Στο «μικροσκόπιο» των ευρωπαϊκών Αρχών βρίσκονται 576 «influencers», εκ των οποίων οι 20 είναι Έλληνες, για τις διαφημιστικές τους αναρτήσεις στα social media.
Συγκεκριμένα, οι Έλληνες «influencers» τις επόμενες ημέρες θα λάβουν ένα «ραβασάκι» από το Υπ.Ανάπτυξης με το οποίο θα ενημερώνονται για τις πρακτικές που πρέπει να αλλάξουν, ώστε να μην βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμα εξαιτίας παραπλανητικών posts.
Ειδικότερα, τα posts που αναρτούν στα Social Media θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένα σύμφωνα με όσα προβλέπει η ευρωπαϊκή καταναλωτική νομοθεσία.
Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει καμία διαρροή σχετικά με τα ονόματα των «influencers»που θα πάρουν τη συγκεκριμένη επιστολή.
Ωστόσο, από τον έλεγχο που διενεργήθηκε στους Έλληνες «influencers» προκύπτει μεταξύ άλλων ότι ενώ το 100% ασκεί εμπορική δραστηριότητα, μόνο το 25% – και όχι πάντα με απόλυτα ξεκάθαρο τρόπο – γνωστοποιεί στον καταναλωτή ότι το περιεχόμενο των αναρτήσεων έχει εμπορικό σκοπό (π.χ. περιλαμβάνει διαφημίσεις).
Παράλληλα, 1 στους 2 «influencers» στην Ελλάδα (ήτοι ποσοστό 50%) δεν παρέχουν σαφή ενημέρωση στον καταναλωτή σχετικά με την εμπορική τους ταυτότητα, ενώ από εκείνους που διατηρούν δικές τους ιστοσελίδες πώλησης, το 50% δηλώνει ότι είναι εγγεγραμμένοι στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ).
Στην επιστολή που θα λάβουν οι 20 Έλληνες «influencers» από το Υπουργείο Ανάπτυξης:
- επισημαίνονται η νομοθεσία της Ε.Ε. καθώς και το δίκαιο για την προστασία του καταναλωτή στην Ελλάδα που ισχύουν στις περιπτώσεις των εμπορικών επικοινωνιών όλων των «influencers»
- υπογραμμίζονται τα σημεία στις αναρτήσεις των «influencers», όπου χρήζουν βελτίωσης, ιδίως όσον αφορά τις περιπτώσεις γνωστοποίησης (disclosure) της εμπορικής επικοινωνίας με σκοπό την προώθηση προϊόντων/υπηρεσιών, ώστε να συμβάλλουν με αυτό τον τρόπο στην διαμόρφωση μιας σωστής εμπορικής επικοινωνίας με το καταναλωτικό κοινό, που θα διέπεται από διαφάνεια και
- προτείνονται συστάσεις για την χρήση της κατάλληλης επισήμανσης, με δεδομένο ότι η εμπορική επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας θα πρέπει να
- προβάλλεται με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι άμεσα ξεκάθαρο στο καταναλωτικό κοινό ότι πρόκειται για διαφημιστική ενέργεια. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει οι «influencers» να χρησιμοποιούν
- τα hashtag #διαφήμιση ή #advertisement ή #advertising, καθώς τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις ίδιες τις πλατφόρμες: «συνεργασία επί πληρωμή», «συνεργασία επί αμοιβή», «paid partnership», ώστε να διασφαλίζεται ότι το καταναλωτικό κοινό γνωρίζει ότι η επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας έχει διαφημιστικό περιεχόμενο.
Κυρώσεις όπου έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις
Όλα τα στοιχεία των ελέγχων που πραγματοποιήθηκαν θα διαβιβαστούν και στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για εντοπισμό πιθανών φορολογικών παραβάσεων.
Για τις περιπτώσεις εκείνες των «influencers» που έχουν τις δικές τους ιστοσελίδες πώλησης και συνάπτουν συμβάσεις από απόσταση με τους καταναλωτές και για τις οποίες έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις θα επιβληθούν οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται από την καταναλωτική νομοθεσία.