Η δημιουργία του «Δρόμου του Μεταξιού» είναι μια κοσμογονική γεωπολιτική αλλαγή που θα προωθήσει την λεγόμενη κινεζική νέα τάξη πραγμάτων και θα κάνει την Κίνα πρώτη οικονομική δύναμη στον πλανήτη τα επόμενα 20 χρόνια.
Μαζί με την Κίνα στρατηγικά συντάσσεται και η Ρωσία διότι γνωρίζουν ότι με κοινή αντιμετώπιση των ΗΠΑ μπορούν να προχωρήσουν σε μια πολιτική συγκράτησης των δυτικών δυνάμεων και περιορισμού της αμερικανικής υπερδύναμης ουσιαστικά μόνο στην αμερικανική ήπειρο και σε κάποια σημεία της Ευρώπης, διότι και πολλές ευρωπαϊκές χώρες «γλυκοκοιτάζουν» πλέον το κινεζικό πρότζεκτ.
Η Ελλάδα για την Κίνα αποτελεί «μαγαζί γωνία» και την θέλουν να παίξει βασικότατο ρόλο στον «Δρόμο του Μεταξιού» διαμέσου του λιμανιού του Πειραιά. Αντίθετα την Γερμανία οι Κινέζοι την θέλουν εκτός παιχνιδιού διότι οι Γερμανοί έχουν ένα βασικό κοινό χαρακτηριστικό με τους Κινέζους. Βασίζονται και αυτοί στις εξαγωγές, δηλαδή στις δικές τους εξαγωγές και αυτό σημαίνει αντίρροπα συμφέροντα.
Σημειώνεται ότι προ μηνός Ο Πρόεδρος της Κίνας, στο περιθώριο μιας εκδήλωσης στην πόλη Boao, ανέφερε πως το σύστημα θα μπορούσε να τονώσει το εμπόριο και τις επενδύσεις της Κίνας στις χώρες που θα βρίσκονται σε αυτή τη διαδρομή. «Ελπίζουμε πως ο ετήσιος όγκος των συναλλαγών μεταξύ της Κίνας και των συνεργαζόμενων χωρών θα ξεπεράσει τα 2,5 τρισ. ευρώ μέσα σε μια δεκαετία».
Είναι πολλά τα λεφτά.
Απόλυτα ικανοποιημένοι με το ρόλο της Ελλάδας φάνηκαν οι ανώτατοι αξιωματούχοι της Κίνας κατά τη διάρκεια του Φόρουμ «Δρόμος του Μεταξιού» με τη συμμετοχή του Έλληνα πρωθυπουργού και με την υπογραφή νέου τριετούς πλαισίου συνεργασίας
Την αναβάθμιση της στρατηγικής συνεργασίας Ελλάδας – Κίνας τα τελευταία χρόνια και τον ρόλο της Ελλάδας στις ευρω-κινεζικές σχέσεις, υπογράμμισαν τόσο ο πρόεδρος και ο πρωθυπουργός της Κίνας όσο και ανώτατος αξιωματούχος του ΚΚΚ, με τους οποίους συναντήθηκε, σήμερα, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, στο πλαίσιο της επίσκεψής του στο Πεκίνο, όπου συμμετείχε και μίλησε το πρωί στο 2ο Φόρουμ Υψηλού Επιπέδου της Πρωτοβουλίας για τον «Δρόμο του Μεταξιού» (Belt and Road Initiative).
«Συνάντηση για μια νέα τάξη πραγμάτων» είναι ο τίτλος που επιλέγει να δώσει σε online άρθρο το κεντρικό δελτίο ειδήσεων της δημόσιας γερμανικής τηλεόρασης Tagesschau σύμφωνα με την DW η οποία θεωρεί ότι «εκτοπίζεται» η Γερμανία.
Το άρθρο αναφέρεται στην Σύνοδο για το Νέο Δρόμο του Μεταξιού, που πραγματοποιείται από την Παρασκευή στο Πεκίνο.
