Σοκ παθαίνουν οι Έλληνες πολίτες όταν πηγαίνουν στα πρατήρια βενζίνης, καθώς η τιμή της έχει ξεπεράσει πλέον τα 2 ευρώ και όπως όλα δείχνουν θα ανεβεί ακόμα περισσότερο.
Σύμφωνα με το παρατηρητήριο τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης, οι τιμές της αμόλυβδης έχουν ξεπεράσει ήδη το 2,10 ευρώ το λίτρο ενώ υπάρχουν φόβοι ότι οι τιμές θα προσεγγίσουν τα 2,5 ευρώ.
Τι γίνεται στην Κύπρο
Τη στιγμή που οι τιμές στα καύσιμα στην Κύπρο καταγράφουν άνοδο ρεκόρ η ολομέλεια της Βουλής ψήφισε με τη διαδικασία του κατεπείγοντος ομόφωνα νόμο για τη μείωση του φόρου με έναρξη ισχύος της μείωσης από την 8η Μαρτίου έως και την 1η Ιουνίου ώστε να περιοριστεί η άνοδος των τιμών για τους Κύπριους καταναλωτές.
Η μείωση του φόρου κατανάλωσης θα είναι 7 σεντ το λίτρο στη βενζίνη και το diesel, η οποία αυξάνεται στα 8,3 σεντ το λίτρο συμπεριλαμβανομένου και του ΦΠΑ. Παράλληλα, μειώνεται και ο φόρος κατανάλωσης για το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 6,4 σεντ συμπεριλαμβανομένου και του ΦΠΑ.
Να τονίσουμε πως η μέση τιμή της αμόλυβδης 95 oκτανίων τιμής ανά λίτρο στην Κύπρο κοστίζει 1,442 ευρώ με το φθηνότερο πρατήριο να την πουλάει 1,383 ευρώ και το ακριβότερο έναντι 1,486 ευρώ το λίτρο.
Αντίστοιχα η μέση τιμή του λίτρου για την αμόλυβδη βενζίνης των 98 oκτανίων ανέρχεται σε 1,511 ευρώ και το φθηνότερο πρατήριο την διαθέτει έναντι 1,406 ευρώ και το ακριβότερο έναντι 1,564 ευρώ το λίτρο.
Τέλος η μέση τιμή πώλησης στο diesel κίνησης κυμαίνεται σε 1,499 ευρώ το λίτρο καθώς το φθηνότερο πρατήριο το πουλά έναντι 1,439 ευρώ και το ακριβότερο έναντι 1,545 ευρώ το λίτρο.
Οι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης και ΦΠΑ στην Κύπρο είναι ούτως ή άλλως χαμηλότεροι από τους αντίστοιχους στην Ελλάδα ωστόσο θα πρέπει να τονίσουμε ότι η Κύπρος προμηθεύεται καύσιμα από την Ελλάδα και το Ισραήλ.
Σύμφωνα με την έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών προς την Ολομέλεια της Βουλής στόχος της μείωσης είναι υπάρξει ελάφρυνση του οικονομικού κόστους με το οποίο επιβαρύνεται το καταναλωτικό κοινό και οι επιχειρήσεις, στο πλαίσιο προώθησης πολιτικών άμβλυνσης των επιπτώσεων από την Ουκρανική κρίση και δη στις τιμές των καυσίμων.
Με βάση την Έκθεση ο νόμος προβλέπει μείωση του συντελεστή έναντι των κλάσεων 1), 2), 3) και 4) από €429,00 τα 1000 λίτρα σε €359,00 τα 1000 λίτρα, μείωση του συντελεστή έναντι των κλάσεων 6), και 10) από €400,00 τα 1000 λίτρα σε €330,00 τα 1000 λίτρα και μείωση του συντελεστή έναντι των κλάσεων 7), 9), 11) και 13) από €74,73 τα 1000 λίτρα σε €21,00 τα 1000 λίτρα.
Στην Ελλάδα η κυβέρνηση Κ.Μητσοτάκη αρνείται να μειώσει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης καυσίμων και χρησιμοποιεί διαρκώς διάφορες δικαιολογίες. Προσφάτως ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης είχε πει ότι δεν το κάνει γιατί οι «φτωχοί» δεν έχουν αυτοκίνητο, ενώ χθες ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης υποστήριξε ότι εάν μειωνόταν ο φόρος θα αυξανόταν το ποσό που θα πλήρωναν οι Έλληνες στις πιστωτικές τους κάρτες και στη συνέχεια φυσικά πρότεινε να κάνουμε τον σταυρό μας.
Σύμφωνα με την Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδα η τιμή της βενζίνης χωρίς τους φόρους στην Ελλάδα είναι 0,60 ευρώ, ενώ του πετρελαίου 0,45 ευρώ.