Η παγκόσμια στρατηγική ανάπτυξης υποδομών της Κίνας με την επωνυμία “Μια ζώνη και ένας Δρόμος” (Belt and Road Initiative, BRI) που υποστηρίζει και συχνά κατασκευάζει περίπου 21.000 έργα σε όλο τον κόσμο, θεωρείται το επίκεντρο της εξωτερικής πολιτικής του προέδρου Σι Τζινπίνγκ.
Συχνά γίνεται παραλληλισμός με το σχέδιο Μάρσαλ των ΗΠΑ για την Ευρώπη μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το Πεκίνο έχει χορηγήσει δάνεια ύψους περίπου άνω των 1,3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων (1,2 τρισεκατομμυρίων ευρώ) κατά την τελευταία δεκαετία για τη χρηματοδότηση της κατασκευής γεφυρών, λιμανιών και αυτοκινητοδρόμων σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος, σύμφωνα με νέα έκθεση.
Η πρωτοβουλία BRI έχει συμβάλει στην αποκατάσταση των αρχαίων εμπορικών δρόμων μεταξύ της Κίνας και του υπόλοιπου κόσμου, εξ ου και το προσωνύμιο “Ο νέος δρόμος του μεταξιού”. Έχει επίσης ενισχύσει την παγκόσμια επιρροή του Πεκίνου προς μεγάλη απογοήτευση της Ουάσιγκτον και των Βρυξελλών.
Οι επικριτές λένε ότι ο BRI έχει φορτώσει τα αναπτυσσόμενα κράτη με υπέρογκα χρέη και άφησε ένα τεράστιο αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα σε μια εποχή που η προστασία του περιβάλλοντος θα έπρεπε να είναι προτεραιότητα.
Έκθεση που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα από την AidData, ένα ινστιτούτο για τη διαφάνεια της χρηματοδότης για αναπτυξιακά έργα και την τεχνολογία πληροφοριών, εκτιμά ότι το 80% των δανείων που χορηγεί η Κίνα στον αναπτυσσόμενο κόσμο αφορά σε χώρες που βρίσκονται σε οικονομική δυσκολία.
Ο ερευνητικός οίκος με έδρα τις ΗΠΑ υπολογίζει ότι το συνολικό ανεξόφλητο χρέος, χωρίς τους τόκους, ανέρχεται σε τουλάχιστον 1,1 τρις δολάρια.
Ενώ η έκθεση δεν δίνει αριθμό για το πόσα δάνεια έχουν καταστεί επισφαλή, αναφέρει ότι οι καθυστερούμενες αποπληρωμές αυξάνονται κατακόρυφα.
Οι συντάκτες της έκθεσης σημειώνουν επίσης ότι 1.693 έργα βρίσκονται σε κίνδυνο και ότι τα 94 έχουν ακυρωθεί ή ανασταλεί. Η AidData υπολόγισε ότι περισσότερα από τα μισά από τα κινεζικά δάνεια έχουν πλέον εισέλθει στην περίοδο αποπληρωμής σε μια εποχή που τα βασικά επιτόκια παγκοσμίως έχουν αυξηθεί απότομα, φορτώνοντας τα κράτη-οφειλέτες με ακόμη μεγαλύτερο οικονομικό βάρος.
Οι συντάκτες της έκθεσης διαπίστωσαν ότι η Κίνα σε ορισμένες περιπτώσεις υπερδιπλασίασε το επιτόκιο από 3% σε 8,7% ως ποινή για καθυστερημένες οφειλές. Όταν στις αρχές του αιώνα το Πεκίνο άρχισε για πρώτη φορά να δίνει δάνεια στις αναπτυσσόμενες χώρες, λιγότερο από το 1/5 των έργων ήταν εξασφαλισμένα. Σήμερα είναι σχεδόν τα 2/3.
Έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας διαπίστωσε φέτος ότι το Πεκίνο αναγκάστηκε ήδη να δώσει δισεκατομμύρια σε δάνεια διάσωσης σε χώρες του BRI. Τώρα υιοθετεί μια νέα στρατηγική για να απαλλαγεί από το ρίσκο προβληματικών δανείων, το οποίο περιλαμβάνει δάνεια διάσωσης που βοηθούν στη στήριξη των οικονομικών των κυβερνήσεων τις οποίες έχει δανείσει και συχνά των κεντρικών τους τραπεζών.
Και όχι μόνο αυτό. Η AidData διαπίστωσε ότι, ενώ η Κίνα ξοδεύει περίπου 80 δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο για τη χορήγηση δανείων σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος, οι ΗΠΑ την ακολουθούν κατά πόδας.
Tο pronews.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα στο οποίο αναφέρεται το άρθρο. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το pronews.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.
Δικαίωμα συμμετοχής στη συζήτηση έχουν μόνο όσοι έχουν επιβεβαιώσει το email τους στην υπηρεσία disqus. Εάν δεν έχετε ήδη επιβεβαιώσει το email σας, μπορείτε να ζητήσετε να σας αποσταλεί νέο email επιβεβαίωσης από το disqus.com
Όποιος χρήστης της πλατφόρμας του disqus.com ενδιαφέρεται να αναλάβει διαχείριση (moderating) των σχολίων στα άρθρα του pronews.gr σε εθελοντική βάση, μπορεί να στείλει τα στοιχεία του και στοιχεία επικοινωνίας στο [email protected] και θα εξεταστεί άμεσα η υποψηφιότητά του.