Σε ισχύ τίθεται το νέο πλαίσιο επιδότησης καυσίμων που είχε εξαγγείλει το οικονομικό επιτελείο.
Με τη δημοσίευση της ΚΥΑ για τo diesel, ξεκίνησε και η φάση της επιδότησης του πετρελαίου κίνησης κατά 15 λεπτά (12 λεπτά χωρίς ΦΠΑ) και η μείωση αναμένεται να γίνει από σήμερα ορατή στην αντλία.
Η επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης θα διαρκέσει έως το τέλος Απριλίου -υπάρχει, ωστόσο, πρόβλεψη για παράταση αν χρειαστεί, και δεν έχει όρια ποσοτικά, σε αντίθεση με το σύστημα που θα ισχύσει για τη βενζίνη. Να σημειωθεί ότι συγκεκριμένα για τους οδηγούς ταξί τον Απρίλιο θα δοθεί μια έξτρα ενίσχυση ύψους 200 ευρώ.
Η πλατφόρμα που έχει ανακοινωθεί για την επιδότηση των άλλων καυσίμων αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία σε περίπου 10 ημέρες από σήμερα. Μέσω της εφαρμογής, οι ιδιοκτήτες οχημάτων που έχουν οικογενειακό εισόδημα έως 30.000 ευρώ θα μπορούν να λάβουν έως 50 ευρώ επιδότηση για τα καύσιμα ενός οχήματος της νοικοκυριού.
Για τα αυτοκίνητα, η επιδότηση καυσίμου θα φτάσει τα 40 ευρώ για την ηπειρωτική χώρα και τα 50 ευρώ για τα νησιά. Για τις μοτοσικλέτες, η επιδότηση με την κάρτα καυσίμου θα είναι 30 και 35 ευρώ, αντιστοίχως. Το μέτρο επιδότησης καυσίμου θα ισχύσει για τρεις μήνες και για τα πρώτα 60 λίτρα καυσίμου (180 λίτρα για το τρίμηνο).
Η κάρτα καυσίμων και το μπόνους των 5 ευρώ
Το επίδομα καυσίμων θα πιστωθεί όταν ανοίξει η πλατφόρμα για αιτήσεις μέσω ειδικής εφαρμογής του gov.gr, ως εξής:
σε ψηφιακή χρεωστική κάρτα, που εκδίδεται ειδικά για τον σκοπό αυτόν από πιστωτικό ίδρυμα ή χρηματοπιστωτικό οργανισμό,
σε τραπεζικό λογαριασμό επιλογής του δικαιούχου.
Ο δικαιούχος, αφότου αυθεντικοποιηθεί με τους προσωπικούς κωδικούς του taxisnet, θα εισέρχεται στην εφαρμογή και θα αιτείται είτε την έκδοση της ψηφιακής χρεωστικής κάρτας και την πίστωση του ανωτέρω χρηματικού ποσού σε αυτήν, είτε την πίστωση στον τραπεζικό του λογαριασμό
Τα στοιχεία που χρειάζεται να έχετε για την αίτηση είναι επίσης:
διεύθυνση email,
αριθμός κινητού τηλεφώνου,
αριθμός προσωπικού τραπεζικού λογαριασμού
Οι καταναλωτές που θα επιλέξουν το smartphone τους για την ψηφιακή κάρτα καυσίμων και δεν πιστωθεί το ποσό στον λογαριασμό τους, έχουν ένα μπόνους 5 ευρώ. Ωστόσο, έχει και ημερομηνία λήξης η χρήση της.
Όπως αναφέρεται στο ΦΕΚ, η ψηφιακή χρεωστική κάρτα «καίγεται» εάν δεν χρησιμοποιηθεί έως και τις 31 Ιουλίου 2022. Μετά από αυτήν την ημερομηνία η κάρτα καταργείται και το ποσό της έκπτωσης που απέμενε δεν θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί.
Στην ΚΥΑ για την επιδότηση του πετρελαίου κίνησης επισημαίνονται τα εξής:
Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η ΚΥΑ 44010 ΕΞ 2022 σχετικά με τη χορήγηση επιδότησης πετρελαίου κίνησης
Η απόφαση προβλέπει αναλυτικά :
Άρθρο 1
Ορισμοί
Για τους σκοπούς της παρούσας ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:
α. «Πετρέλαιο κίνησης»: το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης ντίζελ (gas-oil, diesel-oil) που χρησιμοποιείται ως καύσιμο κινητήρων, της παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 3054/2002, εξαιρουμένου του πετρελαίου κίνησης που δεν φορολογείται ή δεν διατίθεται στην εσωτερική αγορά.
