Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως πλήρως ενάντιος στη Ρωσία και ένθερμος υποστηρικτής του Κιέβου, καθώς έχει φτάσει στο σημείο να μιλά για ανάπτυξη νατοϊκών στρατευμάτων σε ουκρανικό έδαφος.
Πρόσφατα, η Γαλλική Εθνοσυνέλευση ψήφισε μια διμερή συμφωνία ασφάλειας και αμυντικής συνεργασίας, στο πλαίσιο της οποίας η Γαλλία θα παράσχει στην Ουκρανία επιπλέον στρατιωτική βοήθεια αξίας 3 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Παράλληλα, η Γαλλία συνεχίζει να αγοράζει ρωσικό φυσικό αέριο, με κριτικούς να υποστηρίζουν ότι το Παρίσι θα μπορούσε να κάνει περισσότερα για να μειώσει τις αγορές από τη Ρωσία, ισχυριζόμενοι ότι η αδράνεια οφείλεται εν μέρει στην αντίσταση της γαλλικής ενεργειακής εταιρείας «Total Energies».
Τους πρώτους τρεις μήνες του τρέχοντος έτους, οι ρωσικές παραδόσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Γαλλία αυξήθηκαν περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη χώρα της ΕΕ σε σύγκριση με πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία που αναλύθηκαν από το think tank Center for Research on Energy and Clean Air (CREA).
Συνολικά, το Παρίσι έχει πληρώσει πάνω από 600 εκατομμύρια ευρώ στο Κρεμλίνο για προμήθειες φυσικού αερίου από την αρχή του έτους, έδειξαν τα στοιχεία – οδηγώντας σε εκκλήσεις προς τη Γαλλία να περιορίσει τις αυξανόμενες αγορές της.
«Δεν μπορεί η Γαλλία, αφενός, να λέει ότι πρέπει να είμαστε σκληροί με τη Ρωσία και, από την άλλη, να τους ξεπληρώνει με πολλά χρήματα», είπε ένας Ευρωπαίος διπλωμάτης διατηρώντας καθεστώς ανωνυμίας.
Το αυξανόμενο εμπόριο φυσικού αερίου του Παρισιού με τη Ρωσία έρχεται τη στιγμή που ο Μακρόν υιοθετεί μια πιο σκληρή γραμμή για την υποστήριξη του Κιέβου δύο χρόνια αφότου η Μόσχα εισέβαλε σε ουκρανικό έδαφος.
Η Γαλλία επιμένει ότι οι αγορές φυσικού αερίου της είναι απαραίτητες για να διατηρηθεί η ροή των προμηθειών στα νοικοκυριά σε όλη την Ευρώπη και ότι έχει δεσμευτεί σε μια μακροπρόθεσμη συμφωνία με τη Ρωσία, από την οποία δεν μπορεί να διαφύγει εύκολα καθως θα βρεθεί αντιμέτωπη με νομικές κυρώσεις.
Σε κάθε περίπτωση, σημειώνει το Politico, οι εισαγωγές εκθέτουν τις σημαίνουσες προσπάθειες της ΕΕ να κόψει τα έσοδα της Ρωσίας από ορυκτά καύσιμα – που αντιστοιχούν σχεδόν στο μισό προϋπολογισμό του Κρεμλίνου – καθώς η Μόσχα βρίσκει ολοένα και πιο δημιουργικούς τρόπους για να παρακάμψει τα υπάρχοντα μέτρα και τις κυρώσεις.
«Αυτό δεν είναι εύκολο θέμα», παραδέχτηκε ένας αξιωματούχος του γαλλικού υπουργείου Ενέργειας.
«Αν συνεχίσουμε να πληρώνουμε για το φυσικό αέριο που δεν εισάγουμε, δεν έχει νόημα», αναφερόμενος σε μακροπρόθεσμα συμβόλαια που έχει υπογράψει η TotalEnergies που την αναγκάζουν να αγοράζει LNG από τη Ρωσία.
Η γαλλική αποσύνδεση
Μέσα σε λίγους μήνες από την πλήρη επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022, η ΕΕ παρουσίασε ένα σχέδιο για τον τερματισμό της εξάρτησης του μπλοκ από τις εισαγωγές ορυκτών της Μόσχας έως το 2027.
