Μέχρι και 17 έγγραφα και πιστοποιητικά απαιτούνται σήμερα για μια μεταβίβαση ακινήτου με τους φορολογούμενους να βρίσκονται αντιμέτωποι με έναν Γολγοθά ταλαιπωρίας και καθυστερήσεων.
Με τη βοήθεια του Ταμείου Ανάκαμψης το «χαρτοβασίλειο» και η ταλαιπωρία των φορολογούμενων θα τελειώσει.
Έως τα τέλη του 2023 έρχεται ο «Ηλεκτρονικός Φάκελος Μεταβίβασης Ακινήτου», ο οποίος σε συνδυασμό με την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων φόρου μεταβίβασης, γονικών παροχών και δωρεών στην πλατφόρμα myProperty της ΑΑΔΕ θα διευκολύνει όλες τις μεταβιβάσεις ακινήτων.
Το έργο εντάχθηκε στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης με απόφαση που υπέγραψε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θόδωρος Σκυλακάκης, στην οποία αναφέρεται ότι στόχος είναι η πλήρης ηλεκτρονικοποίηση της διαδικασίας για τη μεταβίβαση ακινήτων.
Το έργο προβλέπει την ανάπτυξη μιας διαδικτυακής πλατφόρμας διαχείρισης του ενιαίου ηλεκτρονικού φακέλου μεταβίβασης ακινήτων, ο οποίος θα διασφαλίσει την ταχύτερη και ασφαλέστερη διεκπεραίωση των υποθέσεων μεταβίβασης ακινήτων με πλήρη ηλεκτρονικό τρόπο.
Με τις αγοραπωλησίες ακινήτων και τις γονικές παροχές να υπερβαίνουν τις 100.000 το χρόνο ο Ηλεκτρονικός Φάκελος εκτός από τις εξπρές μεταβιβάσεις ακινήτων θα απαλλάξει τους υπαλλήλους της ΑΑΔΕ, των ΟΤΑ, του ΤΕΕ, του Κτηματολογίου, της Δασικής Υπηρεσίας, του ΕΦΚΑ από τα ενδιάμεσα στάδια παροχής υπηρεσιών που απαιτούνται για την τελική μεταβίβαση ακινήτων.
Ο «Ηλεκτρονικός Φάκελος Μεταβίβασης Ακινήτου» θα ενεργοποιηθεί έως το τέλος του 2023 και θα συνοδεύεται με τις εξής δράσεις:
– Διασύνδεση του συστήματος e-Άδειες με άλλα συστήματα (ΕΦΚΑ, Πυροσβεστική Υπηρεσία, ΔΕΔΔΗΕ, Δασική Υπηρεσία και ΔΕΣΦΑ).
– Ψηφιοποίηση των διαδικασιών επιθεώρησης της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.
– Κατάργηση της κοινοποίησης της επιφάνειας του κτιρίου στον ΔΕΔΔΗΕ και ολοκλήρωση της ενοποίησης του συστήματος δήλωσης τετραγωνικών μέτρων στους δήμους.
– Θέσπιση νομοθεσίας για τη δημιουργία πλαισίου ασφαλών συναλλαγών σε κινητά περιουσιακά στοιχεία.
– Λειτουργία της πλατφόρμας για την απόκτηση άδειας κατασκευής.
– Λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα παρέχει στους αγοραστές τη δυνατότητα εκπλήρωσης όλων των απαιτήσεων για τη μεταβίβαση ακίνητης περιουσίας στο διαδίκτυο.
Η πλατφόρμα e-Μεταβίβαση θα στηθεί από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και θα «τρέχει» στην ψηφιακή πύλη του Δημοσίου gov.gr. Μέσω της νέας πλατφόρμας θα συλλέγονται ηλεκτρονικά όλα τα δικαιολογητικά που απαιτούνται στη σύνταξη των συμβολαίων για τις μεταβιβάσεις ακινήτων.
Δεκάδες δικαιολογητικά, πιστοποιητικά και έγγραφα που απαιτούνται σήμερα για μια μεταβίβαση ακινήτου από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ΑΑΔΕ, Κτηματολόγιο, Τεχνικό Επιμελητήριο, ΕΦΚΑ) θα συγκεντρώνονται ηλεκτρονικά και θα καταχωρούνται στον φάκελο του ακινήτου που πρόκειται να μεταβιβαστεί.
Η ηλεκτρονική συλλογή των εγγράφων και πιστοποιητικών θα γίνεται από τον συμβολαιογράφο τον οποίο θα εξουσιοδοτούν οι συμβαλλόμενοι.
Μέσω της νέας ηλεκτρονικής εφαρμογής ο συμβολαιογράφος, θα μπορεί:
– Να αιτείται την έκδοση ή την εξαγωγή εγγράφων ή την άντληση πληροφοριών από την ΑΑΔΕ, τον e-ΕΦΚΑ, το Ελληνικό Κτηματολόγιο, το Τεχνικό Επιμελητήριο.
– Να αιτείται τη διόρθωση των ως άνω εγγράφων ή πληροφοριών.
– Να αναρτά έγγραφα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, όπου αυτά δεν είναι δυνατόν να εκδοθούν ή να εξαχθούν ηλεκτρονικά κατά τα ανωτέρω, υπέχοντας ευθύνη ως προς την ακρίβεια και την πληρότητα αυτών.
Όταν όλα τα έγγραφα και δικαιολογητικά «κλειδώσουν» στην πλατφόρμα, τότε ο συμβολαιογράφος μεταφέρεται στην πλατφόρμα myProperty της ΑΑΔΕ από την οποία υποβάλλεται η δήλωση, εκδίδεται αυτόματα η ταυτότητα οφειλής του φόρου μεταβίβασης, που θα πρέπει να καταβάλλει ο αγοραστής του ακινήτου.
Η διαδικασία της μεταβίβασης ολοκληρώνεται όταν γίνει και η μετεγγραφή του ακινήτου στο Κτηματολόγιο και πάλι ηλεκτρονικά από τον συμβολαιογράφο.