Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), προχωρά στη δημιουργία μίας βάσης δεδομένων η οποία θα περιλαμβάνει στοιχεία μητρώου για όλα τα μηχανήματα πληρωμών POS της χώρας.
Με απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή, που θα εκδοθεί μέσα σε επόμενες ημέρες, οι εταιρείες εκκαθάρισης συναλλαγών θα πρέπει να ενημερώσουν την ΑΑΔΕ σχετικά με τα στοιχεία που έχουν για όσα POS που βρίσκονται στην αγορά, είτε σε επιχειρήσεις, είτε σε επαγγελματίες (παροχή υπηρεσιών κλπ).
Επιπρόσθετα, οι επιχείρησες και οι επαγγελματίες θα πρέπει να δηλώσουν στην εφορία εάν δουλεύουν με ελληνικά η «ξένα» μηχανήματα POS.
Είτε δηλαδή πρόκειται για ελληνικά POS είτε για μηχανήματα «εξωτερικού» η εφορία θα πρέπει να έχει πλήρη εικόνα σε ποιο ΑΦΜ αντιστοιχούν.
Eνόψει της διασύνδεσης των POS με τις ταμειακές μηχανές, η κυβέρνηση θεσμοθέτησε την υποχρέωση των παροχών υπηρεσιών πληρωμών μέσω κάρτας να συμμορφώνονται προς τις απαιτήσεις λειτουργίας και διασύνδεσης των POS με την ΑΑΔΕ και, αντίστοιχα, των επιχειρήσεων να χρησιμοποιούν POS που πληρούν τις προϋποθέσεις αυτές.
Προβλέπεται δε η υποβολή δήλωσης συμμόρφωσης από την πλευρά των παρόχων, η οποία θα δημοσιοποιείται στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ.
Η μη υποβολή της δήλωσης συνεπάγεται την παύση νόμιμης λειτουργίας των POS, καθώς και πρόστιμα έως 200.000 ευρώ για τους παρόχους και έως 10.000 ευρώ για τις επιχειρήσεις που εξακολουθούν να χρησιμοποιούν ακατάλληλα POS.
Σε αυτήν την λογική δημιουργείται και το Μητρώο των POS ώστε η ΑΑΔΕ να κάνει διασταυρώσεις και να βλέπει εάν το κάθε μηχάνημα POS αντιστοιχεί σε κάποια ταμειακή μηχανή.
Ο έλεγχος θα γίνεται σε 5 βήματα
Η προθεσμία για την διασύνδεση ταμειακών μηχανών με τα POS μεταφέρθηκε για τους πρώτους μήνες του 2024 λόγω… τεχνικών δυσκολιών.
Με το νέο σύστημα τα τερματικά αποδοχής καρτών πληρωμών (EFT POS), δεν θα επιτρέπεται να λειτουργούν αυτόνομα για χρεωστικές συναλλαγές, δηλαδή για πληρωμές με κάρτα, δεν θα επιτρέπεται να εισάγεται με πληκτρολόγηση στο POS το ποσό πληρωμής αλλά το ποσό θα βγαίνει από την ταμειακή μηχανή.
Με τα νέα δεδομένα ο έλεγχος θα γίνεται σε 5 βήματα:
1. H συναλλαγή ξεκινά από τον Φορολογικό Ηλεκτρονικό Μηχανισμό (ΦΗΜ), δηλαδή τις εξελιγμένες ταμειακές μηχανές για τις συναλλαγές λιανικής. Ο χειριστής (υπάλληλος ή καταστηματάρχης) επιλέγει «πληρωμή με κάρτα» και ο ΦΗΜ στέλνει σχετικό αίτημα στο σύστημα πληρωμών με κάρτες EFT/POS.
2. Το σύστημα EFT/POS επιβεβαιώνει αυτόματα στον Φορολογικό Μηχανισμό τη λήψη του αιτήματος, θέτοντάς τον σε αναμονή του αποτελέσματος.
3. Το POS συνδέεται στον Πάροχο Υπηρεσιών Πληρωμών (τράπεζα ή αντίστοιχη υπηρεσία πληρωμών) και λαμβάνει πληροφορία αν υπήρξε (α) «online έγκριση» ή (β) offline έγκριση ή (γ) απόρριψη offline ή (δ) διακοπή της συναλλαγής.
4. Το σύστημα EFT/POS αποκρίνεται στον ΦΗΜ με το τελικό αποτέλεσμα: απόρριψη ή έγκριση. Επιπλέον, ταυτόχρονα με την έγκριση, στέλνει και τα βασικά στοιχεία της συναλλαγής (όπως αριθμό συναλλαγής, κωδικό έγκρισης κ.λπ.) αλλά και δεδομένα για εκτύπωση της απόδειξης από τον ΦΗΜ, εφόσον αυτός το υποστηρίζει.
5. Ο Φορολογικός Μηχανισμός – ΦΗΜ επιβεβαιώνει τη λήψη του τελικού αποτελέσματος. Σε περίπτωση που η επιβεβαίωση αυτή, για οποιοδήποτε λόγο, δεν τεκμηριωθεί από το σύστημα EFT/POS, τότε το EFT/ POS δημιουργεί σχετική σήμανση για τη μη διεκπεραίωση της συναλλαγής από τον Φορολογικό Μηχανισμό.
Πέραν της διασύνδεσης και με στόχο το χτύπημα της φοροδιαφυγής το υπουργείο Οικονομικών προχωρά στην επέκταση της υποχρεωτικής εγκατάστασης των συσκευών ηλεκτρονικών χρεώσεων POS σχεδόν σε όλους του κλάδους ελευθέρων επαγγελματιών και επιχειρήσεων καθώς με βάση το ισχύον καθεστώς σήμερα απαλλάσσονται από την υποχρέωση να διαθέτουν POS δεκάδες κατηγορίες επαγγελμάτων όπως γυμναστήρια, φροντιστήρια, χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων, κινηματογράφοι, θέατρα, ενοικιάσεις οχημάτων, περίπτερα, ταξί κ.α.