Αυτά που συμβαίνουν στην παγκόσμια οικονομία πριν μερικά χρόνια δεν θα τα βλέπαμε ούτε σαν εφιάλτη στον ύπνο μας καθώς πρόκειται για μια μοναδική ισοπέδωση (για πολλούς «διόρθωση») από την οποία κανείς δεν ξέρει πως θα εξελιχθεί όταν τελειώσει η πανδημία του κορωνοϊού.
Κατάρρευση άνω του 50% έχει σημειωθεί μέχρι στιγμής φέτος στις τιμές του πετρελαίου, καθώς κινούνται στα 23 δολάρια το βαρέλι για το αμερικανικό αργό τύπου West Texas Intermediate με προοπτική να πάει στα 10 δολάρια το βαρέλι!
Για όσους δεν καταλαβαίνουν τι σημαίνει αυτό, είναι το εξής απλό: ΔΕΝ ΚΙΝΕΙΤΑΙ τίποτα, κανείς δεν πετάει, κανείς δεν ταξιδεύει κανείς δεν μεταφέρει προϊόντα. Πρόκειται για την μεγαλύτερη παύση κίνησης της Ανθρωπότητας που έχει γίνει ποτέ.
Εδώ τίθεται ένα ερώτημα: Τι θα γίνει με την παραγωγή και μεταφορά τροφίμων; Δυστυχώς η Παγκοσμιοποίηση έχει κάνει όλες τις χώρες εξαρτώμενες από παντελώς άσχετους προορισμούς.
Παράδειγμα το Βιετνάμ σταμάτηση τις εξαγωγές ρυζιού για να καλύπτει τις δικές του ανάγκες και μαντέψτε τι σημαίνει αυτό, αύξηση στις τιμές του ρυζιού.
Στην κυβέρνηση φοβούνται ότι θα υπάρξουν αυξήσεις στα τρόφιμα κάτι που ήδη έχει παρατηρηθεί. Να προσθέσουμε ότι λόγω του κορωνοϊού ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ και εργάτες για να δουλέψουν…
Τα προστατευτικά μέτρα που έχουν λάβει οι εθνικές κυβερνήσεις κατά τη διάρκεια της κρίσης του κορονοϊού θα μπορούσαν να προκαλέσουν ελλείψεις τροφίμων σε όλο τον κόσμο, προειδοποιεί το Επισιτιστικό Σώμα των Ηνωμένων Εθνών.
«Οι συγκομιδές ήταν καλές και οι προοπτικές για τις βασικές καλλιέργειες είναι πολλά υποσχόμενες, αλλά η έλλειψη αγροτών, που προκλήθηκε από την πανδημία, μαζί με την κίνηση προς τον προστατευτισμό – δασμοί και απαγορεύσεις εξαγωγών – σημαίνει ότι τις επόμενες εδβομάδες θα μπορούσαν να εμφανιστούν πολλά προβλήματα», δήλωσε στον Guardian ο Μάξιμο Τορέρο, οικονομολόγος του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών.
«Το χειρότερο που μπορεί να συμβεί είναι οι κυβερνήσεις να περιορίσουν τη ροή των τροφίμων», είπε. «Ολα τα μέτρα κατά του ελεύθερου εμπορίου θα είναι αντιπαραγωγικά. Τώρα δεν είναι η ώρα για περιορισμούς ή για τη δημιουργία εμπορικών φραγμών. Τώρα είναι η στιγμή να προστατεύσουμε τη ροή των τροφίμων σε όλο τον κόσμο».
Δεν είναι μόνο η επάρκεια όμως το πρόβλημα αλλά και το αν θα μπορούν οι «μισοί» πλέον μισθωτοί, να αγοράζουν τα απαραίτητα για να ζήσουν τους επόμενους μήνες.
Ωστόσο, όπως σημειώνει το Forbes, δεν έχει έρθει ακόμα η ώρα για αγορές και τοποθετήσεις στο πετρέλαιο – γιατί τα χειρότερα δεν έχουν έρθει ακόμα.
Η ζήτηση για βενζίνη αναμένεται να μειωθεί κατά 50%, ενώ στα αεροπορικά καύσιμα αναμένεται να εξαϋλωθεί καθώς οι πτήσεις έχουν μειωθεί κατά 87% σε σχέση με έναν χρόνο πριν.
