Μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες διέκοψαν τη διέλευση από τη Μέση Ανατολή στις 15 Δεκεμβρίου, μετά από τις επανειλημμένες επιθέσεις των μαχητών Χούθι της Υεμένης και πλέον είναι ορατό το ενδεχόμενο να έρθουν νέες αυξήσεις σε όλα τα προϊόντα καθώς τα πλοία θα πραγματοποιούν τον περίπλου της Αφρικής!
Σημειώνεται ότι χθες χτυπήθηκε για πρώτη φορά από τον Β΄ΠΠ, γερμανικός θαλάσσιος στόχος. Για την ακρίβεια επλήγη δεξαμενόπλοιο γερμανικής ιδιοκτησίας (της Ηapag-Lloyd).
#038;embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.pronews.gr%2F&source_ve_path=MjM4NTE&feature=emb_titleΟ δανικός ναυτιλιακός κολοσσός A.P Moller-Maersk — που αντιπροσωπεύει το 15% της παγκόσμιας αγοράς εμπορευματικών εμπορευματοκιβωτίων — ανέστειλε τα ταξίδια που διέρχονται από το Bab al-Mandeb μέχρι νεωτέρας.
Η γερμανική Hapag-Lloyd — η οποία ελέγχει το 7% της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων — διέκοψε επίσης την κυκλοφορία μέσω της Ερυθράς Θάλασσας τουλάχιστον μέχρι τις 18 Δεκεμβρίου μετά την χθεσινή επίθεση σε πλοίο της από τους Χούθι.
Το υπό σημαία Λιβερίας πλοίο Al Jasrah της Hapag-Lloyd έπιασε φωτιά στην Ερυθρά Θάλασσα στις 15 Δεκεμβρίου, αφού χτυπήθηκε από πύραυλο.
Οι αναστολές είναι η τελευταία ένδειξη ότι οι μεγάλοι ναυλωτές πλοίων που τις τελευταίες εβδομάδες έχουν αναπτύξει ένοπλους φρουρούς για να διασφαλίσουν τη διέλευση μέσω του Μπαμπ αλ-Μαντέμπ αρχίζουν να επανεξετάζουν τη χρήση του στενού μέσω του οποίου ρέει το 10% του παγκόσμιου θαλάσσιου πετρελαίου.
Οι Χούθι έχουν απειλήσει να επιτεθούν σε οποιοδήποτε πλοίο με ισραηλινή ιδιοκτησία ή με προορισμό ένα από τα λιμάνια της χώρας.
Ως αποτέλεσμα, όλα τα εμπορικά πλοία έχουν δεχτεί επίθεση, από μεταφορείς αυτοκινήτων έως δεξαμενόπλοια και φορτηγά ξηρού φορτίου, συμπεριλαμβανομένων πολλών που δεν έχουν προφανή σχέση με το ισραηλινό εμπόριο.
«Το μοτίβο που βλέπω [τις] τελευταίες ημέρες είναι περισσότερες επιθέσεις σε όλα αυτά τα μεγάλα “αγόρια” της γραμμής κοντέινερ όπως τα MSC, Maersk, NYK Line, Hapag-Lloyd.
Αν τους τρομάξεις, τότε σταματάς εκατοντάδες πλοία τους» δήλωσε ο Luv Menghani, ναυλομεσίτης της BluePeak Commodities and Shipping με έδρα το Ντουμπάι.
Ο Gregory Brew, αναλυτής του Eurasia Group, είπε:
«Οι χθεσινές επιθέσεις υποδηλώνουν ότι οι Χούθι διευρύνουν οι επιθέσεις τους γίνονται πιο αδιάκριτες, αντί να επικεντρώνονται μόνο σε πλοία που ανήκουν σε ισραηλινές εταιρείες ή με προορισμό τα ισραηλινά λιμάνια».
Το Bab al-Mandeb, το πλάτους 20 μιλίων στενό, που βρίσκεται ανάμεσα στο Κέρας της Αφρικής και Αραβική Χερσόνησο, συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τον Κόλπο του Άντεν και την Αραβική Θάλασσα.
Αντιπροσώπευε 8,8 εκατομμύρια b/d των συνολικών ροών πετρελαίου το πρώτο εξάμηνο του 2023, σύμφωνα με την Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών των ΗΠΑ.
Οι αποστολές LNG μέσω του στενού ήταν 4,1 δισεκατομμύρια cf/d κατά την ίδια περίοδο, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΙΑ.
Η αναστολή της διαδρομής της Ερυθράς Θάλασσας από τις δύο ναυτιλιακές εταιρείες ακολούθησε μια ειδοποίηση προς τους στόλους τους στις 14 Δεκεμβρίου για χρήση του μακρύτερου Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας ως επιλογή, μια κίνηση που προσθέτει 40% στην απόσταση ταξιδιού.
Σύμφωνα με τη ζωντανή παρακολούθηση δεδομένων AIS από την S&P Global Commodities at Sea, τα πλοία MSC Diana και Zenith Lumos με προορισμό την Ανατολή ταξίδεψαν μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας από τις 12 Δεκεμβρίου, έχοντας μεταφορτωθεί στην Ταγγέρη και την Αλγκεσίρας αντίστοιχα.
Με την ανακοίνωση της Maersk και της Hapag-Lloyd, άλλοι μεταφορείς θα μπορούσαν να είναι έτοιμοι να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους.
Οι μεταφορείς αυξάνουν επίσης τους ναύλους στις αποστολές.
Για παράδειγμα, ένα εμπορευματοκιβώτιο με προορισμό τη Μέση Ανατολή θα προσελκύει πλέον πρόσθετη χρέωση κινδύνου πολέμου ύψους 100 $/teu (μονάδα χωρικής ικανότητας) σε ξηρό φορτίο, σύμφωνα με ένα έγγραφο που είδε η S&P Global.
Η Zim Integrated Shipping Services (Zim) — ένας ισραηλινός αερομεταφορέας με έδρα τη Χάιφα, αύξησε τους ναύλους της, στη γραμμή Ασίας-Μεσογείου για να καλύψει το αυξανόμενο κόστος της ασφάλισης των σκαφών της.
Εκτιμάται ότι υπάρχουν επιπλέον 10-15 ημέρες για τους χρόνους παράδοσης στην αγορά, μειώνοντας την ήδη αδύναμη προσφορά σε μία περίοδο που λόγω εορτών η ζήτηση αυξάνεται.
Οι τιμές εμπορευματοκιβωτίων για αποστολές από τη βόρεια Ασία προς το Ηνωμένο Βασίλειο, μια διαδρομή που χρησιμοποιεί την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ, έχουν φτάσει σε υψηλά επίπεδα για το 2023, σύμφωνα με εκτιμήσεις της S&P Global Platts.
"Repeated attacks by Yemen's Houthis militia along the Bab al-Mandeb route have left global shipping companies shunning the critical chokepoint amid rising costs and increasing geopolitical risk in one of the world's biggest chokepoints for seaborne trade."
I take a look at… pic.twitter.com/xbAMEuVwZL— Jennifer Gnana (@jcgnana) December 15, 2023
The companies‘ new policy to avoid Suez and to divert vessels around the Cape of Good Hope leads the crews directly to another piracy hotspot at Africa‘s west coast. The groups hijack vessels as far as 200nm off the coast to demand ransoms for the release.
— Pascal Spitz (@quantum_CNI) December 15, 2023
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.