β. «Διυλιστήρια»: οι κάτοχοι άδειας διύλισης πετρελαιοειδών προϊόντων.
γ. «Εισαγωγείς καυσίμων»: οι κάτοχοι άδειας εισαγωγής πετρελαιοειδών προϊόντων, εξαιρουμένων των διυλιστηρίων.
δ. «Εταιρίες εμπορίας καυσίμων»: οι κάτοχοι άδειας εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων, εξαιρουμένων των διυλιστηρίων.
ε. «Πρατήρια καυσίμων»: οι κάτοχοι άδειας λειτουργίας πρατηρίων υγρών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένου των κοινοπραξιών πρατηρίων υγρών καυσίμων και υγραερίου κίνησης και των προμηθευτικών συνεταιρισμών πρατηρίων, εξαιρουμένων των διυλιστηρίων, των εισαγωγέων καυσίμων και των εταιριών εμπορίας καυσίμων.
στ. «Βιομηχανικοί πελάτες»: οι εγχώριες επιχειρήσεις κάθε μορφής, που προμηθεύονται καύσιμο απευθείας από τα διυλιστήρια ή τις εταιρείες εμπορίας.
ζ. «Τελικοί καταναλωτές»: τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που προμηθεύονται καύσιμο είτε από τα πρατήρια καυσίμων, είτε από τα διυλιστήρια ή από τις εταιρίες εμπορίας.
Άρθρο 2
Σκοπός – Πεδίο Εφαρμογής
1. Σκοπός της παρούσας απόφασης είναι o καθορισμός του μηχανισμού της επιδότησης του πετρελαίου κίνησης, το ύψος και η διάρκεια χορήγησης της επιδότησης, ο τρόπος υπολογισμού αυτής καθώς και ο καθορισμός του μηχανισμού εκκαθάρισης βάσει των ποσοτήτων πετρελαίου κίνησης που διατίθενται στην εσωτερική αγορά από τα διυλιστήρια, τις εταιρείες εμπορίας, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με τη χορήγηση της ανωτέρω επιδότησης.
2. Δικαιούχοι της επιδότησης είναι τα διυλιστήρια και οι εισαγωγείς καυσίμων. Οι δικαιούχοι του προηγουμένου εδαφίου δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά.
Άρθρο 3
Ύψος και Διάρκεια Χορήγησης Επιδότησης -Τρόπος υπολογισμού της επιδότησης
1. Το ύψος της επιδότησης ανέρχεται στο ποσό των 0,12 € προ ΦΠΑ ανά λίτρο πετρελαίου κίνησης που διατίθεται στην εσωτερική αγορά από τους δικαιούχους του άρθρου 2 από την 1η έως και την 30η Απριλίου 2022.
2. Για τα διυλιστήρια η επιδότηση υπολογίζεται επί τη βάσει των ποσοτήτων (λίτρων) πετρελαίου κίνησης που αναγράφονται στα τιμολόγια πώλησης προς τις εταιρίες εμπορίας καυσίμων εσωτερικής αγοράς, τα πρατήρια καυσίμων και τους βιομηχανικούς πελάτες. Η έκπτωση λόγω επιδότησης θα πρέπει να εμφανίζεται σε ξεχωριστό πεδίο επί όλων των σχετικών τιμολογίων. Σε περίπτωση που οι εταιρίες εμπορίας καυσίμων προμηθευτούν από τα διυλιστήρια εντός του μηνός Απριλίου περισσότερα καύσιμα από αυτά που θα διαθέσουν οι ίδιες σε άλλες εταιρίες εμπορίας καυσίμων, στα πρατήρια καυσίμων και τους βιομηχανικούς πελάτες εντός του ιδίου μηνός, βάσει τιμολογίων, τότε το ποσό της έκπτωσης λόγω επιδότησης επί των λίτρων που δεν διέθεσαν επιστρέφεται από τις εταιρίες εμπορίας στα διυλιστήρια, σύμφωνα με τον μηχανισμό εκκαθάρισης του άρθρου 4.