Οι προβλέψεις είναι «μαύρες και άραχνες»
Η Amrita Sen της Energy Aspects προέβλεψε αυτήν την εβδομάδα ότι η ζήτηση για πετρέλαιο τον Απρίλιο θα είναι μειωμένη κατά 10 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
Ο Jim Burkhard της IHS Markit προβλέπει ότι το χάσμα μετά της προσφορά και της ζήτησης θα διευρυνθεί στα 12 εκατ. βαρέλια την ημέρα κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους.
Ο αναλυτής Damien Courvalin και η ομάδα του στην Goldman Sachs βλέπουν τώρα ότι η ζήτηση σε παγκόσμιο επίπεδο θα σημειώσει πτώση σχεδόν κατά 19 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
Την κατάσταση επιδεινώνει περαιτέρω το γεγονός ότι η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία μόλις ξεκίνησαν να αυξάνουν την παραγωγή τους στο πλαίσιο της μεταξύ τους διαμάχης για τη διεύρυνση των μεριδίων αγοράς.
Φυσικά Σαουδική Αραβία και Ρωσία βρήκαν την ευκαιρία να «εκμηδενίσουν» τους πανάκριβους Αμερικανούς που δεν μπορούν πλέον να παράγουν το πανάκριβο σχιστολιθικό πετρέλαιο.
Οι εταιρείες πετρελαίου έχουν αρχίσει να προσπαθούν με μέτρα να αντιμετωπίσουν την κατάρρευση, μειώνοντας πάνω από 40 δισ. δολάρια τους προϋπολογισμούς κεφαλαιουχικών δαπανών τους για το 2020, με πάνω από το ήμισυ της μείωσης αυτής να προέρχεται από τους παραγωγούς σχιστολιθικού πετρελαίου των ΗΠΑ.
Η Occidental Petroleum ανακοίνωσε την Τετάρτη δεύτερη μείωση των επενδύσεων που προγραμμάτιζε για το τρέχον έτος, μειώνοντάς τις πλέον κατά το ήμισυ, στα 2,7 δισ. δολάρια. Η Oxy θα μειώσει τις μονάδες εξόρυξης στο κοίτασμα Permian Basin από 20 σε 4.
Οι μεγάλες πετρελαϊκές θα χρειαστεί να κλείσουν και πετρελαιοπηγές , γιατί σύντομα δεν θα έχουν αρκετές δεξαμενές αποθήκευσης αλλά και δεξαμενόπλοια όπου τοποθετούν το στοκ τους.
«Η παραγωγή ή θα πρέπει να μειωθεί ή ακόμα και να σταματήσει. Τώρα το θέμα είναι το πού και το για πόσο», αναφέρει ο Burkhard της IHS σε σημείωμά του.
Η επιδείνωση των συνθηκών έχει μόλις ξεκινήσει στις ΗΠΑ, με μείωση παραγωγής της τάξης των 100.000 βαρελιών τη μέρα, σύμφωνα με την Tudor, Pickering & Holt.
Την Τετάρτη, το τμήμα της Federal Reserve στο Ντάλας δημοσίευσε την έρευνά του για τις συνθήκες στον τομέα του πετρελαίου και φυσικού αερίου, όπου περιλαμβάνονταν ανώνυμα σχόλια παραγόντων της πετρελαϊκής βιομηχανίας.
«Πλέον περιμένουμε σχεδόν συνολική διακοπή δραστηριότητας», σημείωσε κάποιος εξ αυτών. «Η εκτίμησή μου για την εγχώρια βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου δεν ήταν ποτέ πιο ζοφερή», τόνισε κάποιος άλλος. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για «λουτρό αίματος» στις περισσότερες εταιρείες.
Αυτό που έχουμε στην πραγματικότητα είναι κάτι σαν «Όταν η Γη σταμάτησε να γυρίζει» δανειζόμενοι τον τίτλο διάσημης ταινίας η οποία βέβαια αναφέρεται στο σταμάτημα του πλανήτη γύρω από τον άξονά του, αλλά μεταφορικά συμβαίνει το ίδιο και στην σημερινή εποχή. Τίποτε δεν κινείται και είναι σαν να σταμάτησε να κινείται η Γη. Όλα έχουν «παγώσει»
Το ντόμινο ξεκινά. Ο κόσμος ταξιδεύει λιγότερο, άρα τα διυλιστήρια δεν μπορούν να πουλήσουν τα καύσιμά τους, τα οποία αποθηκεύουν σε δεξαμενόπλοια.
