Τι κι αν τα ακίνητα δεκάδων χιλιάδων ιδιοκτητών, έχουν περάσει από το στάδιο της κτηματογράφησης, τα προβλήματα δεν έχουν τέλος, καθώς σε αρκετές περιπτώσεις οι φορολογούμενοι παραμένουν «αιχμάλωτοι» δίχως να μπορούν να προχωρήσουν σε μεταβίβαση ή πώληση του ακινήτου τους, λόγω μικρών διορθώσεων που χρειάζονται.
Το γεγονός ότι το Ελληνικό Κτηματολόγιο παραμένει προς το παρόν υποστελεχωμένο και οι τυχόν διορθώσεις στους χάρτες γίνονται βάσει νόμου μόνο από το προσωπικό του, περιπλέκει ακόμη περισσότερο τα πράγματα. Η λύση που προκρίνεται είναι ο «Διαπιστευμένος Μηχανικός».
Οπως εξηγούν επαγγελματίες του κλάδου, «το πρόβλημα πηγάζει από το γεγονός ότι η διόρθωση σε περιοχές που έχει ολοκληρωθεί το Κτηματολόγιο είναι μια βαριά διαδικασία, διότι θεωρείται ότι η κτηματογράφηση, μόλις τελειώσει γίνεται οριστική. Ετσι, λοιπόν ο νομοθέτης έχει επιλέξει η διόρθωση να γίνεται μόνο από το ίδιο το Κτηματολόγιο. Μάλιστα, μπορεί ο πολίτης να καταθέτει αίτηση στο κτηματολογικό γραφείο της περιοχής του (με σχέδια, δικαιολογητικά κ.λπ.) για μια διόρθωση μερικών εκατοστών, αλλά αυτή γίνεται μόνο κεντρικά, δηλαδή στην κεντρική υπηρεσία του Κτηματολογίου.
Ο λόγος ήταν η διασφάλιση της ακεραιότητας των στοιχείων της κτηματογράφησης αλλά δεν είχε υπολογιστεί σωστά ο όγκος που θα προέκυπτε. Επειδή, ιδίως στις παλαιές κτηματογραφήσεις, υπάρχουν πολύ συχνά τέτοιες αποκλίσεις, τους τελευταίους μήνες, όπου υπάρχουν μεταβιβάσεις ακινήτων με διορθώσεις, παρουσιάζονται μεγάλες καθυστερήσεις», σημειώνουν και συμπληρώνουν πως «σήμερα στο Κτηματολόγιο υπάρχουν μόλις 4-5 υπάλληλοι που μπορούν (έχουν δικαίωμα) να εκτελέσουν αυτές τις εργασίες, όταν οι αιτήσεις είναι χιλιάδες. Και η διόρθωση παίρνει χρόνο, διότι πρέπει να γίνει πάνω στο χάρτη, με βάση ψηφιακό αρχείο που έχει ετοιμάσει ένας μηχανικός – συνήθως τοπογράφος. Αλλά παρότι είναι ηλεκτρονική η διόρθωση, δεν είναι αυτόματη, γίνεται σχεδόν με το χέρι και χρειάζεται προσωπική ενασχόληση εκατοστό εκατοστό πολλές φορές», τονίζουν χαρακτηριστικά.
Αποτέλεσμα αυτού, πολίτες να περιμένουν μέχρι και πέντε μήνες προκειμένου να τελειώσει μια διόρθωση και να αξιοποιήσουν το ακίνητό τους.
Μάλιστα, τα πράγματα τείνουν να γίνονται χειρότερα σε κάποιες περιπτώσεις που οι μικροδιαφορές μπορεί να επηρεάζουν τα πολεοδομικά και άλλα μεγέθη μιας ιδιοκτησίας, π.χ. την απόσταση από το όριο του οικοπέδου για μια οικοδομή, την αρτιότητα, τα τετραγωνικά που βγάζουν οι συντελεστές κ.λπ. και οι οποίες ενδεχομένως να ακυρώσουν μια αγοραπωλησία όταν ανακαλυφθούν.
Το Τεχνικό Επιμελητήριος Ελλάδος και οι αρμόδιοι φορείς πρότειναν το θεσμό του «Διαπιστευμένου Μηχανικού», με την κυβέρνηση να βλέπει θετικά τη συνεργασία τους με το Κτηματολόγιο.
Τι θα κάνει όμως ο συγκεκριμένος μηχανικός; Αρχικά, αφού ο ίδιος έχει ορισμένα απαραίτητα προσόντα (για παράδειγμα συγκεκριμένες σπουδές και εμπειρία) θα πιστοποιείται από την Πολιτεία ως ειδικός «Διαπιστευμένος Μηχανικός» για το Κτηματολόγιο και με δική του ευθύνη θα γίνονται οι αναγκαίες αλλαγές στην κτηματογράφηση. Ο μηχανικός αυτός, θα είναι ελεύθερος επαγγελματίας και όχι δημόσιος υπάλληλος αλλά θα ασκεί δημόσια εξουσία κατ’ ανάθεση, όπως για παράδειγμα γίνεται σήμερα με τους ελεγκτές δόμησης που ελέγχουν τις οικοδομές και βγάζουν τα πορίσματα ελέγχου.
Αξίζει να σημειωθεί πως πηγές από τον Φορέα τονίζουν πως δεν βλέπουν θετικά το όλο εγχείρημα, υποστηρίζοντας πως τέτοιες ενέργειες πρέπει να πραγματοποιούνται από το Δημόσιο και μόνο.
Στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, ο «Διαπιστευμένος Μηχανικός» εγγυάται, για λογαριασμό του κράτους, την έγκαιρη και έγκυρη αλλαγή της γεωχωρικής βάσης του Κτηματολογίου. Το 2013, θεσμοθετήθηκε στη χώρα μας, αλλά ποτέ δεν λειτούργησε λόγω της μη έκδοσης του Προεδρικού Διατάγματος που απαιτούνταν.
Ο αρμόδιος για τη χωροταξία και το Κτηματολόγιο υφυπουργός Περιβάλλοντος Δημήτρης Οικονόμου είχε δηλώσει στο πλαίσιο των εξαγγελιών για την επίσπευση και ολοκλήρωση του Κτηματολογίου, με δεκάδες αλλαγές που δρομολογούνται, ότι μία από τις δέσμες μέτρων που προχωρούν άμεσα «αφορά την ενίσχυση της συνεργασίας του Ελληνικού Κτηματολογίου με επαγγελματίες που είναι απαραίτητοι για την επιτυχή ολοκλήρωσή του». Για αυτό δημιουργείται Μητρώο Διαπιστευμένων Μηχανικών για τη στήριξη του μετασχηματισμού του Κτηματολογίου.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.