«Εκρηκτικές» είναι οι αυξήσεις που έχουν σημειωθεί τον τελευταίο έναν χρόνο σε βασικά προϊόντα, με αποτέλεσμα ο οικογενειακός προϋπολογισμός να «τινάζεται» στον αέρα.
Οι τιμές φαίνεται πως έχουν επιβαρύνει πολύ τα ελληνικά νοικοκυριά και πλέον οι καταναλωτές μετρούν το καθετί που βάζουν στο καλάθι τους κατά την επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ.
Ενδεικτικά, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το διάστημα Ιούνιος 2022-Ιούνιος 2023 τα γαλακτοκομικά που αποτελούν βασικά προϊόντα καθώς και τα αυγά σημείωσαν αύξηση 15,30%, ενώ η ζάχαρη, τα γλυκά, οι σοκολάτες και τα παγωτά αυξήθηκαν κατά 10,90%.
Ακολούθως, κατά το ίδιο διάστημα, η τιμή του καφέ, του κακάο και του τσαγιού ανέβηκαν κατά 10,50% με τα αναψυκτικά και τους χυμούς φρούτων να κοστίζουν 13,20% περισσότερο.
Ανοδική πορεία στην τιμή σημείωσαν τα κρέατα και τα ψάρια με το ποσοστό να φτάνει το 11,40% και το 6,70% αντίστοιχα.
Πληθωρισμός: Στο 1,8% υποχώρησε τον Ιούνιο – Αυξήσεις «φωτιά» στα τρόφιμα
Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του μηνός Ιουνίου 2023 με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουνίου 2022 προέκυψε αύξηση 1,8% έναντι αύξησης 12,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2022 με το 2021.
Ο Γενικός Δείκτης Τιμών κατά τον μήνα Ιούνιο 2023, σε σύγκριση με τον Μάιο 2023 παρουσίασε αύξηση 0,6%, έναντι αύξησης 1,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος πληθωρισμός του δωδεκαμήνου Ιουλίου 2022 – Ιουνίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Ιουλίου 2021 – Ιουνίου 2022, παρουσίασε αύξηση 7% έναντι αύξησης 6,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Ιουλίου 2021 – Ιουνίου 2022 με το δωδεκάμηνο Ιουλίου 2020 – Ιουνίου 2021.
Η αύξηση του πληθωρισμού κατά 1,8% τον μήνα Ιούνιο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο πληθωρισμό του Ιουνίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
• 12,2% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
• 3,4% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 5,9% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 7,6% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 7,7% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
• 3,6% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
• 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 6,3% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 4,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.