Δεν έχουν τέλος οι αυξήσεις στα είδη διατροφής, με τον σχετικό κλαδικό δείκτη να συνεχίζει την ανοδική του πορεία για 18ο μήνα, φθάνοντας τον Νοέμβριο στην υψηλότερη τιμή του από την έναρξη της πληθωριστικής κρίσης, παρά την αποκλιμάκωση του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στο 8,5% και την εφαρμογή του μέτρου για το «καλάθι του νοικοκυριού».
Ειδικότερα, τον προηγούμενο μήνα, όταν το υπουργείο Ανάπτυξης λάνσαρε το «καλάθι του νοικοκυριού» με υψηλές προσδοκίες, η κατηγορία διατροφής και μη αλκοολούχων ποτών «έτρεξε» με 15% από 14,8% τον Οκτώβριο, 13,5% τον Σεπτέμβριο, 13,2% τον Αύγουστο και 0,4% τον Ιούνιο του 2021.
Αν και η πορεία του επιμέρους δείκτη των τροφίμων δεν επηρεάζεται σημαντικά από το «καλάθι του νοικοκυριού», καθώς αυτό «γεμίζει» με κάποιες εκατοντάδες κωδικών από 51 προβλεπόμενες κατηγορίες και δεν περιλαμβάνει το σύνολο των προϊόντων που συνθέτουν το «καλάθι του πληθωρισμού», η ακρίβεια σε βασικά προϊόντα, όπως το ψωμί, το γιαούρτι, τα τυριά, τα αυγά, τα κατεψυγμένα λαχανικά και τα έλαια, δεν περιορίστηκε παρ’ όλο που τα εν λόγω προϊόντα ήταν εντός «καλαθιού» των σούπερ μάρκετ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα χθεσινά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, σε διάστημα ενός μήνα, μεταξύ Οκτωβρίου και Νοεμβρίου φέτος, συνεχίστηκαν οι ανατιμήσεις σε είδη διατροφής, όπως: ψωμί (1,3%), άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής (2,3%), μοσχάρι (1,4%), γιαούρτι (4,4%), τυριά (2,8%), ελαιόλαδο (3,2%), φρούτα νωπά (3,4%), λαχανικά κατεψυγμένα (4%), χυμοί φρούτων (4,5%) και αλκοολούχα ποτά – μη σερβιριζόμενα (0,7%).
Πάντως η τιμή στα ζυμαρικά, ένα από τα προϊόντα εντός του «καλαθιού του νοικοκυριού», σε μηνιαία βάση μειώθηκε (-7,2%), ενώ μειώθηκαν και οι τιμές των φρέσκων φρούτων (-4,4%).
Πολύ υψηλότερες είναι ανατιμήσεις σε ετήσια βάση, καθώς τα γαλακτοκομικά και τα αυγά καταγράφουν αύξηση τιμών κατά 25,3%, τα έλαια και τα λίπη κατά 20,4%, το ψωμί και τα δημητριακά κατά 18,7%, τα κρέατα κατά 16,7%, τα λαχανικά αυξήθηκαν κατά 12,6%, τα λοιπά τρόφιμα κατά 12,9%, ο καφές το κακάο και το τσάι κατά 11,9%, τα μεταλλικά νερά και οι χυμοί κατά 8,9%, η ζάχαρη, οι σοκολάτες και τα γλυκά κατά 8,1%, και τα αλκοολούχα ποτά κατά 7,1%.
Μένει να φανεί εάν αυτό τον μήνα που η κατανάλωση τροφίμων είναι παραδοσιακά αυξημένη λόγω των εορτών, το «καλάθι του νοικοκυριού» θα καταφέρει να λειτουργήσει ως ανάχωμα στην άνοδο του πληθωρισμού στο ράφι.
Η ακρίβεια στο ράφι των σούπερ μάρκετ όχι μόνο δεν μετριάζεται, αλλά, με βάση τα αυξημένα τιμολόγια χονδρικής που έχουν φθάσει στα λογιστήρια των αλυσίδων από τους προμηθευτές, οι όποιες αποπληθωριστικές τάσεις θα καθυστερήσουν αρκετά να φανούν στις τσέπες των καταναλωτών.
Και ο λόγος είναι τα αποθέματα των προϊόντων που παρήχθησαν με σημαντικά υψηλότερο κόστος. Έτσι, ακόμη και στην περίπτωση που η αποκλιμάκωση στον πληθωρισμό της ενέργειας συνεχιστεί (σε «τεχνικό», ή μη, επίπεδο), το στοκ των ακριβότερων καταναλωτικών προϊόντων δεν αφήνει περιθώρια μειώσεων στις τιμές για αρκετό διάστημα.
Την εδραίωση της ακρίβειας προμηνύει και ο δείκτης τιμών παραγωγού στη βιομηχανία που καταγράφει συνολική άνοδο 35,4% τον Οκτώβριο, αλλά και ανατιμήσεις στα τρόφιμα κατά 11,8%.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των περισσότερων στελεχών του κλάδου της οργανωμένης λιανικής, η αύξηση στο καλάθι θα διαμορφωθεί μεταξύ 14% και 15% για το σύνολο του έτους, πολύ πιο πάνω από το μέσο επίπεδο του πληθωρισμού.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.