Σήμερα ξεκινάει μέσω τηλεδιάσκεψης και θα ολοκληρωθεί αύριο η 9η αξιολόγηση της οικονομίας στο πλαίσιο της αυξημένης εποπτείας από Κομισιόν. Στο νέο γύρο συζητήσεων με του επικεφαλής των δανειστών το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης θα παρουσιάσει τα πρώτα στοιχεία για το κλείσιμο της οικονομία” το 2020 μαζί με τις προοπτικές και τα μέτρα στήριξης για το 2021.
Ουσιαστικά στο τραπέζι των συζητήσεων θα βρεθούν το πρωτογενές έλλειμμα τους κρατικού προϋπολογισμού που ξεπερνά το 18 δισ. ευρώ τα χρέη άνω των 3 δισ. ευρώ που δημιούργησε η πανδημία, η εκτίμηση για την ύφεση του 2020 (που ίσως διαμορφωθεί ελαφρά κάτω από την πρόβλεψη του -10,5%) και την ανάπτυξη του 2021 (γύρω στο 4,8%). Πάνω σε αυτές τις βάσεις θα συζητηθεί ο νέος κύκλος παροχών που σχεδιάζει η κυβέρνηση.
Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας προσανατολίζεται στο να προτείνει στοχευμένα μέτρα σε μια προσπάθεια να ξεπεράσει τις αντιδράσεις των δανειστών που θα ζητήσουν συγκράτηση του δημοσιονομικού εκτροχιασμού και διατήρησης της κουλτούρας πληρωμών.
Ειδικότερα, στα μέτρα που σχεδιάζεται να συζητηθούν, εναλλακτικά ή σε συνδυασμούς μεταξύ τους, περιλαμβάνονται και τα εξής:
Αναστολή «Κορωνο-χρεων»: Στο υπουργείο Οικονομικών βρίσκονται σε ετοιμότητα για νέα αναστολή πληρωμών έως 6 ή 8 μήνες επιπλέον, για τα χρέη που προκάλεσε η πανδημία. Θα εξαρτηθεί από την κατάσταση που θα βρεθεί τον Μάρτιο Πρακτικά, αν δεν τεθεί σε πλήρη επαναλειτουργία η αγορά, μπορεί οι πληττόμενοι να πληρώσουν ελάχιστα ή και τίποτα μέσα στο 2021, από τα συνολικά 2,5-3 δισ. ευρώ των οφειλών. Αν όμως τα πράγματα εξελιχθούν κατ’ευχήν χωρίς προβλήματα, μπορεί και να χρειαστεί μικρότερη ή καθόλου παράταση, για τα χρέη που θα πρέπει να πληρωθούν έως τις 30 Απριλίου φέτος.
Επιστρεπτέα Προκαταβολή 1-3: Η κυβέρνηση προσανατολίζεται σε «κούρεμα»… a la cart των κρατικών δάνειων που διατέθηκαν μέσω των πρώτων 3 κύκλων της επιστρεπτέας προκαταβολής καθώς οι δανειστές απορρίπτουν την πρόταση για οριζόντιο «ψαλίδισμα». Η λύση που φαίνεται να περνάει το «σκόπελο» των θεσμών προβλέπει περικοπές ανά περίπτωση που θα λαμβάνουν υπόψιν τόσο τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε δικαιούχου, όσο και το πλήγμα που δέχτηκε στην οικονομική του δραστηριότητα λόγω των lockdown. Αντί, δηλαδή, να παγώσει –οριζόντια- η επιστροφή του 50% όλων των κρατικών δανείων (όπως ισχύει στην 4η και 5η επιστρεπτέα προκαταβολή) το υπουργείο Οικονομικών θα κουρεύει τα κρατικά δάνεια των πρώτων τριών κύκλων με κριτήρια ο τζίρος, τα τυχόν κέρδη, η απασχόληση – μισθοδοσία ενώ είναι πιθανό να λαμβάνονται υπόψιν και άλλες παράμετροι όπως, εάν υπάρχει ιδιόκτητο κτήριο ή αδιάθετο εμπόρευμα (stock) κ.α. Τα κριτήρια αυτά θα συνθέτουν ένα «αλγόριθμο» από τον οποίο θα καθορίζεται το ύψος του κουρέματος των πρώτων κρατικών δανείων, λαμβάνοντας υπόψιν ότι ήδη υπάρχει πρόβλεψη για μη επιστροφή μέρους των κρατικών δανείων από του πρώτους 3 κύκλους. Επί της ουσίας θα προταθεί η αναδρομική μείωση των ποσών κατά 30% ή έως και 50% στις επιχειρήσεις που μετείχαν στους πρώτους κύκλους επιδότησης. Αυτό σημαίνει «ανάσα» περί τα 600 εκατ. ή έως και 1,5 δισ. ευρώ για πάνω από 200.000 επιχειρήσεις, συνολικά από το 2021 ως το 2025. Το μέτρο έχει αυξημένες πιθανότητες συμφωνίας με τους θεσμούς, ιδιαίτερα μετά και το 2ο lockdown που επεβλήθη στην αγορά. Παράλληλα στο πλαίσιο αυτό θα ενεργοποιηθούν τα κονδύλια από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, τα εγγυοδοτοτικά προγράμματα από την ΕΤΕπ και το ειδικό ταμείο για τον COVID-19 για χρηματοδότηση δαπανών και επενδύσεων από επιχειρήσεις σε νευραλγικούς κλάδους της οικονομίας.
