πήγαν να αλλάξουν τα σταθερά τιμολόγια και να επιβάλουν τις νέες χρεώσεις. Αυτό δεν γίνεται. Είναι μη νόμιμο.»
Ρήτρα αποζημίωσης: «Έχει παρατηρηθεί σε συμβόλαια να προβλέπουν πως αν φεύγεις από εμένα και πας σε άλλο πάροχο πριν τη συμβατική διάρκεια, πληρώνεις. Αυτό είναι μη νόμιμο. Προσοχή αν το έχει μέσα η σύμβαση να ζητήσουν να εξαλειφθεί από το συμβατικό κείμενο».
Οι εταιρείες θα ανακοινώνουν κάθε μήνα την τιμολογιακή τους πολιτική για τους πελάτες που επιλέγουν το κυμαινόμενο τιμολόγιο. Επειδή η τιμολόγηση γίνεται στη βάση προβλέψεων το ενδεχόμενο πολύ μεγάλων αλλαγών από μήνα σε μήνα είναι ορθάνοιχτο. Όσες εταιρείες βγήκαν τον Αύγουστο με χαμηλότερη τιμή σε σχέση με τα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί, είναι προφανές ότι θα επιχειρήσουν τον επόμενο μήνα να ανεβάσουν τις τιμές για να καλύψουν τη… χασούρα.
Και από την άλλη, όσες εταιρείες εκτόξευσαν τις τιμές στα ύψη για να είναι καλυμμένες και στο χειρότερο σενάριο, ενδεχομένως να θελήσουν να χαμηλώσουν τις τιμές για να μην απολέσουν πελάτες.
Αρα, το ποια εταιρεία θα είναι φθηνότερη και ποια ακριβότερη, θα προκύπτει αφού ανακοινώνονται ανά μήνα οι τιμολογιακές πολιτικές όλων των εταιρειών.
Μπορώ να αλλάξω πάροχο αν χρωστάω;
Για να γίνει η αλλαγή παρόχου θα πρέπει να έχουν εξοφληθεί ή διακανονιστεί οι οφειλές διαφορετικά ο παλιός πάροχος δεν θα επιτρέψει την αλλαγή στο νέο.
Φυσικά δεν αφορά τον τελευταίο λογαριασμό εάν δεν έχει παρέλθει η ημερομηνία πληρωμής.