3. Για τους εισαγωγείς καυσίμων, η επιδότηση υπολογίζεται επί τη βάσει των ποσοτήτων (λίτρων) πετρελαίου κίνησης από εισαγωγή, που αναγράφονται στα τιμολόγια πώλησης προς τις λοιπές εταιρίες εμπορίας καυσίμων εσωτερικής αγοράς, τα πρατήρια καυσίμων και τους βιομηχανικούς πελάτες. Η έκπτωση θα πρέπει να εμφανίζεται σε ξεχωριστό πεδίο επί όλων των σχετικών τιμολογίων. Σε περίπτωση που οι λοιπές εταιρίες εμπορίας καυσίμων προμηθευτούν από τους εισαγωγείς καυσίμων εντός του μηνός Απριλίου περισσότερα καύσιμα από αυτά που θα διαθέσουν οι ίδιες σε άλλες εταιρίες εμπορίας καυσίμων, στα πρατήρια καυσίμων και τους βιομηχανικούς πελάτες εντός του ιδίου μηνός, βάσει τιμολογίων, τότε το ποσό της έκπτωσης επί των λίτρων που δεν διέθεσαν επιστρέφεται από τις λοιπές εταιρίες εμπορίας στους εισαγωγείς καυσίμων, σύμφωνα με τον μηχανισμό εκκαθάρισης του άρθρου 4.
4. Σε περίπτωση που έχουν διατεθεί ποσότητες καυσίμων από τα διυλιστήρια ή τους εισαγωγείς καυσίμων κατά τον μήνα Απρίλιο και έχουν τιμολογηθεί πριν την δημοσίευση της παρούσας χωρίς έκπτωση, για τα καύσιμα αυτά εκδίδεται πιστωτικό και νέο χρεωστικό τιμολόγιο και παρέχεται η σχετική έκπτωση.
5. Η ενίσχυση της παρ. 1 χορηγείται άπαξ για το πετρέλαιο κίνησης στους δικαιούχους του άρθρου 2. Το πετρέλαιο κίνησης δεν δύναται να επιδοτηθεί εκ νέου και αθροιστικά κατά την διάθεση του στην εσωτερική αγορά προς τους τελικούς καταναλωτές.
Άρθρο 4
Μηχανισμός εκκαθάρισης της επιδότησης
1. Για τον προσδιορισμό των επιδοτούμενων λίτρων προς τα διυλιστήρια εφαρμόζεται ο ακόλουθος μηχανισμός εκκαθάρισης:
Τα συνολικά λίτρα που επιδοτούνται προς τα διυλιστήρια αποτελούν το άθροισμα των λίτρων καυσίμων που τιμολογούνται εντός Απριλίου 2022 (α) από τα διυλιστήρια προς τα πρατήρια καυσίμων της εσωτερικής αγοράς, (β) από τα διυλιστήρια προς τους βιομηχανικούς πελάτες και (γ) από τα διυλιστήρια προς τις εταιρίες εμπορίας καυσίμων για την διάθεση τους στην εσωτερική αγορά και αφαιρουμένων των λίτρων που δεν διατέθηκαν στην εσωτερική αγορά από τις εταιρείες εμπορίας.
Αναφορικά με τα λίτρα καυσίμων που τιμολογούνται εντός Απριλίου 2022 προς τις εγχώριες εταιρίες εμπορίας καυσίμων, σε περίπτωση που οι εταιρίες εμπορίας καυσίμων διαθέσουν λιγότερα λίτρα εντός του μηνός προς τα πρατήρια καυσίμων της εσωτερικής αγοράς, τους βιομηχανικούς πελάτες της εσωτερικής αγοράς και τις λοιπές εταιρίες εμπορίας καυσίμων της εσωτερικής αγοράς, σε σχέση με αυτά που προμηθεύτηκαν από τα διυλιστήρια, τα επιδοτούμενα λίτρα απομειώνονται αντιστοίχως έως τον αριθμό των λίτρων που διατέθηκαν στα πρατήρια καυσίμων της εσωτερικής αγοράς, τους βιομηχανικούς πελάτες και τις λοιπές εταιρίες εμπορίας καυσίμων της εσωτερικής αγοράς, από αυτές. Σε αυτή την περίπτωση η εταιρία εμπορίας υποχρεούται να επιστρέψει στο διυλιστήριο την επιδότηση επί των επιπλέον λίτρων που προμηθεύτηκε και δεν διέθεσε στην εσωτερική αγορά.
