Νέα καταιγίδα ανατιμήσεων έρχεται να πλήξει τους πολίτες από την 1η Ιανουαρίου 2023, κάτι το οποίο θα αποτελέσει ένα επιπρόσθετο βάρος στις πλάτες χιλιάδων νοικοκυριών σε όλη την Ελλάδα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αυξήσεις τιμών αναμένεται να αγγίξουν ακόμη και το 35% σε κάποια προϊόντα, ενώ κατά μέσο όρο θα κυμανθούν κοντά στο 12%-13%. Ήδη οι εταιρείες εταιρείες έχουν αποστείλει στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ νέα τιμολόγια με ανατιμήσεις για πολλές κατηγορίες προϊόντων.
Την ίδια στιγμή οι πωλήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ αυξάνονται, ενώ οι όγκοι των προϊόντων που πωλούν μειώνονται, εξαιτίας τού ότι οι πολίτες δυσκολεύονται στον μέγιστο βαθμό.
Παράλληλα, μεγάλη ανάπτυξη γνωρίζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, τα συγκεκριμένα προϊόντα αναπτύχθηκαν το διάστημα Ιανουαρίου-Οκτωβρίου με ρυθμό 13,9%, όταν το ίδιο διάστημα οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ κατέγραψαν άνοδο κατά 4,6% και διαμορφώθηκαν σε 6,93 δισ. ευρώ.
Η άνοδος πωλήσεων οφείλεται στις αυξημένες τιμές με τις οποίες πωλούνται τα προϊόντα στα σούπερ μάρκετ, καθώς στο δεκάμηνο του έτους ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 1,3%. Και όλα αυτά σε μια χρονιά κατά την οποία η τουριστική κίνηση είναι ιδιαίτερα έντονη.
Η πτώση της κατανάλωσης, μάλιστα, ως προς τον όγκο πωλήσεων αφορά και τα τρόφιμα, τα απορρυπαντικά, αλλά και τα είδη ατομικής υγιεινής και καλλυντικά.
Από εκεί και πέρα, οι καταναλωτές ψάχνουν από σούπερ μάρκετ σε σούπερ μάρκετ τις καλύτερες προσφορές, την ώρα που το «καλάθι του νοικοκυριού» φαίνεται να έχει αποτύχει ως μέτρο μείωσης των τιμών στα τρόφιμα, με αποτέλεσμα να προκριθεί η εφαρμογή του market pass από τον ερχόμενο Φεβρουάριο, συναντώντας μεγάλες αντιδράσεις, τόσο από τους καταναλωτές όσο και από τους ανθρώπους της αγοράς.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, το 29% των καταναλωτών, το υψηλότερο ποσοστό που έχει καταγραφεί από την εταιρεία, επισκέπτεται πολλά σούπερ μάρκετ για να εντοπίσει προϊόντα που πωλούνται σε προσφορά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι όλα τα παραπάνω έρχονται να προστεθούν στις ήδη αυξημένες τιμές που επικρατούν σε όλη τη χώρα. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, σε ετήσια βάση υπήρξαν μεγάλες ανατιμήσεις, πάνω από τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή σε:
ψωμί και δημητριακά (18,7%)
κρέατα-γενικά (16,7%)
ψάρια-γενικά (1,9%)
γαλακτοκομικά και αυγά (25,3%)
έλαια και λίπη (20,4%)
φρούτα-γενικά (3,7%)
λαχανικά-γενικά (12,6%)
ζάχαρη – σοκολάτες – γλυκά – παγωτά (8,6%)
λοιπά τρόφιμα (12,9%)
καφέ – κακάο – τσάι (11,9%), μεταλλικό νερό – αναψυκτικά – χυμούς φρούτων (8,9%)
αλκοολούχα ποτά – μη σερβιριζόμενα (7,1%)
ένδυση και υπόδηση (10,9%).
Ενώ μεταξύ Νοεμβρίου και Οκτωβρίου φέτος συνεχίστηκαν οι ανατιμήσεις σε είδη διατροφής, όπως σε:
ψωμί (1,3%)
άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής (2,3%)
μοσχάρι (1,4%)
γιαούρτι (4,4%)
τυριά (2,8%)
ελαιόλαδο (3,2%)
φρούτα νωπά (3,4%)
λαχανικά κατεψυγμένα (4%)
χυμούς φρούτων (4,5%)
και αλκοολούχα ποτά – μη σερβιριζόμενα (0,7%).
Οπως προκύπτει, η ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» όπως καταγράφεται στα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ σημειώνει συνεχείς ανόδους για 18 μήνες (!), με την κυβέρνηση να λαμβάνει ένα μέτρο (το «καλάθι») κατά τον τελευταίο, χωρίς αποτελέσματα για τους πολίτες.
Παράλληλα, τα νοικοκυριά δυσκολεύονται όλο και περισσότερο, με το 55% να δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Ως φαίνεται, οι ανατιμήσεις έχουν πλήξει τρόφιμα που είναι απολύτως βασικά στην καθημερινή διατροφή των πολιτών, όπως το γάλα ή το ψωμί, ενώ ακόμη και σε προϊόντα που θεωρούνται τα πιο προσιτά της κατηγορίας τους, όπως, για παράδειγμα, το κοτόπουλο, που είναι το πιο φθηνό κρέας, οι τιμές παίρνουν διαρκώς την ανηφόρα.