Κάθε ρεκόρ «σπάνε» οι ανατιμήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ, με τους καταναλωτές πλέον να βγάζουν με το ζόρι τα έξοδα του μήνα, και να προμηθεύονται τρόφιμα με το «δελτίο».
Τρόφιμα όπως η ζάχαρη και το λάδι, κατέγραψαν αύξηση «φωτιά» πάνω από 20% «τινάζοντας στον αέρα» τον προϋπολογισμό.
Πόσο ανέβηκαν οι τιμές στα τρόφιμα
Αναλυτικά:
Στα κρέατα:
Στα γαλακτοκομικά:
Επίσης:
Σούπερ μάρκετ: Πιο ακριβή η Ελλάδα από την Πορτογαλία
Φθηνότερο από χώρες όπως Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία και Ισπανία αλλά ακριβότερο από την Πορτογαλία είναι ένα καλάθι προϊόντων σούπερ μάρκετ σύμφωνα με τα συμπεράσματα μελέτης του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Η μελέτη του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) συγκρίνει τιμές που βασίζονται σε στοιχεία από πλατφόρμες σύγκρισης τιμών σε κάθε χώρα, αλλά και σε τιμοληψίες από αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε τυπικό καλάθι προϊόντων του νοικοκυριού του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σούπερ μάρκετ) στην Ελλάδα, τον Σεπτέμβριο 2023 και αντίστοιχα στη Γαλλία, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Ισπανία, στην Ιταλία και στην Πορτογαλία.
Σημειώνεται ότι η σύγκριση τιμών γίνεται με και χωρίς την αξία του ΦΠΑ, ο οποίος διαφέρει σε κάθε χώρα.
Αναλυτικότερα, συγκρίθηκαν οι τιμές σε συνολικά 44 κατηγορίες προϊόντων και συγκεκριμένα 20 υποκατηγορίες προϊόντων που συνθέτουν ένα τυπικό καλάθι αγορών, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί στη συγκεκριμένη επαναλαμβανόμενη έρευνα από το 2012 έως σήμερα.
Επιπλέον, 19 υποκατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται στο καλάθι του νοικοκυριού από τον Νοέμβριο 2022 και πέντε επιπλέον υποκατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται στο καλάθι του νοικοκυριού από τον Μάρτιο 2023.
Αυτές οι υποκατηγορίες προϊόντων εξετάζονται από ένα σημαντικό δείγμα άνω των 5.000 τιμών προϊόντων και 30 διαφορετικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ στις έξι χώρες συνολικά, για να υπολογισθούν οι μέσες τιμές με δειγματοληψίες από έγκυρα site σύγκρισης τιμών σε Ελλάδα και εξωτερικό, αλλά και από αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Τα στοιχεία περιλαμβάνουν τόσο τιμές προϊόντων σε προσφορά, όσο και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε κάθε χώρα.
Φθηνότερο κατά 6% το καλάθι στην Πορτογαλία από την Ελλάδα
Ειδικότερα, η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών δείχνει ότι τρεις ευρωπαϊκές χώρες έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα (18% η Γαλλία, 11% το Ηνωμένο Βασίλειο, 12% η Ιταλία), η Ισπανία είναι στα ίδια επίπεδα με την Ελλάδα, ενώ η Πορτογαλία είναι φθηνότερη κατά 6% από τη χώρα μας.
Η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρέσουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα για να γίνουν αντιληπτές οι πραγματικές τιμές των προϊόντων σούπερ μάρκετ. Η σύγκριση των καλαθιών σε αυτή την περίπτωση δείχνει ότι οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα και συγκεκριμένα η Γαλλία κατά 26%, το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 20%, η Ιταλία κατά 20%, η Ισπανία κατά 7%, ενώ η Πορτογαλία παραμένει φθηνότερη κατά 5%.
Αυτό, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, είναι αποτέλεσμα της διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά). Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ είναι 13%. Ο ΦΠΑ είναι σημαντικά υψηλότερος από το Ηνωμένο Βασίλειο (0% ή 5%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 4%), την Πορτογαλία (13% και 6%), την Ιταλία (5% και 4%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ.
Ο υψηλός ΦΠΑ στην Ελλάδα
Η βασική διαφορά είναι ότι τρόφιμα που στην Ελλάδα υπάγονται στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ με 24% στις υπόλοιπες χώρες υπάγονται στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, ο οποίος είναι και χαμηλότερος του ελληνικού με 6%, 5,5%, 4% ή ακόμα και 0%. Σημειώνεται ότι η επίδραση ειδικών φόρων κατανάλωσης (πχ καφές) δεν είναι δυνατόν να συνυπολογιστεί στα παραπάνω στοιχεία.
Πέρα από τον ΦΠΑ, παράγοντες που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όταν συγκρίνονται τιμές ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες είναι:
Τα μέτρα που ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας:
Στα σούπερ μάρκετ θα μπει ειδική σήμανση στα προϊόντα με μείωση τιμής κατά τουλάχιστον 5% για διάστημα κατ΄ ελάχιστον 6 μηνών. Οι μειώσεις αυτές θα πρέπει να είναι πάνω και πέρα από τις προσφορές και τις εκπτώσεις. Ως τιμή αναφοράς λαμβάνεται η τιμή ραφιού μέχρι χθες. Αν κάποια εταιρεία δηλώσει ψευδώς ότι προχώρησε σε μείωση το πρόστιμο θα είναι 20.000 ευρώ ανά κωδικό προϊόντος. Βέβαια, πρόκειται για μειώσεις σε εθελοντική βάση από τις εταιρείες.
Αυστηρός έλεγχος προμηθευτών και όλης της εφοδιαστικής αλυσίδας. Σούπερ μάρκετ με ετήσιο τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να κοινοποιούν τους τιμοκαταλόγους των προμηθευτών για να εντοπίζονται αμέσως τα προϊόντα με ανατιμήσεις για να διενεργούνται άμεσα έλεγχοι από τη ΔΙΜΕΑ.
Τα σούπερ μάρκετ με κύκλο εργασιών άνω των 90 εκατ. ευρώ υποχρεούνται να κοινοποιούν τις τιμές λιανικής στα φρούτα και λαχανικά. Θα δημοσιεύονται στο e-katanalotis και θα δημοσιοποιούνται από το υπουργείο Ανάπτυξης.
Αναβαθμίζεται το σύστημα καταγγελιών στο 1520. Ενεργοποιείται εφαρμογή για υποβολή καταγγελιών μέσω κινητών τηλεφώνων.
Ειδικά για την εφαρμογή στα κινητά διευκρινίστηκε από τον ΓΓ Καταναλωτή και Εμπορίου Σωτήρη Αναγνωστόπουλο ότι θα δίνεται η δυνατότητα να παρέχεται οπτικό και βίντεοληπτικό υλικό που θα επισημαίνονται χρονικά και θα γεωεντοπίζεται μέσω GPS.
Όπως διευκρίνισε ο κ.Σκρέκας τα μέτρα θα νομοθετηθούν με το πρώτο διαθέσιμο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στη Βουλή.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.