Η Ελλάδα πρωταγωνιστεί στην ακρίβεια καυσίμων, καθώς είναι η χώρα με την πιο ακριβή βενζίνη, μακράν, της ΕΕ, σε σχέση με το κατά κεφαλήν εισόδημα των πολιτών της!
Σε απόλυτους αριθμούς είναι η τρίτη πιο ακριβή χώρα, αλλά με την Ολλανδία και την Δανία πιο πάνω από αυτήμ της οποίας οι κάτοικοι έχουν τετραπλάσια μηνιαία εισοδήματα σε σχέση με την οικονομικά κατεστραμμένη Ελλάδα!
Επιπλέον, οι τιμές στην Ελλάδα, τόσο με τους φόρους όσο και χωρίς αυτούς, είναι κατά πολύ υψηλότερες από τους μέσους όρους της Ευρωζώνης και της Ε.Ε. των 27.
Σύμφωνα με έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, υπάρχουν ενδείξεις για υψηλό βαθμό συγκέντρωσης στην αγορά διύλισης και ασθενή ανταγωνισμό μεταξύ των δύο εταιρειών διύλισης, με τις τιμές στα βασικά προϊόντα (αμόλυβδη και ντίζελ κίνησης) να είναι ουσιαστικά ταυτόσημες.
Επίσης, καταγράφηκε μέτριος προς χαμηλός βαθμός συγκέντρωσης στην αγορά χονδρικής και πιθανή συγκέντρωση σε τοπικό επίπεδο στα πρατήρια.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της 13ης Μαΐου, η μέση τιμή στην Ελλάδα μαζί με τους φόρους διαμορφώνεται στα 1,949 ευρώ το λίτρο, ενώ ο μέσος όρος στην Ευρωζώνη είναι 1,837.26 ευρώ και στην Ε.Ε. των 27 είναι 1,783.29 ευρώ.
Στην Ελλάδα, η βενζίνη των 95 οκτανίων πωλείται κατά 11,17 λεπτά ακριβότερα σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης και κατά 16,57 λεπτά το λίτρο σε σχέση με τον μέσο όρο της Ε.Ε. των 27.
Λίγο καλύτερη είναι η εικόνα στη σχετική κατάταξη χωρίς τους φόρους, αλλά και πάλι η Ελλάδα ξεπερνάει πολλές χώρες στη σχετική λίστα. Βρίσκεται στην 7η θέση με την τιμή να διαμορφώνεται στα 0,85643 ευρώ το λίτρο, ενώ ο μέσος όρος στην Ευρωζώνη είναι 0,84295 ευρώ και στην Ε.Ε. των 27 είναι στα 0,84243 ευρώ. Αξιοσημείωτο είναι ότι η τιμή χωρίς τους φόρους στην Κύπρο είναι πιο ακριβή από ό,τι στην Ελλάδα, διαμορφούμενη στα 0,87551 ευρώ.
Σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του κόστους έχουν οι φόροι και οι δασμοί, οι οποίοι στην Ελλάδα είναι σταθερά υψηλότεροι από τον μέσο όρο των ευρωπαϊκών χωρών. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα έχει την τέταρτη υψηλότερη φορολογική επιβάρυνση στην αμόλυβδη βενζίνη στην Ε.Ε., μετά την Ολλανδία, την Ιταλία και τη Βουλγαρία, ξεπερνώντας τον ευρωπαϊκό μέσο όρο κατά 20%.
Από την ανάλυση των δεδομένων για τη μέση τελική τιμή της βενζίνης από 15/1/2021 έως 15/7/2023 προκύπτει ότι ο ΕΦΚ και ο ΦΠΑ αποτελούν το 50%-60% της τελικής τιμής, ανάλογα με τη διεθνή τιμή.
Η τιμή του διυλιστηρίου αποτελεί το 30%-47% της τελικής τιμής καταναλωτή, ενώ το περιθώριο κέρδους των εταιρειών και των πρατηρίων κυμαίνεται μεταξύ 3% και 9%. Το βασικό συμπέρασμα από την ανάλυση αυτή είναι ότι η υπερφορολόγηση, ως επιλογή της πολιτείας, και η διεθνής τιμή είναι οι κύριοι λόγοι για τις υψηλές τιμές που πληρώνει ο καταναλωτής.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.