Μακρινό «όνειρο» φαίνεται πως φαντάζουν για τους περισσότερους Έλληνες πολίτες οι φετινές καλοκαιρινές διακοπές καθώς η ακρίβεια έχει χτυπήσει «κόκκινο».
Οι περισσότεροι θα επιλέξουν να φιλοξενηθούν σε φίλους ή συγγενείς – εφόσον δεν διαθέτουν δικό τους εξοχικό κυρίως λόγω οικονομικής δυσχέρειας, σύμφωνα με έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ).
Το κύμα ανατιμήσεων σε αγαθά και υπηρεσίες έχει αυξήσει το budget του καλοκαιριού που για τα ελληνικά νοικοκυριά είναι δυσβάσταχτο.
Έτσι ένα επίσης μεγάλο ποσοστό όσων πάνε διακοπές θα προτιμήσει να μαγειρέψει εντός και δεν θα μείνει σε ξενοδοχεία.
Τα παραπάνω στοιχεία, προκύπτουν από την πανελλαδική έρευνα του ΣΕΛΠΕ την περίοδο 3-5 Ιουνίου 2022 σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες του κοινού για την αγορά των διακοπών του 2023.
Πιο συγκεκριμένα, το 26% των ερωτηθέντων θα φιλοξενηθεί σε κάποιο φιλικό ή συγγενικό εξοχικό σπίτι, το 22% θα διαμείνει σε κάποια εξοχική κατοικία, το 20% επιλέγει διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 9% διαμονή σε ξενοδοχεία (7% χωρίς διατροφή και 2% με πλήρη διατροφή).
Τέλος το 6% επιλέγει camping και το 6% επιλέγει ταξίδι στο εξωτερικό.
Για να μη «φουσκώσει» ο οικογενειακός προϋπολογισμός των διακοπών το 45% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι κατά τη διάρκεια των διακοπών μαγειρεύει συχνά, κάτι που σημαίνει ότι προσπαθεί να μειώσει τη δαπάνη της εστίασης.
Την ίδια στιγμή το 66% δηλώνει ότι επισκέπτεται συχνά καταστήματα τροφίμων όπως σουπερμάρκετ κάτι που δείχνει και πάλι μία τάση εξοικονόμησης χρημάτων, ενώ το 53% αγοράζει τοπικά προϊόντα.
Το 16% αγοράζει προϊόντα άλλων τύπων στις διακοπές του, είτε αναμνηστικά είδη, είτε λοιπά προϊόντα όπως ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα, παιχνίδια κ.λπ.
Κατά την ίδια έρευνα στο πλαίσιο συρρίκνωσης του budget για τις διακοπές η μέση δαπάνη για αγορές προϊόντων στις διακοπές εκτιμάται στα 230 ευρώ.
Από αυτά τα 118 ευρώ (δηλαδή το 51%) αφορούν αγορές τροφίμων εκτός εστίασης, όπως π.χ. αγορές από το σουπερμάρκετ, για μαγειρική στο κατάλυμα ή για απευθείας κατανάλωση π.χ. στην παραλία.
Τα 52 ευρώ αφορούν αγορές τουριστικών ειδών, όπως αναμνηστικά είδη και τα 59 ευρώ αγορές άλλων προϊόντων, όπως ρούχα, παπούτσια, παιχνίδια, κοσμήματα καθώς οι καταναλωτές εντάσσουν την αγοραστική εμπειρία στην καθημερινότητα των διακοπών τους.
Με βάση αυτά τα στοιχεία, η εγχώρια τουριστική δαπάνη από τον εσωτερικό τουρισμό εκτιμάται στα 380 εκατ. ευρώ.
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με τους ερωτηθέντες, η δαπάνη τους για τις φετινές διακοπές εκτιμάται ότι θα είναι μειωμένη κατά 15%.
Οι λόγοι για αυτήν τη μείωση και η σύγκρισή τους με το 2022 αποκαλύπτουν ότι ο περισσότερο αρνητικός παράγοντας είναι το μειωμένο εισόδημα λόγω των ανατιμήσεων των προϊόντων με αύξηση από 63% σε 69%, ακολουθεί το κόστος μεταφορικών με μείωση από 52% σε 43%, το αυξημένο κόστος διαμονής με αύξηση από 23% σε 38% και το μειωμένο εισόδημα λόγω κόστους ενέργειας με μείωση από 50% σε 37%.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι παρά τα προβλήματα λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, ένα σημαντικό κομμάτι του πληθυσμού θα κάνει διακοπές και σημαντικές αγορές τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, αλλά με μειωμένη δαπάνη.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.