Νέα ρύθμιση οφειλών: Δεν έχει τεθεί στην ατζέντα αλλά άτυπα εξετάζεται ήδη η ανάγκη μιας έκτακτης ρύθμισης χρεών, με πάνω από 100 ή 120 και έως 240 δόσεις, αντί της “μόνιμης” ρύθμισης των 12 έως 24 που ισχύει παγίως. Ο αριθμός των δόσεων “τρομάζει” και η “χρυσή τομή” μπορεί να βρεθεί αρκετά χαμηλότερα , ενδεχομένως πριν το Πάσχα, πχ με 80-100 δόσεις, αναλόγως πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση. Η βάση της ρύθμισης θα κινείται μέτρο που έχει ήδη ψηφιστεί. Θα προβλέπει δηλαδή την δυνατότητα ρύθμισης χρεών με 12 άτοκες δόσεις ή 24 με ένα χαμηλό επιτόκιο 2,5% (είναι χαμηλότερο από το επιτόκιο της πάγιας ρύθμισης των 24 ή 48 δόσεων) Οι δόσεις ενδεχομένως θα φτάνουν και τις 120 ή τις 240 για περιπτώσεις φυσικών και νομικών προσώπων έχουν πληγεί υπέρμετρα από την πανδημία. Όσο όμως αυξάνεται ο αριθμός των δόσεων θα αυξάνεται και το επιτόκιο. ‘Οσο μικρότερος είναι ο αριθμός των δόσεων, τόσο μικρότερη θα είναι η επιβάρυνση της ρυθμισμένης οφειλής. Για την εξόφληση των οφειλών σε περισσότερες από 24 δόσεις θα τεθούν εισοδηματικά και άλλα κριτήρια. Θα προβλέπεται επιβράβευση όσων πληρώνουν με συνέπεια τις δόσεις τους. Θα καθορίζεται εξαρχής ενα κούρεμα (υπάρχει σενάριο για μεσοσταθμικη μείωση 20%) και το ποσό της μείωσης θα αφαιρείται από τις τελευταίες δόσεις της ρύθμισης. Οι θεσμοί απεχθάνονται τέτοιες λύσεις, συζητείται όμως να εφαρμοστεί επιλεκτικά και για εξαιρετικές μόνο περιπτώσεις, εφόσον αποδεδειγμένα έχει επέλθει αδυναμία πληρωμής λόγω των εκτάκτων συνθηκών που προκάλεσε η πανδημία το 2020.
«Γέφυρα 2»: Επιδότηση δόσεων επιχειρηματικών και επαγγελματικών δανείων, στα πρότυπα της αντίστοιχη επιδότησης για δάνεια με υποθήκη κύριας κατοικίας. Σχεδιάζεται να διατεθούν περί τα 300 εκατ. ευρώ, για επιδότηση έως 9 μήνες και μέχρι 90% κατ’ανώτατο όριο. Το maximum της επιδότησης θα αφορά «πράσινα» δάνεια από συνεπείς δανειολήπτες που τα εξυπηρετούσαν μέχρι που ξέσπασε η πανδημία. Οι θεσμοί αντιπροτείνουν επιδότηση επιτοκίου και όχι κάλυψη της δόσης από το Κράτος.
ΦΠΑ Εστίαση – Τουρισμός: Το βασικό σενάριο που είναι πάνω στο τραπέζι προβλέπει στήριξη των 100.000 περίπου επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον επισιτιστικό κλάδο μέσω της παράτασης του μειωμένου ΦΠΑ 13% έως το τέλος του έτους.
Φοροαπαλλαγές: Ψηλά στη κυβερνητική ατζέντα βρίσκονται το «κούρεμα» ή και η πλήρης κατάργηση της προκαταβολής φόρου για τις επιχειρήσεις, η απενεργοποίηση των τεκμηρίων διαβίωσης για ένα έτος ( εισοδήματα που αποκτήθηκαν το 2020) λόγω της μεγάλης καθίζησης των εισοδημάτων, η ακύρωση ή μείωση του πέναλτι του 22% για τους φορολογούμενους που δεν συγκέντρωσαν ηλεκτρονικές αποδείξεις που αντιστοιχούν στο 30% του εισοδήματος τους και η μεσοσταθμική μείωση στον ΕΝΦΙΑ του 2021 κατά 8-10%.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.