«Κραχ» στην παγκόσμια αγορά ενέργειας προκάλεσε η Ρωσία με την απόφαση να αναστείλει την εξαγωγή ντίζελ και βενζίνης για να εξισορροπήσει την εγχώρια αγορά καυσίμων, καθώς παρουσιάστηκε πρόβλημα επάρκειας (τουλάχιστον, αυτή είναι η επίσημη εκδοχή) και έχει ήδη προκαλέσει «εκτόξευση» των τιμών τους.
Μέχρι στιγμής φέτος, η Ρωσία ήταν ο μεγαλύτερος θαλάσσιος εξαγωγέας καυσίμου τύπου ντίζελ στον κόσμο, ελάχιστα μπροστά από τις ΗΠΑ, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa που συγκεντρώθηκαν από το Bloomberg.
Η χώρα εξήγαγε περισσότερα από 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα από τον Ιανουάριο έως τα μέσα Σεπτεμβρίου, με την Τουρκία, τη Βραζιλία και τη Σαουδική Αραβία να είναι μεταξύ των βασικών προορισμών.
Η απαγόρευση, η οποία ισχύει και για τη βενζίνη, τίθεται σε ισχύ σήμερα στις 21 Σεπτεμβρίου και δεν έχει τελική ημερομηνία, σύμφωνα με το κυβερνητικό διάταγμα.
Πάντως, πίσω από την ρωσική κίνηση κρύβεται ένας απώτερος στρατηγικός στόχος. Η Ρωσία θέλει να εξαντληθούν τα αμερικανικά στρατηγικά αποθέματα αναγκάζοντας τις ΗΠΑ, να τα διαθέσουν διατηρώντας τις δυτικές οικονομίες έστω εν μέρει «ζωντανές» εν καιρώ πολέμου στην Ουκρανία.
Σημειώνεται ότι τα αμερικανικά στρατηγικά αποθέματα βρίσκονται ήδη σε «χαμηλό» δεκαετιών.
‘Όλα συγκλίνουν ότι ο στόχος της Ρωσίας είναι να φτάσουν οι ΗΠΑ στις αμερικανικές εκλογές του 2024, έχοντας εξαντλήσει τα αποθέματά της.
Φυσικά, αυτό θα προκαλέσει μία άνευ προηγουμένου άνοδο στις τιμές των καυσίμων, θέτοντας έτσι ένα δίλημμα στους Αμερικανούς για το εάν θέλουν να συνεχίσουν με την κυβέρνηση Μπάιντεν η οποία έχει οδηγήσει την αμερικανική οικονομία σε εξαθλίωση, ή με μία κυβέρνηση των Ρεπουμπλικανών.
Φυσικά, οι τιμές των καυσίμων θα αυξηθούν σε δυσθεώρητα ύψη και στην Ελλάδα, που σημαίνει ότι οι ήδη ταλαιπωρημένοι από την ακρίβεια και τον πληθωρισμό, Έλληνες θα συνεχίσουν να καταστρέφονται οικονομικά με ακόμα μεγαλύτερους ρυθμούς.
Από τη στιγμή που η Ρωσία έχει καταφέρει να καταστήσει τον OPEC, ρωσόφιλης κατεύθυνσης και η Σαουδική Αραβία την ακολουθεί στην πολιτική περιορισμού των εξαγωγών πετρελαίου, η Μόσχα έχει το «πάνω χέρι» ενώ και η ρωσική διείσδυση στην Αφρική δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας στους Ευρωπαίους πως θα βρουν εναλλακτικές πηγές ενεργειακής τροφοδοσίας.
Σημειώνεται ότι και το Ιράν και η Βενεζουέλα και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έχουν εναρμονίσει τις πολιτικές τους με αυτήν της Ρωσίας.
Είναι σαφές, πως το γεωπολιτικό παιχνίδι είναι πολύ πιο «βαθύ» από μία απλή αύξηση των τιμών…
Οι τιμές του ντίζελ στην Ευρώπη εκτινάχθηκαν λόγω της ανησυχίας ότι το μέτρο θα επιδεινώσει τις παγκόσμιες ελλείψεις.
Τα διυλιστήρια πετρελαίου του κόσμου αγωνίζονται να παράγουν αρκετό καύσιμο εν μέσω περιορισμένων προμηθειών αργού από τη Ρωσία και τη Σαουδική Αραβία, τους μεγαλύτερους παραγωγούς εντός του OPEC και των συμμάχων του, αλλά αυτό δεν είναι εφικτό.