Οι εταιρίες εμπορίας καυσίμων που συναλλάσσονται με κάθε διυλιστήριο καταθέτουν εντός 10 ημερών από την παρέλευση του μηνός της επιδότησης στο διυλιστήριο συγκεντρωτικές καταστάσεις πωλήσεων πετρελαίου κίνησης που διέθεσαν προς άλλες εταιρίες εμπορίας καυσίμων της εσωτερικής αγοράς, τα πρατήρια καυσίμων της εσωτερικής αγοράς και τους βιομηχανικούς πελάτες της εσωτερικής αγοράς κατά το διάστημα της επιδότησης, με σχετική βεβαίωση του ορκωτού ελεγκτή-λογιστή της εταιρίας εμπορίας. Σε περίπτωση που μια εταιρία εμπορίας καυσίμων έχει προμηθευτεί καύσιμα από διαφορετικά διυλιστήρια ή εισαγωγείς καυσίμων υποχρε-ούται να καταθέσει διαφορετικές καταστάσεις πωλή-σεων επί των καυσίμων που διέθεσε προς τα πρατήρια καυσίμων της εσωτερικής αγοράς, τους βιομηχανικούς πελάτες και τις λοιπές εταιρίες εμπορίας καυσίμων της εσωτερικής αγοράς σε κάθε διυλιστήριο και εισαγωγέα καυσίμων, διαμοιράζοντάς αυτά ανάλογα με το διυλιστήριο ή τον εισαγωγέα καυσίμων που προέρχεται το καύσιμο που διέθεσε.
2. Για τον προσδιορισμό των επιδοτούμενων λίτρων προς τους εισαγωγείς καυσίμων εφαρμόζεται ο ακόλουθος μηχανισμός εκκαθάρισης:
Τα συνολικά λίτρα που επιδοτούνται προς τους εισαγωγείς καυσίμων αποτελούν το άθροισμα των λίτρων καυσίμων από εισαγωγή που τιμολογούνται εντός Απριλίου 2022 (α) από τους εισαγωγείς καυσίμων προς τα πρατήρια καυσίμων της εσωτερικής αγοράς, (β) από τους εισαγωγείς καυσίμων προς τους βιομηχανικούς πελάτες και γ) από τους εισαγωγείς καυσίμων προς τις λοιπές εταιρίες εμπορίας καυσίμων για διάθεση στην εσωτερική αγορά και αφαιρουμένων των λίτρων που δεν διατέθηκαν από τις εταιρίες εμπορίας στην εσωτερική αγορά Αναφορικά με τα λίτρα καυσίμων που τιμολογούνται εντός Απριλίου 2022 προς τις λοιπές εταιρίες εμπορίας καυσίμων, σε περίπτωση που οι εταιρίες εμπορίας καυσίμων διαθέσουν λιγότερα λίτρα εντός του μηνός προς τα πρατήρια καυσίμων της εσωτερικής αγοράς, τους βιομηχανικούς πελάτες και τις λοιπές εταιρίες εμπορίας καυσίμων, σε σχέση με αυτά που προμηθεύτηκαν από τους εισαγωγείς καυσίμων, τα επιδοτούμενα λίτρα απομειώνονται αντιστοίχως έως τον αριθμό των λίτρων που διατέθηκαν στα πρατήρια καυσίμων της εσωτερικής αγοράς, τους βιομηχανικούς πελάτες της εσωτερικής αγοράς και τις λοιπές εταιρίες εμπορίας καυσίμων της εσωτερικής αγοράς από αυτές. Σε αυτή την περίπτωση η εταιρία εμπορίας καυσίμων υποχρεούται να επιστρέψει στον εισαγωγέα καυσίμων την επιδότηση επί των επιπλέον λίτρων που προμηθεύτηκε και δεν διέθεσε στην εσωτερική αγορά.
Οι εταιρίες εμπορίας καυσίμων που συναλλάσσονται με κάθε εισαγωγέα καυσίμων καταθέτουν εντός 10 ημερών από την παρέλευση του μηνός της επιδότησης στον εισαγωγέα καυσίμων συγκεντρωτικές καταστάσεις πωλήσεων πετρελαίου κίνησης που διέθεσαν προς λοιπές εταιρίες εμπορίας καυσίμων της εσωτερικής αγοράς, τα πρατήρια καυσίμων της εσωτερικής αγοράς και τους βιομηχανικούς πελάτες της εσωτερικής αγοράς κατά το διάστημα της επιδότησης, με σχετική βεβαίωση του ορκωτού ελεγκτή-λογιστή της εταιρίας εμπορίας. Σε περίπτωση που μια εταιρία εμπορίας καυσίμων έχει προμηθευτεί καύσιμα από διαφορετικά διυλιστήρια ή εισαγωγείς καυσίμων, υποχρεούται να καταθέσει διαφορετικές καταστάσεις πωλήσεων επί των καυσίμων που διέθεσε προς τα πρατήρια καυσίμων της εσωτερικής αγοράς, τους βιομηχανικούς πελάτες της εσωτερικής αγοράς και τις λοιπές εταιρίες εμπορίας καυσίμων της εσωτερικής αγοράς σε κάθε διυλιστήριο και εισαγωγέα καυσίμων, διαμοιράζοντάς αυτά ανάλογα με το διυλιστήριο ή τον εισαγωγέα καυσίμων που προέρχεται το καύσιμο που διέθεσε.