«Η Κίνα θέλει να δημιουργήσει ένα νέο εμπορικό δίκτυο μεταξύ Ασίας, Αφρικής και Ευρώπης. Η χώρα χρηματοδοτεί την κατασκευή λιμανιών, σιδηροδρομικών γραμμών, δρόμων και βιομηχανικών πάρκων. Η υπόσχεση που δίνει στις χώρες είναι πάντα η ίδια: επενδύσεις και οικονομική ανάπτυξη.
Ειδικοί προειδοποιούν για μια παγκοσμιοποίηση με κινεζική υπογραφή. Μέχρι τώρα επωφελούνται κυρίως κινεζικές επιχειρήσεις. Σχεδόν το 90% όλων των έργων που σχετίζονται με το Δρόμο του Μεταξιού ανατίθενται σε εγχώριες επιχειρήσεις».
Ακόμη πιο σκληρό τίτλο επιλέγει η εφημερίδα Stuttgarter Zeitung: «Δεν πρόκειται για φιλανθρωπικό πρότζεκτ». Συγκεκριμένα το άρθρο επισημαίνει:
«Ο νέος δρόμος του μεταξιού δεν είναι φιλανθρωπικό εγχείρημα. Εάν τα κράτη τα οποία συμμετέχουν επωφελούνται από αυτή τη συνεργασία, τότε αυτό φυσικά είναι καλοδεχούμενο. Το ζητούμενο δεν είναι όμως η ευημερία του κόσμου.
Τους κανόνες του παιχνιδιού τους ορίζει το Πεκίνο – και αυτή είναι το πραγματικά επαναστατικό νέο. Μέχρι τώρα αυτοί που υποδείκνυαν τις κατευθυντήριες γραμμές όταν επρόκειτο για δάνεια δισεκατομμυρίων ήταν η Παγκόσμια Τράπεζα ή το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Οι εποχές αυτές έχουν περάσει και σημαδεύτηκαν από συγκρούσεις. Όταν τα κράτη αισθάνονταν ότι ήταν υπό την κηδεμονία των θεσμών αυτών δεν προκαλούνταν όμως τόσο μεγάλες αντιδράσεις όσο σήμερα, που η Κίνα ανήκει πλέον στους χρηματοδότες».
«Το πρότζεκτ τρισεκατομμυρίων»
Υπό τον τίτλο «Το πρότζεκτ τρισεκατομμυρίων» η εφημερίδα Süddeutsche Zeitung εστιάζει στις γερμανικές επιχειρήσεις:
«Γερμανικές εταιρείες θέλουν να αποφύγουν να μείνουν εκτός παιχνιδιού στο Νέο Δρόμο του Μεταξιού της Κίνας. Γι’ αυτό κάποιες από αυτές ίδρυσαν έναν σύνδεσμο προκειμένου να ασκήσουν πιέσεις στην πολιτική και να ενισχύσουν τη θέση τους. […]Ορισμένες επιχειρήσεις έγιναν ήδη μέλη του λεγόμενου Ομοσπονδιακού Συνδέσμου Γερμανική Πρωτοβουλία Δρόμου του Μεταξιού (BVDSI) προκειμένου να ενισχύσουν τη θέση τους στο βιομηχανικό πεδίο μάχης του μέλλοντος».
Οι επικριτές του εγχειρήματος επιρρίπτουν στην κινεζική ηγεσία ότι κατασκευάζει έναν «μονόδρομο» με μοναδικό στόχο την ευημερία της ίδιας της Κίνας και φυσικά οι μεγαλύτεροι επικριτές είναι μεγάλες χώρες οι οποίες νιώθουν ότι θα παραμεριστούν από τον κινεζικό οδοστρωτήρα.