«Αν και αυτό είναι μόνο μια προσωρινή απαγόρευση, ο αντίκτυπος είναι σημαντικός καθώς η Ρωσία παραμένει βασικός εξαγωγέας ντίζελ στις παγκόσμιες αγορές», δήλωσε ο Alan Gelder, αντιπρόεδρος αγορών διύλισης, χημικών και πετρελαίου στην εταιρεία συμβούλων Wood Mackenzie Ltd.
«Το παγκόσμιο σύστημα διύλισης θα δυσκολευτεί να αντικαταστήσει τους χαμένους ρωσικούς όγκους μια εποχή που τα παγκόσμια αποθέματα ντίζελ βρίσκονται ήδη σε χαμηλά επίπεδα».
Στη βορειοδυτική Ευρώπη, το premium των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης του πετρελαίου αναφοράς σε σχέση με το αργό πετρέλαιο – γνωστό ως ICE Gasoil Crack- αυξήθηκε ραγδαία,
ξεπερνώντας προσωρινά τα 37 δολάρια το βαρέλι, σύμφωνα με στοιχεία εύλογης αξίας που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης ντίζελ για παράδοση τον Οκτώβριο επίσης εκτινάχθηκαν, έναντι του Νοεμβρίου. Η ανοδική δομή, γνωστή ως οπισθοδρόμηση, ξεπέρασε τα 35 $ ανά τόνο, πριν απολέσει ορισμένα από αυτά τα κέρδη.
«Οι προσωρινοί περιορισμοί θα συμβάλουν στον κορεσμό της αγοράς καυσίμων, κάτι που με τη σειρά του θα μειώσει τις τιμές για τους καταναλωτές» στη Ρωσία, ανέφερε το γραφείο Τύπου της κυβέρνησης στον ιστότοπό του.
Υπάρχουν εξαιρέσεις για μικρές προμήθειες, συμπεριλαμβανομένων των παραδόσεων σε εταίρους εμπορικής συμμαχίας από ορισμένες πρώην σοβιετικές δημοκρατίες, καθώς και διακυβερνητικές συμφωνίες, ανθρωπιστική βοήθεια και διέλευση, ανέφερε το διάταγμα.
Σύμφωνα με το διάταγμα, τα φορτία καυσίμων που είναι ήδη αποδεκτά για αποστολή από τους ρωσικούς Σιδηροδρόμους ή εκείνα με χαρτιά φόρτωσης για θαλάσσιες μεταφορές μπορούν ακόμα να εξαχθούν. Αυτό δείχνει ότι οι ροές ντίζελ θα μειωθούν μόνο σταδιακά, ενώ αυτά τα φορτία αποστέλλονται.
Το τάνκερ, Ellora, απέπλευσε από το λιμάνι Νοβοροσίσκ της Μαύρης Θάλασσας της Ρωσίας την Πέμπτη, αφού φόρτωσε περίπου 35.000 τόνους πετρελαίου, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης σκαφών που παρακολουθεί το Bloomberg.
Η απαγόρευση περιλαμβάνει όλους τους τύπους ντίζελ, συμπεριλαμβανομένων των θερινών, χειμερινών και αρκτικών μιγμάτων, καθώς και βαρέων αποσταγμάτων, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, σύμφωνα με το διάταγμα.
Πέρυσι, οι θαλάσσιες εξαγωγές καυσίμου τύπου ντίζελ της Ρωσίας ήταν περίπου 0,95 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa. Αυτό ήταν περίπου το 3,4% της συνολικής παγκόσμιας ζήτησης.
«Αυτό είναι μια πολύ μεγάλη υπόθεση. Μιλάμε για κλείσιμο εξαγωγών κοντά στο 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα», δήλωσε ο Eugene Lindell, επικεφαλής διυλισμένων προϊόντων στην εταιρεία συμβούλων FGE. Ωστόσο,
Η Ρωσία δεν θα είναι σε θέση να διατηρήσει την απαγόρευση των εξαγωγών ντίζελ για πολύ, επειδή σύντομα θα εξαντληθεί ο χώρος αποθήκευσης.
Οι τιμές λιανικής της βενζίνης και του ντίζελ στη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 9,4% από την αρχή του έτους έως τις 18 Σεπτεμβρίου σε σύγκριση με αύξηση των συνολικών τιμών καταναλωτή κατά 4%, σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδιακής Στατιστικής Υπηρεσίας.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.