Άρθρο 5
Μετακύλιση της επιδότησης στους τελικούς καταναλωτές
1. Η επιδότηση της παρ. 2 μετακυλίεται πλήρως στους τελικούς καταναλωτές της εσωτερικής αγοράς σε συμμόρφωση και με τους κανόνες των κρατικών ενισχύσεων.
2. Η επιδότηση που λαμβάνει ο τελικός καταναλωτής εκφράζεται ως το γινόμενο της ποσότητας κατανάλωσης πετρελαίου κίνησης επί του ύψους της επιδότησης ανά λίτρο, προσαυξανόμενο με το ΦΠΑ, και διαπιστώνεται
από την σύγκριση των περιθωρίων κερδών, με βάση τα προβλεπόμενα της υπ’ αρ. 30290/2022 απόφασης (Β’1329).
3. Οι επιδοτούμενες ποσότητες πετρελαίου κίνησης, δύναται να διατεθούν από τα πρατήρια καυσίμων και καταναλωθούν από τους τελικούς καταναλωτές και πέραν του μηνός Απριλίου 2022 εφόσον υπάρχουν ποσότητες στην αγορά οι οποίες διατέθηκαν από τους δικαιούχους της παρ. 2 με μειωμένη κατά το ποσό της επιδότησης τιμή, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 3.
Άρθρο 6
Διαδικασία Καταβολής της επιδότησης
1. Τα διυλιστήρια αποστέλλουν εντός 20 ημερών από την παρέλευση του μηνός της επιδότησης στην Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών, με σχετική βεβαίωση του ορκωτού ελεγκτή – λογιστή του διυλιστηρίου, το αίτημα για πληρωμή της ενίσχυσης επί των λίτρων που διέθεσαν και τιμολόγησαν, συμπεριλαμβανομένων των συγκεντρωτικών καταστάσεων πωλήσεων πετρελαίου κίνησης που διέθεσαν οι ίδιες και των συγκεντρωτικών καταστάσεων πωλήσεων που τους απεστάλησαν από τις εταιρίες εμπορίας καυσίμων, υπολογίζοντας τυχόν απομείωση αυτών, βάσει των τιμολογήσεων των εταιριών εμπορίας προς τα πρατήρια καυσίμων της εσωτερικής αγοράς και τους βιομηχανικούς πελάτες, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 4.
2. Οι εισαγωγείς καυσίμων αποστέλλουν εντός 20 ημερών από την παρέλευση του μηνός της επιδότησης στην Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών, με σχετική βεβαίωση του ορκωτού ελεγκτή-λογιστή της εταιρίας εισαγωγής καυσίμων, το αίτημα για πληρωμή της ενίσχυσης επί των λίτρων που διέθεσαν και τιμολόγησαν εντός του μηνός, συμπεριλαμβανομένων των συγκεντρωτικών καταστάσεων πωλήσεων πετρελαίου κίνησης που διέθεσαν οι ίδιοι και των συγκεντρωτικών καταστάσεων πωλήσεων που τους απεστάλησαν από τις εταιρίες εμπορίας καυσίμων, υπολογίζοντας τυχόν απομείωση αυτών, βάσει των τιμολογήσεων των εταιριών εμπορίας προς τα πρατήρια καυσίμων της εσωτερικής αγοράς και τους βιομηχανικούς πελάτες, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 4.
3. Η ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών προβαίνει σε εκκαθάριση και πληρωμή της επιδότησης με τα ανωτέρω δικαιολογητικά, καθώς και οποιοδήποτε περαιτέρω παραστατικό καθίσταται αναγκαίο, σύμφωνα με τα άρθρα 91 και 92 του ν. 4270/2014 και τα άρθρα 75 έως 91 του ν. 4446/2016.
4. Η επιδότηση καταβάλλεται στους δικαιούχους, το αργότερο μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από την διάθεση των καυσίμων στην εσωτερική αγορά από τα διυλιστήρια και τους εισαγωγείς καυσίμων.
Άρθρο 7
Έναρξη ισχύος
1. Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.