Μέχρι στιγμής, έχει στεφθεί με επιτυχία. Αν και ορισμένοι στην ΕΕ συνεχίζουν να αγοράζουν πυρηνικά καύσιμα και λίγο πετρέλαιο και φυσικό αέριο από τη Ρωσία, το μπλοκ μείωσε την εξάρτησή του από το φυσικό αέριο της Μόσχας κατά περίπου 2/3 και επέβαλε γενική απαγόρευση στις εισαγωγές άνθρακα και πετρελαίου δια θαλάσσης.
Ωστόσο, παρόμοιες προσπάθειες για την εξάλειψη του υγρού φυσικού αερίου, ή LNG, έχουν αποτύχει. Αν και το καύσιμο αντιπροσώπευε μόλις το 5% της κατανάλωσης φυσικού αερίου της ΕΕ πέρυσι, οι χώρες της ΕΕ πλήρωσαν στη Μόσχα περισσότερα από 8 δισεκατομμύρια ευρώ για τις εξαγωγές της, σύμφωνα με νέα έκθεση της CREA που δημοσιεύτηκε την Πέμπτη (11/4).
Ωστόσο, θα ήταν υποκριτικό να χαρακτηρίζεται «ένοχος» μόνο η Γαλλία, σημειώνει το δημοσίευμα. Τουλάχιστον εννέα χώρες της ΕΕ συνεχίζουν να αγοράζουν ρωσικό LNG, έδειξαν τα στοιχεία. Αλλά το Παρίσι ηγήθηκε του μπλοκ τόσο σε απόλυτους όγκους εισαγωγών το 2024 — 1,5 εκατομμύρια τόνους συνολικά — όσο και στην αύξηση των αγορών σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Ο Γάλλος υπουργός Οικονομίας Μπρουνό Λεμέρ υπερασπίστηκε τις συνεχιζόμενες αγορές του Παρισιού στο γαλλικό κοινοβούλιο.
«Ο τερματισμός της εξάρτησης της Γαλλίας από το αέριο της Μόσχας θα πρέπει να γίνει σταδιακά για να αποφευχθεί ένας υπερβολικά βάναυσος αντίκτυπος στην αγορά και αυξήσεις τιμών» υποστήριξε συγκεκριμένα.
Ένας εκπρόσωπος του γαλλικού υπουργείου Οικονομίας είπε στο POLITICO ότι η αύξηση του ρωσικού αερίου οφείλεται εν μέρει σε απεργίες που «διατάραξαν έντονα» τις κανονικές ροές πέρυσι.
Το Παρίσι επίσης συζητά τακτικά τις προσπάθειες μείωσης των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων με τους συμμάχους του στην ΕΕ, πρόσθεσε ο εκπρόσωπος, υποστηρίζοντας ότι μεγάλες ποσότητες φυσικού αερίου μέσω της Γαλλίας βοηθά τον εφοδιασμό άλλων χωρών όπως η Ιταλία.
Η κυβέρνηση «μελετά τις δυνατότητες εναλλακτικών προμηθειών χωρίς να θέσει σε κίνδυνο την ευρωπαϊκή ενεργειακή ασφάλεια», πρόσθεσε ο εκπρόσωπος, τονίζοντας ότι το Παρίσι υποστηρίζει την πλήρη σταδιακή κατάργηση του ρωσικού LNG έως το 2027.
O πραγματικός λόγος
Ο πραγματικός λόγος που η Γαλλία καθυστερεί να μειώσει τις εισαγωγές ρωσικού αερίου της είναι ο γαλλικός ενεργειακός κολοσσός Total Energies που κατέχει μερίδιο 20% στο έργο Yamal LNG, το οποίο λειτουργεί εργοστάσιο υγροποίησης στη βορειοδυτική Σιβηρία και ανήκει κατά πλειοψηφία στη ρωσική ιδιωτική εταιρεία ενέργειας Novatek.
Σύμφωνα με ένα μακροπρόθεσμο συμβόλαιο, η γαλλική εταιρεία αναγκάζεται να συνεχίσει να αγοράζει τουλάχιστον 4 εκατομμύρια τόνους LNG από την εγκατάσταση κάθε χρόνο μέχρι το 2032.