Ένα από τα πρώτα πλοία που απέπλευσαν, ναυλώθηκε από τον ΟΗΕ για να παραδώσει 23.000 τόνους σιτηρών στην Αιθιοπία. Μέχρι στιγμής περισσότεροι από 600.000 τόνοι σιτηρών έχουν βγει από τα λιμάνια της Ουκρανίας, σύμφωνα με τις αρχές. Τα σχέδια είναι φιλόδοξα και κάνουν λόγο για 100 πλοία το μήνα. Ωστόσο κάτι τέτοιο φαίνεται να αργεί ακόμα.
Τα περισσότερα από τα πλοία που απέπλευσαν τις πρώτες εβδομάδες μετά τη συμφωνία είχαν μπλοκαριστεί εδώ και μήνες και η αγορά είναι ακόμα πολύ νευρική μια και είναι απρόβλεπτη η πορεία του πολέμου.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες διστάζουν
Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι απλά και το κόστος μεταφοράς σε συνθήκες πολέμου είναι πολύ υψηλό, εκτιμά ο Γκενέντι Ιβάνοφ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας logistics BPG Shipping. Ο ειδικός για τις θαλάσσιες εμπορευματικές μεταφορές είναι σίγουρος ότι όσο περισσότερο λειτουργεί χωρίς εμπόδια η συμφωνία, τόσο περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες θα τολμήσουν να πάνε στην Ουκρανία.
Τι θα γίνει με τα εκατομμύρια τόνους σιτηρών;
Αυτό το κόστος οδηγεί σε μείωση των τιμών για τους Ουκρανούς αγρότες. Είναι ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τον κύριο ανταγωνιστή στις αγορές σιτηρών: τη Ρωσία, αν και τα ασφάλιστρα κινδύνου για τα ρωσικά λιμάνια έχουν επίσης αυξηθεί από το ξέσπασμα του πολέμου.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις ειδικών, περίπου 18 εκατομμύρια τόνοι σιτηρών εξακολουθούν να βρίσκονται στις ουκρανικές αποθήκες. Τα πράγματα στενεύουν, ειδικά για τους αγρότες που καλλιεργούν καλαμπόκι.