Πέραν αυτού, παρέχοντας δάνεια η Κίνα οδηγεί πολλές μικρές κυρίως χώρες στην παγίδα του χρέους, εκτιμά ο Γιεργκ Βούτκε, πρώην πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου της ΕΕ στο Πεκίνο. Ο ίδιος παραπέμπει στο παράδειγμα ενός νέου αυτοκινητόδρομου στο Μαυροβούνιο:
«[…] Το κόστος αντιστοιχεί στο 40% του ΑΕΠ της χώρας. […] Το Μαυροβούνιο δεν θα είναι ποτέ σε θέση να αποπληρώσει το δάνειο. Θα είναι χρεωμένο και τότε θα τεθεί το εύλογο ερώτημα: τι θα κάνουν οι Κινέζοι με τον οφειλέτη αυτό;».
Γι΄ αυτόν ακριβώς το λόγο πολλές χώρες παραμένουν επιφυλακτικές: Γερμανία, Γαλλία και Μεγάλη Βρετανία δεν έχουν υπογράψει ακόμη τη διακήρυξη για το Νέο Δρόμο του Μεταξιού. Εξάλλου η ΕΕ δεν έχει υιοθετήσει ακόμη κοινή γραμμή.
Στα τέλη Μαρτίου η Ιταλία υπέγραψε ως πρώτη χώρα του G7 μνημόνιο συνεργασίας με την Κίνα, προκαλώντας τις έντονες και πέραν του δέοντος, όπως σχολιάζει ο Γιεργκ Βούτκε, αντιδράσεις ορισμένων ευρωπαίων εταίρων.
«Οι Ιταλοί δέχθηκαν κριτική που δεν έπρεπε, διότι συνέταξαν ένα πολύ καλό κείμενο στο οποίο ενέταξαν τις ευρωπαϊκές αρχές περί προστασίας του περιβάλλοντος, προστασίας της εργασίας κ.ο.κ. Το ερώτημα βέβαια είναι, γιατί κινείται αυτόνομα μια χώρα μέλος όταν θα έπρεπε να μιλάει για όλους η Κομισιόν;».
Σύμφωνα με ελληνικές κυβερνητικές πηγές, οι συνομιλίες του πρωθυπουργού με τον πρόεδρο της Κίνας Xi Jinping επικεντρώθηκαν στο μέλλον της στρατηγικής συνεργασίας των δύο χωρών στο πλαίσιο των διεθνών εξελίξεων, ενώ οι συνομιλίες με τον πρωθυπουργό Li Keqiang και το μέλος της Διαρκούς Επιτροπής και του Πολιτικού Γραφείου του ΚΚΚ Wang Yang (τέταρτος στην ιεραρχία του κόμματος) είχαν ως βασικό αντικείμενο διάφορες πτυχές της διμερούς οικονομικής συνεργασίας.
Ο πρόεδρος της Κίνας, ο οποίος με πολύ έντονο τρόπο υπογράμμισε, στην πρωινή του ομιλία, με την οποία εγκαινίασε τις εργασίες του φόρουμ, την πρόθεση της Κίνας να «ανοίξει» την αγορά της, εξέφρασε κατά τη συνάντησή του με τον πρωθυπουργό, την ευγνωμοσύνη του για τον ρόλο που διαδραματίζει η χώρα μας στις ευρω-κινεζικές σχέσεις, ενώ υπογράμμισε και το γεγονός ότι η Ελλάδα ήταν «η πρώτη δυτικοευρωπαϊκή χώρα που υπέγραψε μνημόνιο για την Πρωτοβουλία «Belt and Road», γεγονός που λειτούργησε ενθαρρυντικά και για άλλες χώρες».
«Ο στόχος της πρωτοβουλίας BRI συμπίπτει με τον στόχο σας να καταστείτε περιφερειακός κόμβος logistics και μεταφορών, διεθνούς σημασίας. Η σημασία σας για την περιοχή ενισχύεται σημαντικά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Κινέζος πρόεδρος, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές.