Στην αγορά χονδρικής, η βενζίνη πωλείται λιγότερο από 50 σεντς το γαλόνι. Τα διυλιστήρια χάνουν χρήμα για κάθε βαρέλι που επεξεργάζονται, ενώ το spread στα συμβόλαια βενζίνης του Κόλπου του Μεξικού έχει μειωθεί κατά 17 δολάρια ανά βαρέλι, δηλ. -17 δολ./βαρέλι.
Το αδιάθετο αργό πετρέλαιο θα συσσωρευτεί στους τερματικούς σταθμούς, όπως το Cushing της Οκλαχόμα. Κατά τη διάρκεια της ύφεσης του 2016, η παραγωγή σχιστολιθικού πετρελαίου των ΗΠΑ υποχώρησε κατά 1,1 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Αυτή τη φορά οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για περικοπή κατά τουλάχιστον 1,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα, έως και 11,3 εκατ. βαρέλια την ημέρα στο τέλος του 2021.
Για να δοθούν κίνητρα για αναστολή παραγωγής θα πρέπει οι τιμές του πετρελαίου να υποχωρήσουν κάτω από το κόστος εξόρυξης. Σήμερα, τα κατώτατα αυτά όρια διαμορφώνονται περίπου στα 9 δολάρια ανά βαρέλι για τις πετρελαιοπαραγωγικές χώρες του OPEC και στα 15 δολάρια για τις χώρες που δεν είναι μέλη του OPEC. Σύμφωνα, όμως, με έκθεση του αναλυτή της Goldman Sachs, Damien Courvalin «ο κορεσμός του αμερικανικού αργού πιθανότατα θα οδηγήσει τις τιμές του WTI πολύ κάτω από τα 20 δολάρια το βαρέλι».
Οι περιοχές στην ενδοχώρα, η εφοδιαστική αλυσίδα των οποίων είναι πιο σύνθετη, θα είναι οι πρώτες που θα αναστείλουν την παραγωγή τους, σημειώνει το Forbes. Προετοιμαστείτε λοιπόν για καταστροφή.
Ο πετρελαϊκός κλάδος των ΗΠΑ βαρύνεται με ανεξόφλητα δάνεια ύψους 160 δισ. δολαρίων. Η συμβουλευτική εταιρεία Rystad, υπολογίζει μάλιστα ότι το τρέχον έτος στις ΗΠΑ θα χαθούν περισσότερες από 200.000 θέσεις εργασίας που σχετίζονται με τον τομέα της ενέργειας.
Ρωσία και Σ.Αραβία βρήκαν την ευκαιρία για να «τελειώσουν» τους Αμερικανούς μια και καλή, καθώς τροφοδοτούν με πρόσθετες ποσότητες πετρελαίου την αγορά (περίπου 1,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα), τη στιγμή που η ζήτηση έχει καταβυθιστεί λόγω του lockdown που έχει προκαλέσει η πανδημία του κορωνοϊού.
«H Σαουδική Αραβία θέλει να πατήσει τη Ρωσία στο λαιμό’ με την Aramco όχι μόνο να πλημμυρίζει την αγορά με τεράστιες ποσότητες αλλά και να προσπαθεί ταυτόχρονα να υποκαταστήσει τους Ρώσους ως προμηθευτής των Ευρωπαίων», αναφέρει η Amrita Sen της Energy Aspects.
Οι Σαουδάραβες έκαναν το ίδιο και το 1998, όπως τονίζει, πλημμυρίζοντας τα διυλιστήρια του Κόλπου με βαρύ ακατέργαστο αργό πετρέλαιο προκειμένου να ανακόψουν την προσπάθεια της Βενεζουέλας να διευρύνει το μερίδιο αγοράς της. Η εξέλιξη αυτή είχε στείλει τότε το αμερικανικό αργό στα 10 δολάρια το βαρέλι στα τέλη του 1998. .