Ο φετινός χειμώνας αναμένεται να είναι δύσκολος ενεργειακά για την Ελλάδα και την Ευρώπη, καθώς η Κίνα επιστρέφει στην αγορά LNG ανατρέποντας την κατάσταση στην παγκόσμια αγορά φυσικού αερίου, εις βάρος των χωρών που αναγκάζονται να κάνουν εισαγωγές μεγάλες ποσότητες του «γαλάζιου χρυσού».
Μετά την πτώση ρεκόρ της κινεζικής ζήτησης φυσικού αερίου και των εισαγωγών LNG πέρυσι που προκλήθηκαν από τα lockdown για τον Covid, η κατανάλωση φυσικού αερίου της Κίνας έχει αυξηθεί μέχρι στιγμής φέτος σε σύγκριση με το 2022, αν και εξακολουθεί να είναι χαμηλότερη από το 2021.
Τους τελευταίους μήνες, η Κίνα έχει υπογράψει όμως πολλές μακροπρόθεσμες συμφωνίες προμήθειας LNG, μεταξύ άλλων με τους κορυφαίους εξαγωγείς, τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Κατάρ.
Ωστόσο, η Κίνα επιστρέφει επίσης στην αγορά spot με έναν τεράστιο διαγωνισμό για τα φορτία που θα παραδοθούν αργότερα φέτος και καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024.
Ο εντεινόμενος ανταγωνισμός από την Κίνα και άλλους Ασιάτες αγοραστές θα μπορούσε να αφήσει την Ευρώπη σε ακόμη πιο ευάλωτη θέση όσον αφορά την προσφορά για το χειμώνα 2023/2024, αυξάνοντας τις τιμές και οδηγώντας περισσότερα φορτία LNG στην Ασία από ό,τι θα ήθελαν οι αγοραστές της ΕΕ.
Ο κρατικός ενεργειακός γίγαντας της Κίνας Sinopec, μέσω του εμπορικού του βραχίονα Unipec, προκήρυξε πρόσφατα διαγωνισμό με σκοπό να αγοράσει έως και 25 φορτία LNG μεταξύ Οκτωβρίου 2023 και Δεκεμβρίου 2024, ανέφεραν στο Reuters εμπορικές πηγές.
Η Sinopec αναζητά προσφορές για να αγοράσει ένα φορτίο LNG για παράδοση τον Οκτώβριο, πέντε φορτία για τον Νοέμβριο και επτά για τον Δεκέμβριο του 2023.
Τα υπόλοιπα από τα 25 φορτία θα παραδίδονται ένα κάθε μήνα το 2024, σύμφωνα με πηγές του Reuters.
Ο εμπορικός βραχίονας της Sinopec ενδέχεται να έχει σχέδια να μεταπωλήσει όλα ή ορισμένα από αυτά τα φορτία αργότερα και να μην τα χρησιμοποιήσει για την εγχώρια κατανάλωση φυσικού αερίου της Κίνας.
Όποια και αν είναι η περίπτωση, αυτός είναι ο μεγαλύτερος διαγωνισμός από κρατικό Κινέζο αγοραστή για αναζήτηση φορτίων LNG στην αγορά spot από τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, σημειώνει το Bloomberg.
Τα lockdown και η βραδύτερη οικονομική ανάπτυξη οδήγησαν πέρυσι στην πρώτη ετήσια μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου της Κίνας από το 1990, ενώ οι εισαγωγές LNG της Κίνας μειώθηκαν κατά 20%, κυρίως λόγω της μειωμένης ζήτησης και των υψηλών τιμών spot LNG.
Ο Colin Parfitt, αντιπρόεδρος της Midstream για τη Chevron, στο συνέδριο Gastech 2023 στη Σιγκαπούρη την περασμένη εβδομάδα προειδοποίησε για πιθανή υψηλή μεταβλητότητα εάν ο χειμώνας είναι πιο κρύος.
Η κατάσταση εφοδιασμού στην παγκόσμια αγορά LNG θα μπορούσε να επιδεινωθεί περαιτέρω λίγο πριν από την περίοδο του χειμώνα με τη συνεχιζόμενη διαμάχη μεταξύ της Chevron και των συνδικαλιστικών οργανώσεων σχετικά με τις συνθήκες αμοιβής και εργασίας σε δύο εξαγωγικές εγκαταστάσεις στην Αυστραλία, οι οποίες συλλογικά αντιπροσωπεύουν το 5% της παγκόσμιας προσφοράς LNG.
Την ίδια ώρα, τα προβλήματα παροχής φυσικού αερίου στην Ευρώπη από τη Ρωσία συνεχίζονται.
Ο υπόγειος αγωγός φυσικού αερίου Peschany Umyot-Storozhevka κοντά στο χωριό Krasny Oktyabr, που διαχειρίζεται η Gazprom, έπιασε φωτιά.
Οι μέχρι τώρα αναφορές δεν διευκρινίζουν εάν η πυρκαγιά στον αγωγό θα διαταράξει τις ροές ενέργειας από τα ρωσικά λιμάνια, αν και οι εργασίες αποκατάστασης έχουν ήδη ξεκινήσει.
Η περιοχή Σαράτοφ φιλοξενεί ένα σημαντικό στρατιωτικό αεροδρόμιο, την αεροπορική βάση Ένγκελς, και η έκρηξη σημειώθηκε την ίδια στιγμή με μια καταιγίδα ουκρανικών επιθέσεων με drone σε ρωσικούς στρατιωτικούς στόχους.
Η Αυστραλία είναι ένας από τους μεγαλύτερους παίκτες στην παγκόσμια αγορά LNG.
Το Κατάρ, η Αυστραλία και οι ΗΠΑ μαζί αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 60% της παγκόσμιας προσφοράς LNG.
Παρόλο που η πλειονότητα των αυστραλιανών εξαγωγών LNG προορίζεται για την Ιαπωνία, την Κίνα και τη Νότια Κορέα, η διακοπή από τις απεργίες θα οδηγήσει την Ασία και την Ευρώπη να ανταγωνίζονται για το LNG από άλλους προμηθευτές.
Στη προκειμένη περίπτωση μια απεργία στην μακρινή Αυστραλία απειλεί να βάλει φωτιά στους λογαριασμούς ρεύματος της Ευρώπης.
Η αναστάτωση που επικρατεί σε τρία εργοστάσια υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Αυστραλία, προκαλεί κλυδωνισμούς στην Ευρώπη.
Κι αυτό γιατί οι διαπραγματεύσεις μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων θα μπορούσαν να επηρεάσουν σημαντικά τον παγκόσμιο εφοδιασμό φυσικού αερίου και, κατ’ επέκταση την τιμή των συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης του ολλανδικού TTF.
Η ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου γνώρισε σημαντική αστάθεια τις τελευταίες εβδομάδες.
Με την αβεβαιότητα για το πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση στην Αυστραλία, η Ευρώπη θα πρέπει να προετοιμαστεί για περισσότερη αστάθεια και αύξηση των τιμών.
Αυτό αναφέρει σε ανάλυσή του το Ινστιτούτου Ενεργειακής Οικονομίας και Χρηματοοικονομικής Ανάλυσης (IEEFA), υπογραμμίζοντας ότι οι εγκαταστάσεις LNG που θα μπορούσαν να επηρεαστούν από τις απεργίες είναι η North West Shelf (που διαχειρίζεται η Woodside Energy), η Gorgon και η Wheatstone (και τις δύο εκμεταλλεύονται η Chevron).
Μαζί, αντιπροσωπεύουν περίπου το 10% των παγκόσμιων εξαγωγών LNG.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.