Από την πλευρά του, ο Κινέζος πρωθυπουργός στάθηκε, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, στο γεγονός ότι την πρώτη φορά που επισκέφθηκε ο κ. Τσίπρας την Κίνα, το 2016 (σ.σ. συνολικά έχει πραγματοποιήσει τρεις επισκέψεις ως πρωθυπουργός) «η Ελλάδα ήταν σε δύσκολη θέση, αλλά ξεπεράσατε θριαμβευτικά την κρίση».
Στις επαφές του κ. Τσίπρα με την πολιτική ηγεσία της Κίνας τονίστηκε επίσης η σημασία της επίσκεψης του Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλου, στην Κίνα, το επόμενο διάστημα.
Κινεζικό ενδιαφέρον για επενδύσεις σε τεχνολογία, logistics, υποδομές. «Ξεκλείδωσε» και ο κρόκος
Στις συναντήσεις με τους τρεις Κινέζους ανώτατους αξιωματούχους εκφράστηκε η πρόθεση, όπως επισημαίνουν κυβερνητικές πηγές, να ενισχύσει η Κίνα τις επενδύσεις της στην Ελλάδα (τεχνολογία, Logistics, υποδομές, άνοιγμα τράπεζας), με τον κ. Τσίπρα να τονίζει επίσης την ανάγκη αύξησης των ελληνικών εξαγωγών προς την κινεζική αγορά, υπό το φως μάλιστα της απόφασης της Κίνας να ανοίξει την αγορά της σε ελληνικά αγροτικά και άλλα (π.χ. ναυτικός εξοπλισμός) προϊόντα.
Τα ελληνικά προϊόντα στην Κίνα
Έγινε επίσης δεκτό να εξάγει η Ελλάδα στην Κίνα κρόκο Κοζάνης και το κείμενο της σχετικής συμφωνίας αναμένεται να υπογραφεί το επόμενο διάστημα, ενώ εντός τριμήνου αναμένεται να έρθει στην Ελλάδα επιτροπή ελέγχου προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για έγκριση εξαγωγής κερασιών στην κινεζική αγορά.
Οι Κινέζοι αξιωματούχοι, με τους οποίους είχε σήμερα συνομιλίες ο πρωθυπουργός δεσμεύθηκαν, όπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, να εξετάσουν κατά προτεραιότητα προτάσεις της Ελλάδας για εξαγωγές φρούτων (πορτοκάλια, μανταρίνια, σταφύλια), ενώ υπήρξε και δέσμευση για επίλυση οιονδήποτε θεμάτων είχαν δημιουργηθεί σε παλαιότερα έτη με ελληνικά προϊόντα, τα οποία εμπεριείχαν το όνομα «Μακεδονικό».
Καταλύτης για την επιτάχυνση της έγκρισης εισαγωγής ελληνικών αγροτικών προϊόντων αλλά και το κλείσιμο masterplan για το λιμάνι του Πειραιά υπήρξε, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, η επίσκεψη του πρωθυπουργού αλλά και η συμμετοχή της Ελλάδας στην Πρωτοβουλία «17+1», μια κίνηση για την οποία συνεχάρη τον κ. Τσίπρα ο Κινέζος πρωθυπουργός κατά τη σημερινή τους συνάντηση.
Εκτός των επαφών που είχε με την κινεζική πολιτική ηγεσία, ο πρωθυπουργός είχε επαφές και με στελέχη της Huawei και, όπως προκύπτει, η εταιρεία εξετάζει σοβαρά την προοπτική να λειτουργήσει ένα κέντρο έρευνας και ανάπτυξης (research and development center) στην Ελλάδα.
Η επίσκεψη του πρωθυπουργού στην Κίνα ολοκληρώνεται αύριο το πρωί, με την ομιλία του στην 1η Στρογγυλή Τράπεζα ηγετών, με θέμα: «Ενίσχυση της Συνδεσιμότητας για την εξεύρεση νέων μορφών ανάπτυξης».